۱۳۹۳-۰۳-۲۶

آیا تعصبات هم جزو نرم افزارهای وجودمان بحساب می آید

سوال (24): آیا تعصبات هم جزو نرم افزارهای وجودمان بحساب می آید و باید آنها را کاملاً پاک بکنیم تا ذهن آزاد بشود؟

پاسخ:ما در مورد هر چیزی که ارتباط پیدا می کنیم باید یک تعریفی داشته باشیم، بعنوان مثال تعصّب،‌ باید تعریفی داشته باشیم و ببینیم که آیا تعصب مشکلی از ما را حل می کند یا نه.
انسان هر لحظه باید منتظر مفاهیم جدیدی باشد، اگر قرار باشد که انسان به یک مطلبی برسد به آن بند بکند، از دریافت مطالب جدید محروم می شود. منطق حاکم بر عرفان نظری این است که هر زمان ما آماده ی رویارویی و مناظره و بحث هستیم، آماده ایم که بگوئیم و بشنویم ، اگر منطق جدیدتری بیاید باید چکار کنیم، این اصل و قانون است. ما نمی دانیم که چه آگاهی های جدیدی می آید و چه مسائلی پیش می آید.
بحث اینست که همیشه آمادگی برای دریافت ها بایستی وجود داشته باشد. ما قرار است دیدمان حرکت کند، اگر دیدِامروزمان مثل دیروزمان باشد، اشکال دارد، اگر همان دید دیروز را داشته باشیم در همان دیروز متوقف شده ایم، اگر نسبت به دید دیروز تعصب به خرج بدهیم ، باز می مانیم، لذا پختگی با تعصب دو مساله کاملاً مغایر هم هستند، وقتی که میوه خام است شاخه را سخت گرفته است، ولی وقتی که پخته شد و رسیده شد شاخه را رها می کند.
اگر متوقف شدیم، فردا می گذرد و نمی توانیم قبول بشویم، چون در دیروز گیر هستیم، کسانی هستند که چند سال پیش یک حرفی زده و الان حاضر نیست اصلاً تجدید نظر بکند و بنابراین هر روز باید تجدید نظر کنیم و منتظر دریافت آگاهی های جدید باشیم.

(دوره 6 جلسه 2 زنگ 2) CD صوتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر