هر انساني مجموعه اي از اجزاي
هر انساني مجموعه اي از اجزاي مختلفي است كه بعضي از آ نها كالبدهاي گوناگون جود او هستند. وسيعترين كالبد هر يك از ما كه به وسعت جهان هستي است، بين همه ي انسانها مشترك بوده، به منزله ي روح واحدي براي همه ي ما ايفاي نقش مي كند. برآيند همه ي احساسات و ادراكات بشر در اين «روح جمعي » انعكاس دارد و سطح رشد كيفي جمعيت جهاني انسانها را نشان مي دهد.
يك سالك هرچقدر هم كه در سير عرفاني خود موفق باشد، گرفتار محدوديت سطح تعالي ديگران خواهد بود و تنها با کمک به رشد معرفتي همنوعان خود و ارتقاي کيفي روح جمعي مي تواند بيشتر و بيشتر اوج بگيرد. شايد با ذكر اين دلايل، به نظر برسد كه دعوت سالك به حركت همگاني، يك ريشه ي منفعت جويانه دارد؛ اما حقيقت اين است كه فرد، در حركت عرفاني به دركي مي رسد كه نه تنها خود را در ديگران و ديگران را در خود مي بيند، بلکه در عمل، آ نها را به خود ترجيح مي دهد. به اين ترتيب، قانون حركت دسته جمعي بر مبنايي عرفاني رعايت مي شود.
کتاب « انسان و معرفت »
استاد محمد علي طاهري
هر انساني مجموعه اي از اجزاي مختلفي است كه بعضي از آ نها كالبدهاي گوناگون جود او هستند. وسيعترين كالبد هر يك از ما كه به وسعت جهان هستي است، بين همه ي انسانها مشترك بوده، به منزله ي روح واحدي براي همه ي ما ايفاي نقش مي كند. برآيند همه ي احساسات و ادراكات بشر در اين «روح جمعي » انعكاس دارد و سطح رشد كيفي جمعيت جهاني انسانها را نشان مي دهد.
يك سالك هرچقدر هم كه در سير عرفاني خود موفق باشد، گرفتار محدوديت سطح تعالي ديگران خواهد بود و تنها با کمک به رشد معرفتي همنوعان خود و ارتقاي کيفي روح جمعي مي تواند بيشتر و بيشتر اوج بگيرد. شايد با ذكر اين دلايل، به نظر برسد كه دعوت سالك به حركت همگاني، يك ريشه ي منفعت جويانه دارد؛ اما حقيقت اين است كه فرد، در حركت عرفاني به دركي مي رسد كه نه تنها خود را در ديگران و ديگران را در خود مي بيند، بلکه در عمل، آ نها را به خود ترجيح مي دهد. به اين ترتيب، قانون حركت دسته جمعي بر مبنايي عرفاني رعايت مي شود.
کتاب « انسان و معرفت »
استاد محمد علي طاهري
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر