۱۳۹۳-۰۲-۱۱

انسان شمول بودن ارتباطات

انسان شمول بودن ارتباطات

اين ارتباطات انسان شمول است. ما که با شريعت خودمان شروع کرديم به اين علت است که اکثريت ما مسلمان هستيم، وقتيکه يک عده اي را از مليت هاي مختلف نشانديم و اين تجارب را با آنها انجام دهيم، برقراري ارتباط هاي مربوط به عبادات، موجب تجاربي مي شود که مي توان اثبات کرد، ناشي از اعتقادات قبلي و اطلاعات ضمير ناخودآگاه نيست.

يعني به آنها بگوئيم شما کاري نداشته باشيد، اين ارتباطات را انجام دهيد، فيگور سجده ما را انجام دهند بدون کلام، وقتي انجام دادند و ارتباط را گرفتند، براي شما ثابت مي شود که اصلا نه ماجرا بلد بودن است و نه ماجرا ضمير ناخودآگاه است و ... افسوس که ما نمي توانيم اين تجربه را راه بياندازيم.

اين ارتباطات از جنبه انسان شمول بودنش، حامل ارمغان بسيار بزرگي براي بشريّت است.

اين مسائل انحصاري نيست و انسان شمول است. از طريق اين آزمايش نشان داده مي شود که اين قضايائي که انسان پيدا کرده (از طريق اديان)، مسائل خيلي بزرگي را براي بشريت داشته و انسان شمول است.

حضرت علي مي فرمايند من راه هاي آسمان را خيلي بهتر از راه هاي زمين مي شناسم: راه آسمان آسان تر از راه زمين است، راه زمين پيچ و خم و جاده ها جلويش را گرفته، ... راه آسمان در يک سجده، دوستان تجربه کردند و ذره ذره وجودشان در کل هستي قرار گرفت. اين يک مقدمه است و مي بينيم که هر ذره ما از يک گوشه هستي دارد يک ارتباطي را مي گيرد.

طي کردن " راه هاي آسماني" که از يک منظر آسان تر از پيمودن "راه هاي زميني" است، از طريق تداوم استفاده از حلقه هاي رحماني حاصل مي شود.

يعني هم بسيار عظمت دارد و هم نه. يک دفعه مي بينيد که در صفر ثانيه، يک کسي همه ذرات وجودش با همه هستي در ارتباط قرار گرفت، راه آسمان نقشه اي ندارد. يک وقت مي رويم به شهري و گذرا عبور مي کنيم يا شب از آنجا مي گذريم، هم رفتيم آن شهر و هم نرفتيم، در بحث شهر آسمان، الان هم انعکاس پيدا شده و رفتيم و هم نرفتيم، چون با ادامه و تداوم موضوع است وقتي در شهر مي رويم و عبور مي کنيم، وضوح تصاوير بيشتر مي شود و اين مي شود شهر آسمان. هم آسان است و هم در عين حال مشکل.

با اين ترتيب، هم رفتيم و هم نرفتيم. بايد راه ما از طريق ارتباط باز شود، راه ما بايد از طريق حلقه باز شود، هم رفتيم و هم خيلي گذرا رفتيم. يک نگاه کلي شبانه کرديم و اگر الان از ما بپرسند اين شهر کجايش به کجايش است، از آن شهر چيزي نمي دانيم. با تداوم اين قضيه است که مسئله قرار است حل و فصل شود.

يک ارتباط بگيريم چاي و شيريني ها را بخورم شما ارتباط بگيريد
( ما در زمين سير کنيم و شما در آسمان )(جهت خنده)

دوره 8 - جلسه 6 - زنگ 1 - استاد طاهري 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر