۱۳۹۲-۱۲-۲۱

متحرک ... نیازمندی ... حرکت!

متحرک ... نیازمندی ... حرکت!

هر نیازی ایجاد حرکت می کند و هر حرکتی ایجاد نیاز.
یعنی اگر متحرکی هست حتماً نیازمند است که متحرک است.

هر متحرکی نیازمند رسیدن به جایی است.
ما صبح تا ظهر حرکت کنیم، ظهر نیاز به غذا و استراحت داریم باز حرکت کنیم تا شب و شب نیاز داریم غذا بخوریم و بخوابیم و اگر این سرویس را ندهیم فردا نمی توانیم حرکت کنیم.

- نتیجه اول این که هر نیازی ایجاد حرکت می کند و
- نتیجه دوم این که هر متحرکی نیازمند است.

نفس ما نیاز دارد نیرویی حرکتش داده باشد و این جان است که مخصوص این نفس است.

در مورد مرکب، مرکب به سرویس نیاز دارد، گفتیم مرکب از شعور کیهانی ساخته شده و چگونه سر پاست؟ با نیروی کیهانی. اما برای سر پا بودن نیاز به سرویس دارد مثل غذا و ... مثل ماشین که اگر به ماشین نرسیم و تنظیم باد و روغن و ... انجام ندهیم می بینیم که موتور سوخت یا وسط برف، برف پاک کن از کار افتاد. پس ما باید یک سرویسی به ماشین بدهیم. این سرویس دادن اجتناب ناپذیر است.

حالا این مرکب هم یک سرویس می خواهد که اجتناب ناپذیر است. خواب، خوراک و تولید مثل و ... اینها به خودی خود گناه است؟ نه. در این طراحی تعویض روغن تعریف شده و حتی تعریف شده چه روغنی باید استفاده بشود. آن کسی که این جسم را تعریف کرده نیاز آن را هم تعریف کرده است. دیگر فرق نمی کند چه انسانی باشد، نبی باشد یا نه.
باید غذا بخورد، بخوابد و تولید مثل کند و ... آیا در طراحی ما در خصوص سرویس دادن اشتباهی رخ داده است؟ نه.

اما یک ماشین را تصور کنید که حسابی سرویس شده و پوليش هم شده با این ماشین چه کارهایی می شود کرد؟ می شود رفت کار خیر، می شود رفت دزدی. اگر ما با این ماشین رفتیم دزدی اشکال از سرویس است؟ نه. ما می توانستیم با این ماشین برویم خانه سالمندان.

پس ماشین در این که کجا برود تقصیری ندارد و مسأله گردن راننده است. حالا در مورد ما آیا خوردن و خوابیدن و ... اینها به خودی خود گناه است؟

گناه زمانی است که این بدن استراحت کرده و همه سرویس ها را روی آن پیاده کردند اما الان نمی داند چه کار می خواهد بکند.
یکی می رود دنبال کمال و یکی می رود سمت دیگر.

دوره ۷
استاد محمد علی طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر