۱۳۹۲-۰۹-۲۸

در داستان لیلی و مجنون، قدرت سالمه را در کجا می بینید در لیلی یا در پادشاه؟

سؤال: 
در داستان لیلی و مجنون، قدرت سالمه را در کجا می بینید در لیلی یا در پادشاه؟

پاسخ:
اینها قابل قیاس با هم نیستند، کمیت یک کاری می کند، کیفیت یک کار دیگر می کند، قدرت ادراک و قدرت دل با قدرت عقل، اینها سنخیتی ندارد که بخواهیم اینها را با هم قیاس کنیم. کمیت با کیفیت سنخیتی ندارد که بخواهیم با هم قیاس کنیم و توی این رابطه ...

ادامه سؤال: وجه تمایز دارد، هر دو قدرت هستند.

پاسخ:
ما چیزی را با هم می توانیم قیاس بکنیم که یک واحدی را به عنوان تبدیل بتوانیم به کار ببریم.

ادامه سؤال:
خوب آن موقع که حضرت موسی می‌خواهد از دریا رد شود، آب را به اطراف می‌پاشد این قدرت است دیگر.

پاسخ:
چه نتیجه ای می خواهید بگیرید؟

ادامه سؤآل:
من مشکل دارم به خاطر اینکه احساس می کنم، قدرتی که شما بهش نگاه می‌کنید همه‌اش شبکه منفی است، وجه تمایزی باید در قدرت باشد تا قدرت سالم باشد.

پاسخ:
شما می خواهید که به یک سری از معجزات که در طول تاریخ ذکر شده استناد کنید و بگویید که خوب، پس قدرت بد نیست. یک ماجرا هست که صحبت از قدرت‌هایی شده که شما فرض می‌کنید به عنوان مثبت است در یکسری از معجزات. اما تاریخ تجاربی به جا گذاشته که در انتها ما از آن نتیجه ای بگیریم. فرض کنید که رود نیل شکافته شد، ماه شق‌القمر شد مثلاً، نان از آسمان بارید؛ قوم بنی اسرائیل برای‌شان از آسمان نان بارید و موسی آنها را سیر کرد، بعدش چه اتفاقی افتاد؟ تمام این معجزات که اتفاق افتاد بعدش چی شد؟ چه استفاده‌ای از این قدرت‌ها شد؟ هیچی. تاریخ این درس را بجا گذاشت که اگر از آسمان نان باریده شود، شما ای انسانها کارتان ربطی به نان ندارد، اگر نیل شکافته شود، شق‌القمر شود، این شود، آن شود مشکل شما حل نمی شود.

مشکل‌تان اینجاست «الّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیب» (بقره 3) آنهایی که می‌توانند بیایند به مسایل دیگری غیر از قدرت رو بیاورند، دیگر اینجا آمد پرونده ها را بست «ذلک الکتاب لارَیب فیه هُدی لِلمُتّقین الذین یؤمنون بالغیب» (بقره 3-2) تمام شد، دیگر بحث این که بیا به تو قدرت نشان بدهم، معجزه نشان بدهم، فلان کن، دیگر نیست. بحث اینجاست که دیگر حرکت‌ها فرق کرده، ماجرا فرق کرده و دیگر امروز یکسری مسایل را تجربه کردیم، می‌دانیم شکم‌مان سیر سیر سیر هم باشد، آخه بعضی از تفکرات ممکن است انگیزه حرکت را اقتصاد یا نمی دانم چی یا ... مورد بررسی قرار داده شود. اما امروزه ما می‌دانیم که همه انسانها شکم‌شان سیر باشد مشکل حل است؟ نیست.

دوره 2 - استاد طاهری 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر