۱۳۹۳-۰۴-۱۰

چتر رحمانیت

چتر رحمانیت

همه افراد صرفنظر از نژاد، ملیت، جنسیت،سن و سال ، سواد و معلومات،دین و مذهب و... می توانند از رحمت عام الهی برخوردار گردند.
محمد علی طاهری-کتاب انسان از منظری دیگر ص 5

--كُلاًّ نُّمِدُّ هؤُلاَءِ وَهؤُلاَءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً-(اسرا/20)
هر یک [از دو گروه، دنيا طلب و آخرت خواه] را از عطای پروردگارت مدد می رسانیم و عطای پروردگارت، ممنوع شدنی نیست.
--وَمَا مِن دَابَّة فِى الاَْرْضِ إِلاَ عَلَى اللهِ رِزْقُهَا -(هود/6)
و هيچ جنبده اى در زمين نيست مگر اينكه روزىِ او برخداست .

علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیه «وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُۆْتُونَ الزَّكَـاةَ وَالَّذِینَ هُم بِآیَاتِنَا یُۆْمِنُونَ : و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است پس به زودى آن را براى كسانى كه تقوا می ورزند و زكات می دهند و كسانى كه به آیات و نشانه هاى ما می گروند، مقرر می دارم.»(اعراف 156) می نویسد:

براى خداوند متعال دو قسم رحمت وجود دارد، یكى رحمت عام كه مۆمن و كافر، نیكوكار و بدکار و انسان و غیر انسان همه از آغاز خلقتشان تا مادامى كه وجود دارند در پرتو آن به وجود آمده و با آن روزى مى خورند.

رحمت دیگر رحمت خاص است كه خود عطیه اى است كه خداوند آن را تنها به كسانى مى دهد كه داراى ایمان و عبودیت باشند؛ مانند حیات طیّب و زندگى نورانى در دنیا و بهشت و رضوان در آخرت كه كفار و تبهکاران به دلیل كفر و جرمشان از آن بی بهره اند. آنچه نصیب ایشان می شود چیزى است در مقابل این رحمت؛ مانند زندگى نكبت بار و عذاب بنیان کَن در دنیا و آتش و رنج های آن در آخرت. (المیزان ج 8 ص 274)

در روایتی که مرحوم کلینی در کتاب کافی از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند،اللَّهُ إِلَهُ كُلِّ شَیْءٍ الرَّحْمَنُ بِجَمِیعِ خَلْقِهِ وَ الرَّحِیمُ بِالْمُۆْمِنِینَ خَاصَّةً؛ خداوند معبود همه چیز است، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان، و نسبت به خصوص مۆمنان رحیم است. (اصول کافی ج 6 ص 114)
اندیشه های عرفان حلقه در قرآن کریم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر