۱۳۹۳-۰۴-۳۰

معرفي:عرفان كيهاني (حلقه)

معرفي:عرفان كيهاني (حلقه)

مجموعه عرفان حلقه خود را ادامه دهنده راه عرفان ايران دانسته و هدف خود را اعتلاي عرفان اين مرز و بوم اعلام كرده است. مي‌توان ادعا كرد كه در حال حاضر يك نوع رقابت جهاني در زمينه انديشه‌هاي معنوي در جريان است و ملل مختلف شرق و غرب داشته‌هاي خود را در قالب كتب متعدد و مكاتب فرا روان شناسي به جهان عرضه كرده‌اند. اگر به چند كتاب فروشي سري بزنيد مي‌توانيد كتب متعددي در زمينه‌هاي يوگا، اوشو، ذن، مانترا، هاله بيني، ارتباط با ارواح و… پيدا كنيد كه به توضيح اين عقايد به زبان ساده و عمومي براي طبقات متوسط اجتماع پرداخته اند. مكاتب ديگري همچون اكنكار و عرفان سرخ پوستي نيز هرچند كمتر كتاب ترجمه شده‌اي به فارسي دارند اما در جامعه حضور داشته و آموزش داده مي‌شوند. در اين ميان شايد نتوانيد حتي يك كتاب عامه فهم و مناسب براي نسب جوان امروز بيابيد كه عرفان ايران را به يك جوان امروزي معرفي كند به صورتي كه او بتواند به سادگي در زندگي خود از آن بهره عملي ببرد.
تلقي عمومي از عرفان در ايران عبارت بوده است از عده‌اي با قيافه‌هاي خاص كه در اتاق در بسته‌اي جمع شده و در حال سر تكان دادن و هو هو گفتن هستند يا كسي كه در گوشه غاري از دنيا كناره گرفته و در حال رياضت است. اين در حالي است كه امروزه عقايد معنوي به صورت عمومي و براي افراد عادي از طبقات مختلف عرضه مي‌شوند. لذا شايد غير طبيعي نباشد اگر افراد علاقه مند و جستجوگر جذب نحله‌هاي فكري ديگري از فراسوي مرزها شده و تصور كنند عرفان اين كشور، عليرغم سابقه ديرينه و عرضه كردن عرفاي نامدار به جهان انديشه و ادبيات، چيز به درد بخوري براي عرضه به ايشان ندارد. مجموعه عرفان حلقه در سالهاي اخير با متذكر شدن اين خلاء به رفع اين برداشت همت نهاده و مجموعه‌اي نسبتا قابل فهم و با هر دو جنبه تئوري و عملي را عرضه كرده است. خود بار اولي كه پا به كلاس عرفان حلقه گذاشتم انتظار برخورد با مراسم خاص و آدم هاي عجيب را داشتم اما ديدم از اين گونه بازي‌ها خبري نيست و استاد و شاگردان همه افراد عادي با لباس و ظاهر معمولي بوده و هريك به شغل و تحصيل و زندگي روزمره‌اي همچون همه انسان‌هاي ديگر اشتغال دارند. از نخستين مباحث مطرح شده هم اين بود كه چرا عرفان يك چيز عمومي است و از زندگي تك تك ما قابل حذف نمي‌باشد.
انديشه عرفان حلقه «انسان شمول» است. در كلاس‌هاي عرفان نيز حلقه تمامي طبقات اجتماعي به چشم مي‌خورند. افراد متمول در كنار افرادي با زندگي ساده تر، خانم‌هاي مقيد با حجاب كامل در كنار خانم‌هايي با تقيّد كمتر به ظواهر مذهبي، اشخاص تحصيل كرده در كنار پيشه‌وراني با تحصيلات پايين تر و نيز افراد آشنا به مباحث ديني يا پزشكي در كنار مردمان نا آشنا تر. مطالب اين كلاس ها در قسمت‌هايي شامل توضيح آيات قرآن و آموزه هاي ديني است، اما امكان استفاده از مباحث تئوري و عملي اين عرفان منحصر به دين و آيين خاصي نبوده و اقليت‌هاي ديني مسيحي، كليمي و زرتشتي نيز در كلاس‌ها حضور داشته اند. نكته جالب تر آن است كه بعضا افراد ماترياليست هم در اين كلاس‌ها شركت كرده اند كه عمدتا پس از كسب تجربيات شخصي، به وجود خدا ايمان آورده اند.
اين موضوع منجر به انتقاداتي به جريان عرفان حلقه شده است و بيان مي‌شود كه در اين انديشه داشتن باور و اعتقاد مذهبي يا عمل به واجبات ديني يا حتي پايبند بودن به اصول اخلاقي مهم نيست. ادعايي كه تنها يك برداشت بدبينانه است. در واقع ورود به عرفان و استفاده عملي انسان از رحمت عام خالق خود، مشروط به داشتن باور خاصي شمرده نشده است. عرفان حلقه خود را انسان شمول مي‌داند و از اين منظر رحمانيت الهي همچون خورشيدي است كه به همه يكسان مي‌تابد چنان كه
بني آدم اعضاي يك پيكر اند كه در آفرينش ز يك گوهر اند
اما اين باورها به تدريج براي افراد تبديل به ارزش شده و به آن گرايشي عميق پيدا مي‌كنند كه در آن احساس اجبار وجود نداشته بلكه تمايلي دروني و معنوي در جهت كمال ايجاد شده است. ادعاي عرفان حلقه اين است كه افراد بايد ابتدا چيز مثبتي ببينند و دريافتي معنوي را تجربه بكنند تا بتوانند پاك شوند و درخواست پاكي از كسي كه چيزي تجربه نكرده است درخواست خطايي است. در واقع پاك شدن و تزكيه انديشه و رفتار در اين عرفان بسيار با اهميت است اما پيش نياز استفاده از رحمانيت الهي دانسته نمي‌شود و هدفي است كه بايد با استفاده از رحمانيت پروردگار به آن دست يافت. حتي ناپاكان در قدم اول نياز بيشتري به رحمت خداوند دارند تا بتوانند به زندگي خود تكاني دهند.
شيوه استفاده از رحمانيت خداوند در عرفان حلقه شيوه «جمعي» است. طبيعتا راه تلاش و اتصال و ارتباط فردي براي هر كس كه جوياي آن باشد باز است اما تجربه نشان داده است كه در طول تاريخ افراد اندكي توانسته اند به صورت فردي به اتصالات عرفاني با خالق خود دست پيدا كنند و اين عمل مستلزم رسيدن به اضطرار يا اشتياقي زايد الوصف است. اما آيا راهي جمعي در عمل وجود دارد؟ اين راه جمعي در واقع تحقق يد الله مع الجماعه است. به اين منظور عرفان حلقه خود را معرف هوشمندي الهي حاكم بر جهان هستي دانسته و از اتصال جمعي به اين «هوشمندي» يا «شعور» جهت ايجاد تحولات و بهبودهاي جسمي، ذهني، رواني و نيز كسب آگاهي و تجربيات معنوي بهره مي‌گيرد. در واقع هوشمندي، كه شبكه شعور كيهاني نيز ناميده شده، در مرتبه اي پايين تر از خود خداوند قرار دارد اما واسطه فيض الهي و ابزار بهره مندي از آن است. مخالفان عرفان حلقه در اين جا به يك سوء تفاهم دامن زده اند و عرفان حلقه را مادي و بدون خدا دانسته اند. امري كه با برداشت و بيان مطرح در خود مجموعه عرفان حلقه همخواني ندارد.
به بهره مندي از اتصال به هوشمندي الهي اصطلاحا قرار گرفتن در حلقه گفته مي‌شود و در واقع چيز حلقوي وجود ندارد نام «عرفان حلقه» () نيز اشاره به روش عملي اين عرفان دارد. روند پيشرفت شخصيتي و تحول عرفاني حاصل از اين اتصالات به صورت دسته بندي شده در ترم‌هاي مختلفي پي‌گيري شده، در هر ترم چند حلقه به شركت كنندگان ارائه مي‌شود و تاثير عملي آنها آزموده مي‌گردد.
فرادرماني
ترم نخست اين عرفان از جنبه تئوري به معرفي مباحث پايه‌اي درباره انسان، عرفان ايراني-اسلامي و «فرادرماني» پرداخته و از جنبه عملي امكان آزمايش وجود هوشمندي حاكم بر جهان هستي و اتصال به آن را فراهم مي‌كند. اين آزمايش عبارت است از قرار گرفتن در حلقه فرادرماني، اسكن شدن توسط هوشمندي و بررسي اين مسئله روي خود و ديگران. در صورتي كه فرد با آزمايش مكرر فرادرماني در ترم نخست از واقعي بودن اثر آن در درمان بيماريها اطمينان حاصل كند مي‌تواند در صورت تمايل به ادامه كلاس‌ها بپردازد. براي استفاده از فرادرماني تنها شرط «شاهد بودن» و بررسي بي طرفانه با ذهن آزاد است و در آن هيچگونه تكنيك يا قدرت و مهارت شخصي دخالت ندارد. شركت كنندگان پس از پايان ترم اول گواهي فرادرمان گري و كارت عرفان كيهاني دريافت كرده و كتبا متعهد مي‌شوند كه از ارتباط با شبكه شعور كيهاني در راه خدمت به جامعه و اهداف انساني استفاده كنند و از هرگونه عوام فريبي و اعمال منفي بپرهيزند.
افرادي هم مدعي شده‌اند اين روش خرافي بوده و كلاه برداري و شيادي است. البته تنها پول اخذ شده، شهريه شركت در كلاس‌ها به مقدار 50 هزار تومان براي هر ترم است كه اين امر در هر كلاس آموزشي امري طبيعي است و از ديگر افراد براي فرادرماني هيچ پولي دريافت نمي‌شود. اين شهريه نيز در ابتدا دريافت نمي‌شد اما با ايجاد مشكلات و سوالاتي كه: اگر شهريه نمي‌گيريد پس حتما از جايي تامين مالي مي‌شويد، حتما منظوري داريد كه دختر من را مجاني سر كلاستان مي‌بريد، حتما… روال ثبت نام و اخذ شهريه ايجاد شد. ضمن اينكه شهريه موجب حذف سياهي لشكر و جدي گرفتن كلاس از سوي مدرس و شاگرد مي‌شود.
به مرور تعدادي از پزشكان و متخصصان شركت كننده در كلاس‌هاي عرفان حلقه بود كه فرادرماني را روي بيماران آزمايش كرده بودند، كميته‌اي تحت عنوان كميته تحقيقات پزشكي تشكيل دادند و مبادرت به جمع آوري و انتشار مدارك پزشكي نمودند و پس از آن پروپوزال‌هاي تحقيقاتي درباره بيماري‌هاي مختلف تهيه شده تا فرادرماني به عنوان يك شاخه علمي با نتايج عملي تكرار پذير به ثبت برسد و به عنوان شاخه‌اي از طب مكمل از سوي ايران به جهان عرضه شود. اين پروپوزال ها با همكاري تعدادي از بيمارستان‌هاي تهران در حال انجام بود و از جمله در زمينه درمان بيماري لاعلاج برونشتكازي به نتايج جالب توجهي رسيد اما با ممانعت وزارت بهداشت و درمان از ادامه تحقيقات، متوقف گرديد. در بخش ضمايم كه در انتهاي اين مطلب ارائه شده است مي‌توان نشريات پزشكي منتشر شده در اين زمينه را دانلود و مطالعه نمود. اين نشريات حاوي مدارك و مستندات پزشكي به همراه معرفي مختصر تئوري علمي فرادرماني است. انتشار اين نشريات در حال حاضر متوقف شده و از فعاليت كميته تحقيقات پزشكي نيز جلوگيري شده است.
محمد علي طاهري، بنيان گذار عرفان حلقه، فرادرماني و سايمنتولوژي در ايران
با محدود شدن و از بين رفتن امكان همكاري‌هاي داخلي، ارتباط با نهاد هاي علمي خارجي افزايش يافت. شاخه علمي فرادرماني و نتايج حاصل شده از آن با جوايز و تقديرهايي از سوي بعضي موسسات معتبر خارجي مواجه شد كه مي‌توانيد ليست اين جوايز تا پايان سال 1389 را در اينجا( http://www.mataheri.com/Awards.html)مشاهده كنيد. در اين ليست جوايز معتبري همچون نشان لیاقت علمی و پژوهشی و درجه آفیسر OFFICER از کاخ سلطنتی بروکسل، بلژیک (European Innovation Award) وجود دارد. اما اين گونه افتخارات مطلقا در رسانه‌هاي رسمي منتشر نمي‌شوند و تنها يك بار در گذشته اخبار علمي شبكه چهار سيما خبر دريافت دكتري افتخاري از دانشگاه طب سنتي ارمنستان را پخش كرد.
همچنين دوره فرادرماني در دانشگاه طب مكمل ارمنستان با همكاري موسسه عرفان حلقه طراحي شده و مدتي بر طبق يك قرارداد مطقابل برگزار گرديد. اين دوره با توجه به مشكلات ايجاد شده همچون دستگيري آقاي محمد علي طاهري و مربيان عرفان حلقه در ايران، عدم امكان تامين مواد آموزشي از سوي موسسه عرفان حلقه و غيره، پس از مدتي تعطيل شد و دلايل تعطيلي نيز در كنار تمايل به ادامه مجدد همكاري طي نامه رسمي از سوي دانشگاه اعلام شد اما مخالفان عرفان حلقه براي اين تعطيلي دلايلي همچون كلاه برداري مجموعه عرفان حلقه از شاگردان و مطلع شدن دانشگاه طب سنتي ارمنستان از آن، ساخته و منتشر كردند.
تنها موسسه كم اعتبار در ليست مذكور، آكادمي اكو انرژي آذربايجان است. مخالفان عرفان حلقه نيز بعضا بر همين يك مورد تاكيد و تبليغات فراوان كرده و دكتري افتخاري دريافت شده را مدركي پولي دانسته اند. همچنين برخي از سايت‌ها نظير مشرق، دريافت اين جوايز علمي از كشورهاي خارجي دليلي بر همكاري با سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي معرفي مي‌كنند!
عقايد و اهداف
عرفان كيهاني در ابتدا به شفاف كردن بحث عرفان پرداخته و بيان مي‌كند كه عرفان چيست و چه چيزهاي جزو عرفان قرار مي‌گيرند. عرفان از اين منظر عبارت از كيفيت گرايي است. براي پيشبرد امور زميني نياز به توجه به كميت ها است و براي پيشبرد امور آسماني نياز به ارتقاي كيفيت. اين دو مسئله بايد در زندگي همراه با هم پيش بروند و آدمي در اين جهان از هيچ يك بي‌نياز نخواهد شد، بلكه بايد دو پله «عقل» و «عشق» را شناخته و از هريك در جاي خود استفاده كند. روش انجام كارهاي زميني تلاش و كوشش است اما پيش برد امور معنوي (آسماني) نيازمند اشتياق است و تسليم تا انسان امكان بهره مندي از رحمت خداوند را بر پله عشق پيدا كند.
به طور معمول ما هر امر ماورايي را جزو عرفان محسوب مي‌كنيم. در انديشه عرفان حلقه، عرفان به دو بخش «كمال گرا» و «قدرت گرا» تقسيم مي‌شود. عرفان قدرت، عبارت است از اموري همچون ذهن خواني، آينده بيني، ديدن درون زندگي و شخصيت افراد، احضار و ارتباط با ارواح و موجودات غير ارگانيك، انجام كارهاي خارق العاده مانند راه رفتن روي آتش يا نفس نكشيدن در زير خاك و… البته برخي از اين امور نيز صرفا شعبده و چشم بندي اند اما تعدادي نيز واقعا در حال انجام اند خصوصا كشورهايي مانند هندوستان و انگلستان هر يك از جهتي مهد عرفان قدرت اند. اين قبيل كارها بعضا به اشتباه كرامت ناميده مي‌شود و افراد سالهاي زيادي از عمر خود را صرف تلاش براي به دست آوردن آن مي‌كنند اما بايد پرسيد نفوذ به حريم خصوصي افراد، راه رفتن روي آب و نسوختن با آتش چه تاثيري در ارتقاي آگاهي و كمال بشري دارد؟
در مقابل، عرفان كمال است كه انگيزه آن كنار ارتقاي جنبه‌هاي مثبت وجود آدمي و رسيدن بشر به پاسخي قانع كننده براي سوالات اساسي خود است. سوالاتي همچون از كجا آمده ام؟ به كجا مي‌روم؟ چرا به اينجا آمده ام؟ و غيره. از اهداف اصلي عرفان حلقه شناخت «دانش كمال» است و بيان مي‌شود كه تنها اين دانش است كه به انسان در كسب آرامش و يافتن پاسخ سوالات خود كمك كرده و قابل انتقال به زندگي بعدي نيز هست. هر يك جنبه هاي مثبت (كمال) و منفي (قدرت) در عرفان از بخشي از هوشمندي حاكم بر جهان هستي تغذيه مي‌شوند كه در اصطلاح شبكه مثبت و شبكه منفي ناميده مي‌شود. خداوند بالاتر اين دو هوشمندي و در وحدت كامل قرار دارد. اما خلقت او مانند نور تك رنگي كه با عبور از يك منشور به رنگ‌هاي مختلف تجزيه مي‌شود، در اين جهان به صورت دو قطبي متجلي شده و در جهان‌هاي متعدد يا موازي ديگر به بي‌نهايت صورت ديگر متجلي مي‌شود.
چون كه بيرنگي اسير رنگ شد موسي‌ي با موسي‌ي در جنگ شد
.......
دستچيني از تمام منابع به همت ایدی حلقۀ هوشمندی.....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر