۱۳۹۴-۰۳-۱۰

درس يا رسم؟.....(هفتم)

درس يا رسم؟.....(هفتم)
حالا شما ديديد سال‌هاي قبل چه تصاوير زيبايي از امام حسين(ع) كه گويا امسال خوشبختانه ممنوع شد. يعني در واقع چهره پرستي،  در واقع تفكرهاي ظاهرپرستي، حالا يك عده‌اي ممكن است حتي از روي عشق اين كار را انجام بدهند ولي ايجاد انحراف است .......يعني ذهن افراد را از انديشه‌ها مي‌آورد به سمت قيافه، در حالي كه همچنين قيافه‌هايي نبوده، همچين قيافه‌هاي هاليوودي نبوده!! اين‌جوري نبوده، در يك قالب‌هايي كه... در حالي كه گويا اميرالمؤمنين(ع) به زشتي مشهور بوده، درست است؟
حتي يكي چيز كرده كه «برو با آن شكم بزرگت!» گويا شكمش هم بزرگ بوده، اصلاً ربطي ندارد. بنابراين ظاهر اهميتي ندارد، مسئله اينجاست كه خود اين‌ها درس است  در واقع كمال به زشتي و زيبايي نيست و كاري با زشتي و زيبايي ندارد، اين‌ها همه‌اش خودش يك درس است.
س: الان با برداشت امروز ما متفاوت است ما عارف را اصولاً به انساني تشبيه مي‌كنيم كه لاغر باشد و شكم نداشته باشد، مي‌فرماييد امام علي(ع) شكم داشته؟ چطور است؟ اگر امروزه يك نفر شكم داشته باشد ديگر عارف نيست.
ج: نه نه هيچ ارتباطي ندارد، اصلاً ارتباط ندارد، اين‌طوري نيست، و اصولاً هيچ تعريفي براي انسان نيست كه مثلاً عارف چه خصوصيات ظاهري دارد؟ چه تيپي دارد؟ تيپ سوداوي، صفراوي، بلغمي و... يا تيپ واتا، كافا، پيتا در مورفولوژي تيپ‌هاي اندومرفي، مزومرفي، ايندومرفي و ... اين‌ها نيست.
هر انساني كمال‌پذير است و هيچ خصوصيات ظاهري، اقليمي، نژادي نيست كه تعيين كننده اين مسئله باشد، اين‌ها همه‌اش خودش درس است.اين‌ها در واقع درس‌هايي را مي‌دهد كه نه مي‌تواند يك كسي اين‌طوري هم باشد ولي صاحب كمال باشد.
ترم پنجم، جلسه پنچم، تصويري
محمد علي طاهري، عرفان کيهاني

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر