۱۳۹۴-۰۲-۲۱

مرگ در دو صورت طبيعي و غير مترقبه

مرگ در دو صورت طبيعي و غير مترقبه
موضوع متن، مرگ در دو صورت طبيعي و غير مترقبه است و در پاورقي، توضيح داده شده است که حتي مرگ در اثر رويداد غير مترقبه، بر اساس حکمت است.
1- در ديدگاه قرآني، اصطلاح «اجل مسمي» براي مرگ در روند طبيعي و به واسطه قانون آنتروپي به کار رفته است. اجل مسمي، اشاره به سرآمد معيني است که هر چيزي مشمول آن مي شود. در آيه 29 سوره لقمان، آمده است: « آيا با خود نمىانديشند كه خدا آسمانها و زمين را و هر چه را ميان آنهاست، جز به حق و تا سرآمدي معين، نيافريده است؟». انسان نيز مانند هر مخلوق ديگري مشمول اين قانون است و در اثر کهولت سن، به سرآمد معين خود (مرگ طبيعي) مي رسد.
2- گاهي پيش از مرگ طبيعي و در اثر حوادث مختلف، مرگ رخ مي دهد که اگرچه مرگ طبيعي و بر اساس قانون آنتروپي نيست، خود قانونمند است. زيرا هيچ رويدادي در زندگي، خارج از حکمت الهي نيست و حکمت، بر مبناي مجموعه قوانيني است که مهم¬ترين آن ها قانون بازتاب است. در صفحه 52 و 53 کتاب «بينش انسان» مي خوانيم: «عدالت الهي، قوانين جاري در هستي است که در آن، حقوق همه‌ي ذرات عالم رعايت شده است و «حکمت الهي» نحوه‌ي اجراي آن عدالت بوده، قانونمند است و بر مبناي قانون بازتاب تحقق مي‌يابد».
حال اگر به هر دو مرگ (در اثر اجل مسمي و اجل معلق) دقت کنيم، مي بينيم که هر دو قانونمند است و هيچ يک، خارج از عدالت و حکمت نيست.
(در پس انديشه ها و اقدامات ما اشتياقي است که به طور مستقيم و غير مستقيم، وقايع زندگي را رقم مي زند و همان طور که گاه ما را از خطرات جاني نجات مي بخشد، در مواردي نيز با آنها مواجه مي کند. در آيه 10 سوره انبياء به نمونه اي اشاره شده است تا بدانيم عواملي براي دور شدن از اجل معلق وجود دارد که مي تواند انسان را به اجل مسمي برساند. در اين نمونه گفته شده است که اگر به دعوت انبياء براي آمرزش پاسخ گوييد، مرگ شما تا سرآمد معين (مرگ طبيعي) به تأخير مي افتد.
اما فراموش نکنيم که در کنار اشتياق هاي مثبت و منفي ما بسياري عوامل ديگر نيز در زمان و چگونگي مرگ دخالت دارد و به همين دليل، بسياري از انبياء و بزرگان معنوي پيش از مرگ طبيعي، چشم از دنيا فرو بسته اند.)
برگرفته از کتاب انسان و معرفت
#سايت_سايمنتولوژي_فرادرماني
#استاد_محمد_علي_طاهري
#انجمن_سايمنتولوژي_فرادرماني
#انجمن_مستر_عرفان_کيهاني_حلقه
#سايت_خبري_عرفان_حلقه
#Mediaerfanekeihani
#erfanekeihani

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر