۱۳۹۲-۱۲-۰۹

مفهوم بسم الله الرحمن الرحیم

چون بحث حرکت ادراکی را گفتیم به مفهوم بسم الله اشاره کنیم:
بسم الله الرحمن رحیم، رحمان که حلقههای رحمانیت و تسهیلات است که داریم حلقههای متعدد را تجربه میکنیم.
رحیم که گفتیم مرگ و جهنم است
و بسم الله که گفتیم:
« فاینما تولوا فثم وجه الله » هرجا نگاه کنیم وجه خداست. هر چیزی نگاه کنیم نامی دارد و هر نام نام خداست.
پس هرچه که نام دارد، جزء هستی است، پس بسم الله، در واقع هستی است و خود او که نام ندارد پس بسم الله اینجا کل قضیهای را در هستی برای ما نشان میدهد.
بسمالله اشاره به تجلیات اوست.
بسم الله یعنی به نام تجلیات او.

بنابر این مختصر و مفید:
بسم الله تجلیات او، رحمان تسهیلات حرکت و رحیم ضمانت حرکت است.
یعنی وقتی به رحیم میرسیم، ضمانت حرکت را میکند.
اگر بحث رحیم بودن مطرح نمیشد، صرفاً تسهیلات کافی نبود.
ولی ضمانت الیه راجعون مرگ و جهنم یعنی همان رحیم بودن، است.

پس این یک خط که در ابتدای همه سورهها هم تکرار میشود، کلیتی را مطرح میکند که توجه ما را به تجلیات جلب میکند، چون ما گفتیم که به غیر از تجلیات نمی توانیم بفهمیم، ما را ارجاع داده به تجلیات خود، که در دوره 2 هم به صورتی مورد بررسی قرار دادیم.

گفتیم ما تا یک جایی بیشتر نمیتوانیم درک کنیم که تا همان تجلیات هست.
ما در سطح تجلیات میتوانیم مانور بدهیم نه در سطح خود او.

و اینجا وقتی میگوید به نام، نه اینکه به نام خود او، چون او نامی ندارد، اگر میگفت به نام خود خود من، اشکالی پیش می آمد، پس ما را به نام تجلیاتش ارجاع داده است.

قرار است تمام کارهایی که ما انجام میدهیم در محدوده تجلیات او باشد و قرار است از همین تجلیات به کمال برسیم.

گفتیم همین تجلیات است که قرار است، کمک کند دید من ارتقاء پیدا کند و به کمال و روشنبینی برسم.

او جدای از این حرفها و بحثها و نامهاست:

آنچه اندیشی پذیرای فناست
آنچه در اندیشه ناید آن خداست
فهم او درخور هر هوش نیست
حلقه او سخره هر گوش نیست

بنابر این دوباره اشاره به این که نام بود و کلمه بود و کلمه جسم پوشید و این مراحل نشان میدهد که بحث تقدس کلمه و بحث تقدس نامهاست و آنچه نامیده میشود، از تقدس برخوردار است.

یادتان هست از هتک حرمت جهان هستی حرف زدیم و گفتیم هتک حرمت جهان هستی یا پوشانیدن تقدس هر ذره از جهان هستی کفر است.

گفتیم «هر ذره» اینجا میتوانیم اضافه کنیم «نام هر ذره».
چون نام بود که جسم پوشید و در بین ما ظاهر شد.
پس هر ذره نام و عینیت پیدا کرده و در بین ما ظاهر شده است.

دوره 6 
استاد محمد علی طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر