۱۳۹۲-۱۱-۲۹

به چه چیز انس دارم ؟


___ به چه چیز انس دارم ؟ ___

علایق ما ارتباط بسیار نزدیکی دارند با آنچه بدان انس داریم. به طور مثال همیشه شنیده ایم که اگر بچه با فرد سیگاری هم نشین باشد احتمال سیگاری شدنش زیاد است. یا مثلاً با اهل فیلم و سینما بگردد کم کم به فیلم علاقه پیدا میکند. با تنبل ها بگردد کم کم تنبل می شود. خیلی از علایق یا رفتارهای ما دقیقاً به همین شکل ایجاد شده اند.
بعضی مثل های قدیمی از همین جهت اشاره دارند که میخواهید کسی را بشناسید دوستهایش را ببینید. ببینید با چه کسانی نشست و برخواست می کند.
باید گفت با هر آنچه انس داریم اثری ژرف روی ما میگذارد. اگر به فضای بینشی منفی انس گرفته ایم عادات و علایق ما نیز کم کم به آن سمت می رود. همینکه محل انس ما تغییر کرد و به فضای مثبت نزدیک شد. علایقمان نیز به فضای مثبت بیشتر و بیشتر می شود.
این موضوع در فضای عرفان نیز بسیار مشهود است.
در ابتدای امر، فردی که وارد وادی معرفتی می شود علایق خودش را دارد و مسائل روزمره را به روال سابق دنبال می کند. بعد کم کم بعض تمایلات جدید پدید می آید که خود فرد را شک زده میکند. ناگهان خودش را که میبیند تعجب می کند که چطور شده است مثلاً دیگر به خود نمایی و تظاهر تمایل کمتری دارد. شدیدا دل رحم تر می شود. آرام تر می شود. خیلی خصلت هایش کم کم رنگ میبازد. یا خیلی علایق که پیشتر داشت را حالا حس نمیکند. دیگر برایش جذابیت ندارند ...
عرفان و وادی رحمانیت الهی و حلقه ها اثری ژرف نیز از این باب بر فرد می گذارند. ممکن است فرد برای بازه ای تعجب کند و یا حتی بعضاً برایش این سؤال پیش بیاید که نکند دچار مشکل شده است که تمایلات و علایق و حس هایش با دیگران تفاوت هایی دارد. ولی اصلاً اینطور نیست. مثلاً ممکن است فکر کند تمایلات جنسی یا میل های رفتاری اش دچار مشکل شده است و مانند دیگران نیست. شاید اصلاً اسیب دیده و یا خیلی مسائل دیگر.
اما همین فرد اگر باز به همان فضای شعوری گذشته برگردد و همان روال رفتاری قبل را دنبال کند، میبیند همان حالات قبل و یا گزارش های دیگران برای او نیز دوباره تازه میشود.
اینجا بحث انس است. به چه انس داریم؟ انس با فضاهای شعوری اثری ژرف روی ما دارد. اینکه به چه چیزهایی انس داشته باشیم، علایق و ساختار های ذهنی و تمایلات ما را بسیاار تحت تاثیر قرار می دهد.
حال خود در این زمینه انتخاب می کنیم. و یادمان باشد ما در هر لحظه در حال بارور شدن اثری هستیم و در هر اصابت، باردار اثری می شویم و اثر خویش را وضع حمل خواهیم کرد و عرضه خواهیم کرد و هر کسی را انس عجیبیست با اثر خویش ...

__ حسن . ش - انتهای بهمن 92 __

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر