۱۳۹۲-۱۲-۰۱

پاک شدن درسطح عام و پاک شدن در عرفان !

پاک شدن درسطح عام و پاک شدن در عرفان !

پاکسازی وجود ماجرایی دارد که در سطوح مختلفی متفاوت است !

آیا انسان اول پاک می شود یا به کمال می رسد؟!
خوب اگر به کمال برسی، پاک شدی !

حالا پاک شدن مفهوم دارد،
تصور ذهنی ما از پاک شدن یک چیز است، تصور کمال از پاک شدن یک چیز دیگر است !

پاک شدن سطح عام،
این است که اگر من رشوه نگیرم و آدم نکشم و دروغ نگویم و ... یعنی پاک شدم !

اما از نظر عرفان این چند امتیاز دارد؟ صفر امتیاز !
در این حالت فقط دیگران از دست و زبان من در امان هستند !

مثلا اگر انسان به درک انا الحق برسد، اگر به درک وحدت جهان هستی برسد همه ذرات می شود مثل تن خودش !

می فهمد هر جا نگاه کند روی خداست آنوقت یک رفتاری با هستی دارد که در شرایط دیگر ندارد !

پس یک پاک شدن داریم که من جلوی خودم را گرفتم که غیبت نکنم !
یک پاک شدن داریم که فهمیدم ایشان وجه الله است و پاره تن من است و ... !

ما حصل هر دو این است که من غیبت نکردم !
اما آیا این دوتا با هم فرق نمی کند؟!

یک جا غیبت نمی کنم و جلوی خودم را می گیرم که غیبت نکنم از ترس سوزانده شدن و جهنم و ...
این جا غیبت نمی کنم چون فهمیدم آن آدم وجه الله است !
درک جمال یار پیدا کردم !

یک پاک شدن برای زاهد است که محصول خودداری است !
اما عارف وقتی به کمال برسد پاک می شود !

دوره 5 - استاد طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر