۱۳۹۵-۰۷-۱۳

گفتگو با محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمدعلی طاهری در پنجمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی موکلش

گروه خبري سايت
گفتگو با محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمدعلی طاهری در پنجمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی موکلش
در پنجمین روز از اعتصاب غذا: تداوم بازداشت محمدعلی طاهری با وجود صدور قرار منع تعقیب
«محمود علیزاده طباطبایی» وکیل مدافع «محمدعلی طاهری» در تازه‌ترین گفتگویش ضمن تایید خبر صدور قرار منع تعقیب برای موکلش، از اعتصاب غذای اعتراضی و وضعیت این زندانی عقیدتی گفته است.

به گزارش خبرگزاری عرفان (اِنا)، «محمدعلی طاهری» از چهارشنبه ۷ مهرماه ۱۳۹۵، در اعتراض به ممانعت از آزادی‌اش با وجود صدور قرار منع پیگرد (تعقیب)، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.






«محمود علیزاده طباطبایی» وکیل مدافع این زندانی عقیدتی، در پنجمین روز از گذشت اعتصاب غذای موکلش، در گفتگو با خبرگزاری «عرفان» گفته: «من امروز دیدم ایشان خیلی حالشان خوب بود، با هم ملاقات داشتیم. به شوخی و به صراحت به ایشان گفتم که این حرکت‌ها قطعا نتیجه نمی‌دهد. گفتند فرض کنید که روزه هستم.»

گفته شده این شانزدهمین باری است که این زندانی عقیدتی در راستای احقاق مطالبات قانونی‌اش دست به اعتصاب غذای اعتراضی در زندان می‌زند.

طباطبایی درباره آخرین وضعیت حقوقی پرونده محمدعلی طاهری گفته: «ایشان منع تعقیب خورده‌اند. از اتهام اجتماع و تبانی، از اتهام ارتداد و از اتهام ساب النبی منع تعقیب خورده‌اند، منع تعقیب قطعی شده است. اتهام افساد فی الارض به طور کلی منتفی شده است. و امیدواریم به زودی پرونده جمع بشود.»

«محمدعلی طاهری»، بنیان‌گذار عرفان حلقه، با وجود پایان دوارن محکومیت پنج ساله زندان، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری عرفان (اِنا) با «محمود علیزاده طباطبایی» وکیل مدافع «محمدعلی طاهری» را در ادامه می‌خوانید.

– آقای علیزاده طبابایی، مطلع شدیم آقای محمدعلی طاهری در اعتصاب غذا هستن آیا این خبر صحت دارد؟

محمود علیزاده طباطبایی: من امروز دیدم ایشان خیلی حالشان خوب بود، با هم ملاقات داشتیم. به شوخی و به صراحت به ایشان گفتم که این حرکت‌ها قطعا نتیجه نمی‌دهد. گفتند فرض کنید که روزه هستم. خیلی بحث اعتصاب غذا را من جدی نگرفتم و نمی‌گیرم چون مساله‌شان ان‌شاا.. حل می‌شود.

– دلیل اعتصاب غذای آقای طاهری چه بوده است؟ چون اشاره‌ای شده که قرار منع تعقیب برای او صادر شده ولی هنوز آزاد نشده‌ است؟ آیا یکی از دلایل اصلی اعتصاب غذا به این موضوع برمی‌گردد؟

– ما دنبالش هستیم که هرچه زودتر ایشان را آزاد می‌کنند.

– آقای طباطبایی الان چندمین روز است که آقای طاهری در اعتصاب غذا هستند؟

– من امروز با ایشان ملاقات کردم حالشان خیلی خوب بود.



– آقای طباطبایی ما مخاطب عام را داریم که از شما به عنوان وکیل رسمی محمدعلی طاهری انتظار دارند. ما هم با شما تماس گرفتیم و دنبال شنیده‌ها نیستیم. ما می‌خواهیم اطلاعات دقیق و موثقی را از وضعیت و سرنوشت آقای طاهری داشته باشیم. حداقل به سوالات پاسخ بدهید. چون افکار عمومی از ما می‌پرسند و ما هم در نهایت جمعی از مردم و از بدنه مردم هستیم.

– من به آنچه که مصلحت است، به آنچه که مصلحت آقای طاهری است عمل می‌کنم. اگر من مطلبی را خلاف مصلحت آقای طاهری ببینم به خاطر خوشامد افکار عمومی که نمی‌توانم اعلام کنم. من وکیل آقای طاهری هستم. به همین دلیل آنچه را که به مصلحت آقای طاهری می‌دانم اعلام می‌کنم. آنچه که من می‌دانم این است که ایشان منع تعقیب خورده‌اند. از اتهام اجتماع و تبانی، از اتهام ارتداد و از اتهام ساب النبی منع تعقیب خورده‌اند، منع تعقیب قطعی شده است. اتهام افساد فی الارض به طور کلی منتفی شده است. و امیدواریم به زودی پرونده جمع بشود.

– آقای طاهری باید در سال گذشته آزاد می‌شدند، آیا قوه قضاییه خودش را حداقل در این تعلل و ممانعت از آزادی آقای طاهری ملزم به پاسخ‌گویی می‌داند؟ شما چه نظری در این حوزه دارید؟

– من فکر می‌کنم قوه قضاییه خوب عمل کرده است. پرونده‌ای به این سنگینی، با آن همه حساسیت امنیتی که روی آن بوده است، قوه قضاییه حکم اعدام را نقض کرد که این کار بزرگی بود. بعد اتهام ساب النبی، ارتداد، اجتماع و تبانی… این اتهامات جدیدی بود که در پرونده جدید مطرح شد. همه اینها را بازپرس منع تعقیب زده و قطعی شده است. من فکر می‌کنم قوه قضاییه خیلی خوب عمل کرد. به هر جهت مشکلاتی هم هست و این هم طبیعی است. در پرونده‌ای با این ابعاد و به این سنگینی، این مشکلات طبیعی است. امیدواریم که هیچ کار خلاف قانونی انجام نشود. ولی وقتی انجام شد ما نمی‌توانیم اصل را فدای یک موضوعی که مثلا یک مامور قضایی، یک قاضی، یک بازپرس و یا یک دادیار یک تخلفی کرده ما این را جنجال کنیم که آی اینجا تخلف شده! من می‌گویم در مجموع قوه قضاییه خیلی خوب عمل کرده و ما از عملکرد قوه قضاییه راضی هستیم. خود آقای طاهری هم راضی هستند. آقای طاهری با توجه به ابعاد قضیه و حساسیت‌هایی که دستگاه امنیتی داشت، انتظار نداشت که قوه قضاییه به این راحتی حکم تبرئه و حکم منع تعقیب صادر بکند و می‌بینید که این اتفاق افتاد.

– آیا ضمانت اجرایی وجود دارد که احکام صادره عملی بشود، و آقای طاهری به سرعت آزاد بشود و ما شاهد آزادی او باشیم؟

– من خیلی امیدوارم. دلیلی برای ادامه بازداشت ایشان حداقل در پرونده نیست. بر پایه آنچه که در پرونده هست ایشان باید آزاد بشود. و ما پیگیر هستیم و داریم دنبال می‌کنیم که هر چه زودتر ایشان آزاد بشوند.

– این ادعا مطرح شده که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در این پرونده ورود کرده‌اند و در سیستم قضایی که دارد در این پرونده نظارت و تصمیم‌گیری می‌کند اعمال نفوذ دارند. آیا این صحت دارد؟ تحلیل شما چیست؟

– ما که دیدیم دستگاه قضایی اگر می‌خواست تحت تاثیر مقامات امنیتی باشد حکم اعدام را نقض نمی‌کرد. دستگاه قضایی حکمی که در کیفرخواست یعنی ساب النبی، ارتداد و اجتماع و تبانی درخواست شده بود، منطقی نمی‌دانست. این نشان می‌دهد که دستگاه قضایی مستقل از دستگاه امنیتی تصمیم می‌گیرد. قاضی نظرش مستقل است، در مرحله قبل قاضی حرفش این بود آنچه که کارشناس پرونده می‌گوید برای من حجت است. و من به استناد نظر کارشناس پرونده رای می‌دهم. ولی وقتی رفت در دیوان عالی کشور، این دیوان حرف کارشناس را مبنا قرار نداد و آمد استدلال کرد و حکم را نقض کرد.

در همه جای دنیا هست، مقامات امنیتی وقتی یک پرونده را بُعد امنیتی به آن می‌دهند، تلاششان این است که منجر به حکم مورد نظرشان بشود. ولی می‌بینیم که این اتفاق برای آقای طاهری نیافتاده است. من قوه قضاییه را متهم نمی‌کنم که تحت تاثیر دستگاه امنیتی تصمیم می‌گیرد. من در این پرونده دیدم هم در دیوان عالی کشور و هم الان در بازپرسی مستقل از دستگاه امنیتی تصمیم گرفته شده است.

– آقای طباطبایی با توجه به جایگاه و پایگاه اجتماعی که آقای طاهری دارند، شما می‌بینید که چه تعداد هوادار دارند، و به وضعیت و حکمی که آقای طاهری دارد اعتراض می‌کنند، حکمی که خارج از سیستم قضایی برای سرنوشتی که در نهایت به اعدام می‌رسد، شما این را چگونه تحلیل می‌کنید؟ یعنی واقعا چه اصراری وجود دارد انسانی که در جامعه جایگاهی دارد این چنین حکم برایش صادر شود؟ آن هم حکمی ناعادلانه که منجر به اعدامش بشود و حق حیاتش گرفته بشود؟

اینگونه نشده است. ببینید حکم اعدام صادر شده است، در عالی‌ترین مرجع قضایی این حکم نقض شده است. به هر جهت ببینید دستگاه امنیتی حساسیت‌ها و فاکتورهای خاص خودش را دارد، براساس فاکتورهایی که دستگاه امنیتی دارد، استنباطش این بود که این پرونده امنیتی است. ولی ما ثابت کردیم در دادگاه، در دیوان عالی کشور و بازپرسی که این پرونده امنیتی نیست. و من فکر می‌کنم که پرونده روند خوبی را طی کرده است و امیدواریم که هرچه زودتر قضیه جمع بشود.
منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
www.telegram.me/parto_aftab
www.telegram.me/amozesh_erfanehalgheh

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر