۱۳۹۴-۰۱-۲۸

متن کامل مصاحبه نشریه مهر با آقای طاهری

متن کامل مصاحبه نشریه مهر با آقای طاهری
دومین گزارش از نمایشگاه آثار نوباوگان و جوانان سراسر کشور
• گفتگوی ((مهر)) با محمد علی طاهری برنده نخست نمایشگاه در رشته ی اختراعات...

افزایش امکانات، تنها راه پرورش استعدادهاست
** هواپیمایی که ساخته ام به اندازه گنجایش حیاط خانه ماست. طبیعی است اگر حیاط بزرگتر بود هواپیما بزرگتر ساخته میشد.
** تحقیقاتی در ریاضیات انجام داده ام که وقتی به مرحله نهایی رسید کشف جدیدی در ریاضیات خواهد بود.
** برگزاری این نمایشگاه در شکوفایی استعدادهای نوجوانان تاثیر انکار ناپذیری دارد.
• محمدعلی طاهری در کنار هواپیمای یک نفره از دست ساخته های او که در دومین نمایشگاه آثار نوباوگان و جوانان سراسر کشور به نمایش درآمد.
((مهر)) به هنگام برگزاری دومین نمایشگاه آثار نوباوگان و جوانان سراسر کشور با چند تن از نوجوانانی که دستاوردهایشان در این نمایشگاه به تماشا درآمده بود به گفتگو نشست. این گفت و شنودها – همچنانکه در شماره پیش اشاره شد – به ترتیب در مجله به چاپ خواهد رسید. آنچه در این شماره میخوانید حاصل گفتگویی با محمد علی طاهری برنده اول نمایشگاه در رشته اختراعات و کارهای فنی:
معرفی:
من محمد علی طاهری هستم. بیست سال پیش در استان کرمانشاه متولد شده و تحصیلات متوسطه ام را در تهران بپایان رساندم و دیپلم ریاضی گرفتم. تابحال کارهای زیادی کرده ام و در نمایشگاه های مختلف از جمله نخستین نمایشگاه آثار نوباوگان که سال پیش برگزار شد شرکت داشته ام و جوایزی هم برده ام، اما امسال در دومین نمایشگاه یک هواپیمای تکنفره ارائه داده ام و همچنین یک کتاب که درباره اصطلاحات هواپیما نوشته ام. این کتاب حاصل تحقیقات و تجربیات چندساله من در زمینه اصطلاحات فنی هواپیما است، از آنجا که در این مورد کتابی به زبان فارسی وجود ندارد فکر می کنم این کتاب برای همه علاقمندان میتواند مفید و موثر واقع شود و آنها را از مراجعه به منابع خارجی بی نیاز کند، البته سعی کرده ام مطالب را طوری بنویسم که برای همه مردم قابل استفاده باشد.
هواپیمای تک نفره
مهر – درباره هواپیمایی که ساخته اید بیشتر توضیح بدهید، اینکه با چه وسایلی ساخته شده و چه ویژگی هایی دارد؟
- این هواپیما تک نفره است و 170کیلو وزن دارد که تمام آن را از "آلومینیوم" و با دست ساخته ام. حداکثر وزن این هواپیما هنگام بلند شدن از زمین با احتساب وزن سوخت و سرنشین 270 کیلو خواهد بود. مخزن سوخت هواپیما 25 لیتر گنجایش دارد که برای 5/2 ساعت پرواز کافیست.
مهر – با این هواپیما به عنوان آزمایش تا بحال پروازی انجام داده اید؟
- چون ملخ مورد نیاز این هواپیما در ایران وجود نداشت هنوز موفق به این کار نشده ام و فعلاً منتظرم این ملخ را که سفارش داده ام از خارج برسد، البته از نظر استحکام و از نظر امکان پرواز کاملاً آزمایش شده و به محض رسیدن لوازم همانطور که که اشاره کردم، هیچ مشکلی برای پرواز وجود ندارد. موتور این هواپیما از نوع فولکس واگن 26 اسب است که قادر است تا ارتفاع 1600 متر هواپیما را از سطح زمین بلند کند.
مهر – ساختن این هواپیما چطوری و چه مدتی طول کشید؟
- این هواپیما را به تنهایی و در مدت یکماه و نیم ساخته ام و همه امور فنی آن را با وسایلی که در اختیار داشت ام، در حیاط خانه خودمان انجام داده ام. البته حیاط خانه ما کوچک است و در حقیقت اندازه این هواپیما بناچار با وسعت و گنجایش حیاط خانه ما مطابقت دارد که طبیعی است اگر حیاط بزرگتری بود، هواپیما هم بزرگتر ساخته میشد.
از کنجکاوی های کودکانه تا اختراع
مهر – در زمینه پرداختن به کارهای فنی و هواپیماسازی چه کسانی مشوق شما بوده اند؟
- من از کودکی به هواپیما علاقه داشتم. هر وقت هواپیما یا هلی کوپتری در آسمان میدیدم تحت تاثیر قرار می گرفتم و از اطرافیانم میپرسیدم چطور در آسمان پرواز میکنند و چپ و راست و بالا و پایین میرود. با کنجکاوی عجیبی که در این مورد داشتم سعی کردم پاسخی را پیدا کنم و در این رشته تحقیقاتی داشته باشم و بالاخره از هفت، هشت سال پیش با ساختن هواپیماهای مدل، کنترل شونده و از این قبیل کارها هواپیما سازی را شروع کردم. با اولین هواپیمایی که ساختم آن چنان مورد تشویق همه قرار که تصمیم گرفتم این رشته را جدی تر دنبال کنم. کارم را ادامه دادم و 4 سال پیش یک هلی کوپتر و سال گذشته از اینها طرح های زیادی برای ساختن هواپیما ارائه داده ام، که 15 طرح در نمایشگاه سال پیش و هشت طرح هواپیما نیز در نمایشگاه امسال به نمایش درآمده. مساله دیگر اینکه من تابحال در این زمینه جز تجربه شخصی، آموزش یا دوره خاصی را نگذرانده ام که از نقشه کشی تا محاسبات فنی و ساختن فضای هواپیما را با خودآموزی یادگرفته ام. البته خانواده ام تا حدود زیادی در این کار مشوق من بوده اند و هر کمکی که از دستشان برآمده دریغ نکرده اند.
آموزش در هنرستان:
مهر – فکر نمی کنید اگر مثلا در هنرستان درس میخواندید و آموزش فنی میدیدید در پیشرفت کارتان بیشتر موثر بود؟
- متاسفانه اینطور نیست، چرا که آموزش هنرستان ها بخصوص از نظر محاسبه و ریاضی خیلی عقب است و شاید اگر من در هنرستان بودم، خیلی هم که خوب درس می خواندم در همان حد میماندم و پیشرفت امروزه را نداشتم، گذشته از این من بسیاری از دانش آموزان و فارغ التحصیلان هنرستان ها را میشناسم که نه کار بلدند، نه ریاضی میدانند و نه طبیعی. در واقع نه از نظر تئوری چیزی سردرمیاورند و نه از کارهای فنی.
کشف تازه در ریاضیات:
مهر – شما در رسته ریاضیات هم گویا تحقیقات تازه ای انجام داده اید، این تحقیقات در چه مرحله ایست؟
- البته یکسری تحقیقات در ریاضیات انجام داده ام که در حال حاضر مشغول تکمیل آن هستم و فکر میکنم وقتی به مرحله نهایی رسید، کشف جدیدی در رشته ریاضیات خواهد بود. اگرچه ترجیح میدهم هیچ کاری را تا مرحله پایان اعلام نکنم ولی همینقدر میتوانم بگویم که این رشته به ما امکان می دهد که محاسباتی از قبیل رادیکال، توان ( بدون استفاده از لگاریتم)، سینوس، کسینوس، آرک ها، سینوس هایپربولیک، کسینوس هایپربولیک و آرگومان را بدون استفاده از جدول های مربوط و پاره ای دیگر از محاسبات را بطریقه ذهنی انجام داد. همانطور که میدانید در حال حاضر غیر ممکنست که بدون استفاده از لگاریتم در مدت یکدقیقه بتوانیم چنین محاسباتی را انجام دهیم. اما بهرحال این مقدمه کار است و وقتی آماده شد و برای همگان قابل استفاده بود به ثبت خواهد رسید و به صورت کتاب در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
مهر – برای آینده چه برنامه ای دارید و در چه رشته ای تحصیلاتتان را ادامه خواهید داد؟
- خیلی دوست دارم در رشته طراحی هواپیما و مهندسی هواپیما ادامه تحصیل بدهم، چون مملکت ما به این رشته واقعا نیاز دارد. امیدوارم امکاناتی فراهم بشوند تا بتوانم در خارج از کشور تحصیلاتم را در این زمینه دنبال کنم و بتوانم در ترقی و پیشرفت سریع مملکت سهمی بعهده داشته باشم. جز این آرزویی ندارم.
تاثیر نمایشگاه در نوجوانان
مهر – برگزاری این نمایشگاه بنظر شما چه تاثیری در کشف استعداد های نوجوانان داشته باشد؟
- تاثیر برپایی چنین نمایشگاهی برای نوجوانان می تواند بسیار موثر و پربار باشد، چون جوان یا نوجوانی که به این نمایشگاه میاید با دیدن آثاری از قبیل نقاشی، کارهای دستی، اختراعات، اکتشافات و غیره امکان دارد گه بطور ناگهانی موفق به کشف استعداد خود شود. سال پیش خودم شاهد بودم که چند دانش آموز میگفتند با آمدن به نمایشگاه رشته مورد علاقه شان را پیدا کرده اند و فعالیت هایشان را در این زمینه متمرکز خواهند کرد. بهرحال این نمایشگاه در شکوفایی استعدادهای جوانان و نوجوانان تاثیری انکار ناپذیر دارد.
استعدادهایی که به هدر میروند
مهر – نوجوانانی که به نمایشگاه می آیند بهنگام دیدن آثار شما چه عکس العملی نشان میدهند؟
- همانطور که میدانید نوجوانان فوق العاده به هواپیما علاقه دارند. من با اغلب نوجوانهایی که روبرو شده ام گفته اند که علاقه زیادی به این رشته داشته اند ولی بخاطر نبودن امکانات و جتی نبودن یک کتاب در این زمینه نتوانسته اند آن را دنبال کنند. من برای این استعدادهای بارور نشده و احیانا به هدر رفته واقعا افسوس میخورم.
اقدامات ضروری برای بهره برداری از این استعدادها
- به نظر من برای بهره برداری از این استعدادها باید هرچه زودتر یک رشته دانشگاهی در این زمینه بوجود آید. تاسیس این رشته به منزله جمع آوری استعدادها و علایق و بالاخره پرورش و رهنمون آن بسیار مرحله کارایی است. بخصوص که جامعه ما نیز در آینده برای صنایع هواپیماسازی خود نیاز مبرمی به آن دارد. مساله دیگر تجهیز باشگاه هواپیمایی مدل و توسعه آن در سراسر ایران است که میتواند کمک موثری باشد. چون این باشگاه در حال حاضر جز در تهران و چند شهر بزرگ دیگر وجود ندارد و آن هم فقط برای کسانی است که امکانات مالی داشته باشند و اگر کسی وضع مالیش خوب نباشد باید این رشته را کنار بگذارد. بنظر من باید در این زمینه ها و بخصوص درباره کاهش قیمت لوازم مورد نیاز، از سوی دولت و سازمان های مسئول اقداماتی صورت گیرد و امکانات بیشتری برای علاقمندان فراهم شود. چرا که افزایش امکانات تنها راه پرورش استعدادهاست.
البته این را هم بگویم که در کنار این نمایشگاه کنفرانسی نیز دریاره شناخت و پرورش استعداد نوباوگان و جوانان برگزار شد، اما مطالب این کنفرانس در مورد شناخت آن بود و درباره پرورش و چگونگی باروری آن حرفی گفته نشد. اگر چه گفتن کافی نیست و حرف باید با عمل همراه باشد.
#سايت_سايمنتولوژي_فرادرماني
#استاد_محمد_علي_طاهري
#انجمن_سايمنتولوژي_فرادرماني
#انجمن_مستر_عرفان_کيهاني_حلقه
#سايت_خبري_عرفان_حلقه
#Mediaerfanekeihani
#erfanekeihani

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر