۱۳۹۳-۰۷-۲۳

تحلیل یکی از همراهان در قالب پیامی به

تحلیل یکی از همراهان در قالب پیامی به آقای مظاهری سیف:

به نام بی نام او
چندی پیش، حجت‌الاسلام مظاهری سیف، رئیس موسسه‌ی بهداشت معنوی در جمع اعتراضی حامیان عرفان حلقه حضور یافت و اظهاراتی داشت که قابل‌تأمل است:

1-به نظر می‌رسد در ابتدا باید معلوم شود مؤسسه بهداشت معنوی وابسته به کدام نهاد است و چه کسی ایشان را به ریاست آن منسوب کرده و چه کسی ایشان را متولی نقد عرفان حلقه دانسته است؟

2-ایشان تدریس مربیان عرفان حلقه و بیان مطالب در کلاس‌ها و امتناع از حضور در جلسات نقد و بررسی عرفان حلقه را دلیل دیکتاتوری دانسته‌اند. اول این که کلاس‌های مربیان چندین سال سابقه دارد و جلسات نقد چند هفته بیش نیست که راه‌اندازی شده است. دوم این که وقتی افراد به دلیل برگزاری کلاس بازداشت می‌شوند و در شرایط غیر انسانی بازجویی می‌شوند، کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که در این جلسات حاضر شود و اصولاً اگر قرار بر نقد بود، این همه خشونت برای چه اعمال شد و می‌شود؟ سوم این که مربیان عرفان حلقه مدعی تدریس مطالب هستند نه نقد و بررسی آن. این کار بر عهده کارشناسان و متخصصان مجموعه است که همگی پس از بازداشت و تعهد به امتناع از فعالیت، با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و اکنون با محرومیت‌های متعدد، همگی خانه‌نشین هستند.

3-ایشان استاد طاهری را بیمار معنوی می‌دانند؛ اول این که تعریف سلامت، بهداشت و بیماری معنوی چیست و این تعاریف مورد تأیید کدام منبع علمی آگاه است؟ دوم این که کدام مقام آگاه و مسئول اجازه داده است آقای مظاهری سیف به قضاوت در مورد استاد طاهری بپردازد؟

4-ایشان اظهار داشت از نیروهای امنیتی درخواست کرده است که به تجمع حامیان عرفان حلقه کاری نداشته باشند. ایشان چه مسئولیت یا مقامی دارند که درخواستشان مورد توافق مسئولان اطلاعات سپاه قرار می‌گیرد؟ چه دلیلی وجود دارد که ایشان خود مأمور با چهره خوب نیستند تا همان اهداف را پی بگیرند؟ ایشان دلسوزی می‌کنند که تجمع شایسته نیست زیرا ممکن است امنیت افراد شرکت کننده به خطر بیافتد و تاکید می‌کنند در تجمع حضور یافته‌اند تا از خشونت طرفداران عرفان حلقه جلوگیری کنند. اگر ایشان حلال مشکلات هستند، آیا نباید اول به سراغ کسانی بروند که امنیت مردم را به دلیلی گرایش‌های فکری به خطر می‌اندازند؟ و آیا با وجود خشونت‌های فراوان از سوی اطلاعات سپاه علیه حامیان عرفان حلقه، تاکنون خشونتی از ناحیه ایشان گزارش شده است؟

5-ایشان مدعی است پرونده استاد طاهری سیاسی نیست. در حالی که اولین مواجهه با کلاس‌های عرفان حلقه به دلیل گرایش وسیع مشتاقان و اجتماعات گسترده در کلاس‌ها بوده است. اطلاعات سپاه نیز پس از فضای امنیتی سال 88 به بعد همین اجتماعات را تحمل نکرد و استاد را روانه دادگاه انقلاب کرد و به ایشان تهمت ارتداد و توهین به مقدسات، ارتکاب فعل حرام و افساد فی الارض زد. آیا این همه، سیاسی کردن یک موضوع غیرسیاسی نبوده است. آیا اکنون که فریاد تظلم‌خواهی حامیان عرفان حلقه در بیان ظلم‌هایی که به استاد طاهری رواداشته شده، به هیچ جا نمی‌رسد و تنها راه باقی مانده، اعتراضات مردمی از قبیل تجمع بوده، موضوع در حال سیاسی شدن است؟ آقای مظاهری سیف با بی‌سیاستی‌ای که خاص ایشان است وسط سخنان خود مقابل مسجد قلهک می‌گوید می‌خواهیم موضوع همین‌طور بماند. بله شما دوست دارید موضوع همین‌طور در خفا بماند و خبری از دادگاه فرمایشی و خلاف قانون ایشان درز نکند و نیروهای امنیتی مربوطه به ظلم خود ادامه دهد. این مردم هستند که این ظلم را تحمل نمی‌کنند.

6-ایشان اظهار می دارند با تجمع موضوع را پیچیده نکنید. آیا موضوع با استفتائات توهین‌آمیز برای دریافت حکم ارتداد و تهمت فساد فی‌الارض و بریدن پس و پیش صدای استاد برای اثبات توهین ایشان به قرآن یا پیامبر، و به طور کلی بازی با آبرو و زندگی شهروندان قانونمند و پایبند به اصول و ارزش‌ها، پیچیده نشده است؟

7-آقای مظاهری سیف اظهار داشت: آقای طاهری هم راضی به این تجمع نیستند. آیا شما نماینده آقای طاهری هم هستید؟ او همچنین ادامه داد که ایشان اعتصاب غذا نکردند و در همکاری کامل هستند. آیا از احوال ایشان در نیمه اول بازداشت که اجازه گفت و گو با وکیل نداشتند و هر روز به ایشان می‌گفتند که حکم ارتداد ایشان از مراجع آماده است و باید منتظر اعدام باشند، هم خبر داشتید؟

8-ایشان می‌گوید راه حل این موضوع، فرهنگی است. آیا روش شما برای موضوعات فرهنگی، ده‌ها مورد نقض قانون و تهمت و سیاه‌نمایی در رسانه‌ها و دستگیری و ارعاب و تهدید و محرومیت است؟ آیا همین دوستان شما نبودند که در رجانیوز نوشتند تجمع حامیان عرفان حلقه، دمیدن در جسد مرده عرفان حلقه است؟ فراموش نکنیم، تجمعات از زمانی آغاز شد که بر خلاف قانون، پس از سپری شدن نیمی از محکومیت و با وجود همکاری استاد طاهری، از آزادی ایشان امتناع شد. اکنون که خون مردم به جوش آمده و موج اعتراضات مردمی گسترده شده، شما موضوع را فرهنگی می‌بینید؟ هنوز هم دست برنمی‌دارید و مدعی هستید این کارهای غیر قانونی از خارج هدایت می‌شود. به راستی شما از کجا هدایت می شوید؟

9-شما بنیانگذار عرفان حلقه را بیمار معنوی و غرق توهمات بیمارگونه می‌دانید و مدعی هستید در تمایل به آزادی استاد با حامیان عرفان حلقه هم نظر هستید؟! به نظر می‌رسد بازجوهای استاد طاهری به شما شرف دارند که این همه نفاق و سفاهت را با هم جمع نمی‌کنند.

10-برای نقد و بررسی یک جریان فکری، سواد و تخصص لازمه کار است، چه کسی صلاحیت شما را تایید می‌کند و کدام مقام متخصص در این موضوع و کدام قضاوت کننده عادل، ناظر این نقد بررسی خواهد بود؟ همچنین، کدام تضمین برای امنیت کسانی که حاضر به مناظره باشند وجود دارد؟

11-آقای مظاهری سیف، اگر به راستی هدف شما نقد عرفان حلقه است، چرا چند صد صفحه‌ای که استاد طاهری در پاسخ به کتاب افسون حلقه‌ی شما نوشتند را نمی‌آورید تا بر سر آن گفت‌وگو کنیم؟
12-اعتراض کرده‌اید که افراد برای گفت‌و‌گو می‌آیند اما می‌گویند که نظر شخصی خود را دارند و شما در پی نماینده‌ای از طرف مربیان و حامیان عرفان حلقه هستید. اگر به راستی در پی گفت‌و‌گو هستید، پس چرا پس از استاد به جان متخصصان افتادید و همه را بازداشت و تهدید کردید که همه با وثیقه و در پی تعهد به امتناع از فعالیت آزاد هستند. آیا جز این است که حریف آن کارشناسان و متخصصان نیستید و اکنون بدنه حامیان عرفان حلقه را به مناظره می‌طلبید؟

13-شما می گویید ده سال آثار خود در زمینه عرفان را به جامعه عرضه کرده‌اید و مدعی هستید هر کس به عرفان حلقه گرایش پیدا کرده باید بتواند در مناظره با شما از عقایدش دفاع کند. از جمعیت چند میلیونی طلبه و روحانی و حجت الاسلام و آیت‌الله، چند نفر توان هم کلامی با متنقدان فقاهت بوده و هستند؟ راستی شما چند سال دارید و از چه سنی آثار خود را نوشته‌اید که ده سال است آن را انتشار می‌دهید؟

14-شما می‌گویید از سال 83 پیشنهاد مناظره به استاد داده‌اید. خوب است بدانید پس از سال 85 و برگزاری جلسات چند صد نفره بود که استاد طاهری شناخته شدند و سابقه آشنایی شما با ایشان به سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد. مگر استاد طاهری در سال 1386 به مدت پنج ساعت در پژوهشکده امام خمینی حاظر نشدند و به پرسش کارشناسان آن پژوهشگده پاسخ نگفتند؟ مگر ایشان دو جلسه پنج ساعته مناظره با آقای محرابی را نپذیرفتند و خودشان با پیگیری و پافشاری به مناظره آقای عابدینی نرفتند؟ اگر راست بگویید که ایشان دعوت شما برای مناظره را نپذیرفتند، باید دلیل آن را در خود جست‌وجو کنید. شما که در یک سخنرانی سرپایی چند دقیقه‌ای نتوانسته‌اید هیچ یک از اصول نقد، منطق و صداقت را رعایت کنید، چگونه توقع دارید حامیان عرفان حلقه شما را بازیگر نقش "مأمور خوب" ندانند و اغفال شوند؟ شما پیکره وسیع عرفان حلقه را هدف گرفته‌اید زیرا توان هماوردی با متخصصان و کارشناسان و حتی مربیان را هم ندارید. از نوشته‌هایتان در سایت آشکار است که قصد چه نوع مناظره‌ای را دارید. شما که به کلام حامیان عرفان حلقه استناد می‌کنید که می‌گویند: "حلقه چشیدنی است!" یعنی به راحتی مباحث عملی عرفان را با مباحث نظری مخلوط می‌کنید تا حریف خود را تخطئه کنید. شما که نقل می‌کنید برخی گفته‌اند اگر آقای طاهری هم بگوید اشتباه کرده‌ام ما نمی‌پذیریم، و این را دلیل منطقی و ناشی از ناتوانی در نقد می‌دانید، واضح است که تنها یک نقشه شوم در سر دارید.
شما نتوانسته‌اید حریف منطق و استدلال‌های استاد طاهری شوید. همچنین از مناظره با متخصصان و کارشناسان مجموعه عاجز ماندید. پس استاد را حبس کردید، کارشناسان و متخصصان را ساکت کردید و اکنون در‌صدد آن هستید با دعوت از کسانی که توانایی مقابله و گفت‌وگو با شما را ندارند، ماکت و نمونه‌ای ضعیف از مکتب عرفان حلقه بسازید و به تخریب آن بپردازید. باید به هوشیاری حامیان عرفان حلقه تبریک گفت که وارد این بازی نمی‌شوند.
منبع : صفحه جنبش ما طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر