۱۳۹۳-۰۶-۰۸

ما چند جور ظلم داریم؟

ما چند جور ظلم داریم؟..... سه نوع:ظلم یا حق الناس(دیگران)،....(یک) ظلم به خود،.... (دو)ظلم به خدا،.... (سه)ظلم به هستی،..... (چهار)ظلم به دیگران....
در مورد ظلم به خودش(خدا) خصوصیات و صفاتی دارد که در این مورد بخشش کامل هست و در مورد حق خودش ما را خواهد بخشید. الان آن همزاد مورد ظلم ما قرارنمی‌گیرد، در مورد ظلم به خدا ما را خواهد بخشيد یک آیه هم هست در اين مورد که آخرش همه را می‌بخشد در اين مورد است.
ظلم به خود؛ به ما می‌گويند که ظلمی که به خودتان کردید دودش هم در چشم خودتان رفته، هر کاری کردید، از این دست دادید از آن دست گرفتید و ظلم کردید به خودتان، حرص خوردید، خودخوری کردید، سیگار کشیدید، همه دودش رفته در چشم خودتان، خودتان می‌دانید با خودتان، می‌خواهید خودتان را ببخشید می‌خواهید خودتان را نبخشید. ما یکی از مشکلاتی که داریم این است که خودمان را ببخشیم و در نهایت می‌بخشیم.
در مورد هستی هم دوباره همین روال است و ما مورد بخشش قرار می‌گیریم و گفته مي‌شود ملائکه شفاعت ما را می‌کنند. یک جا می‌گويد من خودم شفاعت‌تان را می‌کنم و بخش‌های مختلفی داریم،
هر کدام از این بخش‌ها نماینده یکسری جا هستند، آنجایی که خودش می‌گويد همه را من می‌بخشم، نسبت به حق خودش، .....و آنجایی که ملائکه می‌بخشند نسبت به حق هستی است ......و یک جا هم که خودمان هستیم و باید خودمان را ببخشیم.
اما وقتی به دیگران می‌رسیم چی؟.... آیا خداوند می‌تواند از جانب دیگران ما را ببخشد؟، پس یک کاری هست که عدالتش مانعش می‌شود و آن هم این است که از جانب دیگران ظلمی که به آن‌ها شده، نمی‌تواند ما را ببخشد، یا بگويد من تو را بخشیدم هر چقدر ظلم به دیگران کردی عیب ندارد، مي‌تواند اين را بگويد؟ نمی‌تواند بگويد، بعد بقیه داد می‌زنند که خداوندا عدالت تو کجا رفته؟ می‌گويند او این همه به ما ظلم کرده روی چه حسابی او را می‌بخشی؟ اگر با خودت طرف حساب است او را ببخش اما اگر با ما طرف حساب است به ما ظلم كرده است نه ما او را نمی‌بخشیم، خوب حالا چه باید کرد، تکلیف چیه؟
ترم پنجم، جلسۀ دوم، تصویری
محمد علی طاهری، عرفان کیهانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر