۱۳۹۳-۰۵-۲۹

احقاق حق در فاز مثبت

احقاق حق در فاز مثبت
س: وقتی دیگران حق‌مان را خوردند چکار کنیم؟
ج: حالا ما نمی‌توانیم حق‌مان را بدست بیاوریم، حق‌مان را خوردند، سرمان را کلاه گذاشتند به هر عنوانی، آیا با غم و غصه خوردن و این که ما فلج شویم، مریض شویم، حق‌مان احیاء می‌شود؟ یک ضرر كردیم پول‌مان را بردند، ضرر بعدي هم در انتظارمان است كه سلامتي روان و ذهن و جسم‌مان هم به دنبال آن می‌رود. فرض كنيد مبارزه با ظلم؛ مثلاً مبارزه با ظلم، موسی با فرعون در یک مبارزه قرار گرفت، آیا موسی در فاز منفی قرار مي‌گرفت؟ ما که نمی‌دانیم، فرضاً انبیاء با ظلم و جهل ستیزه کردند، آیا در فاز منفی قرار می‌گرفتند؟ در فاز مثبت مبارزه می‌کردند.
در ورزش‌های رزمی، در بوکس، یکی از چیزهایی که دنبال می‌کنند این است که طرف مقابل را عصبانی کنند یعنی او را از فاز مثبت بيندازند در فاز منفی. در بعضي از مسابقات مثل کشتی کج آمریکایی حتی قبل از مسابقه رکیک‌ترین ناسزاها را به همدیگر می‌دهند، هدف‌شان چيست؟ هدف‌شان این است که او را از فاز مثبت به فاز منفی بیاورند. اين تعريف‌ها را شايد ندارند ولي تجربه به آن‌ها ثابت کرده که اگر حریف عصبانی شود، روی ضربه کنترل ندارد، ضرباتش را بدون هدف می‌دهد و انرژی‌اش تلف می‌شود. ولی کسی که در فاز مثبت است روی نشانه‌گیری ضرباتش، روی ضربه بجا و به موقع، کجا حرکت کند، تسلط دارد. ولی کسی که عصبانی شده و در فاز منفی است آن تسلط لازم را ندارد، لذا امکان شکست خوردنش بیش‌تر می‌شود.
در واقع این مسائل کلی است و انسان قرار است یا در این فاز باشد، یا در آن فاز باشد. یا این طرف صلیب یا آن طرف صلیب، دوتاش نمی‌خواند، همان كه گفتيم «فَاَلهَمَها فُجُورَها وَ تَقواها» (شمس 8) به شما الهام کردم، خودم الهام کردم هم فجور را، هم تقوی را ولی یکی از آن‌ها را باید انتخاب کنید، دوتاي آن‌ها نمی‌شود. این مطلب را در دوره قبل هم صحبت کردیم در این دروه هم به همین صورت باز هم یادآوری کردیم و به صرف این که ما قابلیت این را داریم که هم مثبت را بدانیم، هم منفی را، هم غم را بدانیم، هم شادی را، می‌توانیم در هر دو جا بیایم؟ نه! قابلیت را داریم ولی باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنیم. اين، مخصوصاً در زمینه احساسات، یک خرده توضیح وتوجیه آن مشکل بوده و ما سعی کردیم با مثال‌ها و مسائلی برای خودمان روشن و روشن‌تر کنیم.
ترم پنجم، جلسۀ اول، تصویری
محمد علی طاهری، عرفان کیهانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر