۱۳۹۳-۰۶-۰۴

یکی از تعاریف بینشی ما «قانون علف هرز» است . ....

کی از تعاریف بینشی ما «قانون علف هرز» است . ....
علف هرز نیاز به مراقبت ندارد و قبل از محصول جوانه می زند و رشدش از آن خیلی بیشتر و بهتر است. در برابر گرما ، سرما و خشکی هم مقاوم تر است . هر کاری می کنیم تا علف هرز را نابود کنیم، مثلا مزرعه را آتش می زنیم یا علف کش استفاده می­ کنیم، دوباره در کشت بعدی، علف هرز زودتر و بیشتر از محصول خودش را نشان می دهد.
در زمینه تعلیم و تربیت هم همین است. شما اگر برای تعدادی کودک فیلمی نشان بدهید و در این فیلم عباراتی بسیار سطح پایین و یا حرفهای نامناسبی بگنجانید، فردا این کودکان همه آن را به یاد دارند و تقلید می کنند. اما اگر یک فیلم آموزشی به آن ها نشان دهیم، فردا درصد کسانی که فیلم بی محتوا یا بدآموز را به خاطر دارند، به مراتب بیشتر است.
این یک نکته مهم در آسیب شناسی تحولات فرهنگی جامعه هم هست. با ارائه هر مطلب بی محتوا یا مضری یک شبه می توان فرهنگ یک جامعه را عوض کرد. حتی اگر مطلبی که عرضه می شود، چیزی به معلومات افراد اضافه نکند اما سرگرم کننده باشد، خیلی تاثیرگذار است و حتی زبان یک جامعه و یا لهجه آن ها را تغییر می دهد. اما اگر در باب معرفتی کار گسترده ای انجام دهیم، زمان بر است.
نکته دیگر این است که در یک جای بکر که انسان در کشت گیاهان آن دخالت نمی کند، علف هرز و گیاهان دیگر به خودی خود به تعادل می رسند. اما جایی که انسان هست، این تعادل وجود ندارد. علف هرز عاملی شده است که کشاورز بعد از شخم، کود دادن، بذر افشانی و آبیاری، با خیال راحت مزرعه را رها نکند. ....
اگر بخواهد محصول غیر دیمی داشته باشد، باید هر روز به مزرعه سر بزند و هر روز علف هرزش را جدا کند. اگر برود بخوابد، بعد از مدتی می بیند که مزرعه اش را علف هرز گرفته است.
حالا معادل علف هرز مزرعه را در مزرعه ذهنمان هم داریم و نمی توانیم بگوییم این داشته و علم را دارم و این را هم بلدم و کار تمام است.
اگر یک ذره غفلت کنیم، می بینیم مفاهیمی تغییر می کند و علف هرز آسیب می رساند.
حتی .....یک کلمه .......ممکن است مسیر ما را از کمال به ضد کمال ببرد.
یک اطلاعات غلط یا یک عبارت حتی می تواند کلا مسیر ما را عوض کند.
ما همواره در حال مراقبت از یافته ها و داشته های خودمان باید باشیم چون در معرض "یوسوس فی صدور الناس " هستیم. پس نباید غفلت کنیم. باید مراقبت کنیم؛.....
همان طور که همیشه کشاورز و باغبان مراقب محصول مفید مزرعه است. این کار شبیه هرس کردن هم هست؛ چون هجویات و اطلاعات زاید حذف می شوند. وقتی شاخه ای هرس می شود، آن شاخه محصول پربارتری می دهد. باغبان باید هر کاری برای محصول بهتر و پربارتر انجام دهد.

مصاحبه شماره سه با استاد محمد علی طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر