۱۳۹۳-۰۵-۲۹

ما از احساسات منفی چی گرفتیم؟

یک جمع‌بندی؛ ما از احساسات منفی چی گرفتیم؟ ما از احساسات منفی چه بهره‌برداری کردیم؟ چه ترازی روی زمین بر اساس این که چقدر زندگی کردیم، ما روی زمین از احساسات منفی‌مان چه نتیجه‌ای گرفتیم؟ چی به ما داده؟ ما فقط لطمه خوردیم، يعني عامل زمین خوردن ما این قضیه را برای ما داشته.
مثلاً یک فیلم خنده‌دار می‌بینیم می‌خندیم، با احساسات فیلم شریک می‌شویم. یک فیلم گریه‌دار هندی می‌بینیم ما گریه می‌کنیم، ظاهر قضیه این است که ما با احساسیم، با این فیلم خندیدیم، با این فیلم گریه کردیم، .....حالا بعضي از فيلم‌ها خنده، گريه، خنده، گريه را دارد، ما اين كار را كرديم. ماجرا سر اين است كه آن‌جایی که خندیدیدم به نفع‌مان تمام شده، آن‌جایی که گریه کردیم به ضررمان تمام شده. یعنی آن‌جا که خندیدیم، خنده درمانی هم داریم و آن‌جا که گریه کردیم گریه درمانی نداریم. در واقع آن بخش برای ما ترشحات هورمون‌های مغز از نظر علمی، ترشحات و پدیده‌هاي شيميايي مثبت است، وقتی گریه می‌کنیم تولیدات شیمیایی مغز منفی است، بدن مسموم می‌شود و مشكلات و عوارض دیگري پیش می‌آيد.
علمی بخواهیم صحبت کنیم این‌جوری است، بخواهيم با اصول صحبت کنیم در عرفان، قانون صلیب،همه با همدیگر یک مطلبی را عنوان مي‌كند. ولی وقتی می‌گويیم داریم شاهد را تعریف می‌کنیم فوقش این است که بگويیم اصلاً همین جوری نگاهش کنیم و به هر حال ما از این بخش منفی نتیجه‌ای نگرفتیم، این احساسات به درد ما نخورده ولی هست. خوب برای اینکه ما با یک زمینه‌ای آمدیم روی زمین تا این زمینه در یک جایی ارتقاء پیدا کند. یک بچه هم غم و شادی دارد ولی قرار است این زمینه را تحت کنترل دربیاورد. ......اگر نیاورد مغز پاسخ نمی‌دهد، حقش را می‌گذارد کف دستش، می‌آيد به بخش خنده‌اش پاسخ مثبت می‌دهد، به بخش گریه‌اش پاسخ منفی می‌دهد، اين را چكار كنيم؟
این دیگر علم است حالا بگويیم تشعشعات ممكن است در دنياي علم بگويند «از کجا معلوم؟» ولی این یک پدیده علمی است لذا اگر ما بخواهيم به اين مسئله به عنوان پديده علمي هم نگاه كنيم مجبور مي‌شویم جلوی تولیدات منفی را بگیریم که بدن‌مان لطمات و صدمات قضیه را نخورد...... پس یک طرفش مجاز می‌شود،.... یک طرفش غیرمجاز می‌شود....... بنابراین به صرف اینکه انسان است و احساسات است، قرار نبوده انسان با احساسات منفی بازی کند ولی به ما دادند، هر دو بخش را دادند «فَاَلهَمَها فُجُورَها وَ تَقواها» (شمس 8) قرار نیست که ما با هر دو بخش بازی کنیم، شبکه مثبت را داده..... منفی را هم داده.....، فجور را داده، تقوی را هم داده، قرار است ما در یکی از آن‌ها تثبیت شویم.
ترم پنجم، جلسۀ اول، تصویری
محمد علی طاهری، عرفان کیهانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر