۱۳۹۶-۰۶-۲۴

دلیل صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری چیست؟

گروه خبري سايت
دلیل صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری چیست؟
در برنامه «صفحه دو» بررسی شد: 
در روزها و هفته های گذشته، گروه قابل توجهی از هواداران و حامیان محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه در تهران و شهرستان‌ها بازداشت شده‌اند. حامیان او در شش، هفت سال گذشته همواره تحت فشار و تعقیب دستگاه های امنیتی ایران بوده اند اما موج بازداشت اخیر به دلیل اعتراضاتی است که پس از اعلام حکم اعدام آقای طاهری صورت گرفت. قوه قضائیه ایران پیشتر هم او را به اعدام محکوم کرده بود اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد.
برنامه «صفحه دو» از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، روز سه شنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۶ با بیان این جملات به بررسی علت‌ حساسیت دستگاه‌های امنیتی و قضایی ایران به تعالیم معنوی غیر رسمی نظیر عرفان حلقه پرداخت.



«سروش دباغ»، پژوهشگر فلسفه و دین، در برنامه روز سه شنبه «صفحه دو» از تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی درباره دلیل وجود حساسیت دستگاه امنیتی ایران نسبت به افرادی که تعالیم معنوی خاصی را ارائه می‌کنند گفت: « افرادی در زندان هستند با جرم هایی مثل ارتداد یا سب النبی. قصه امنیتی شدن این مسائل با توجه به عِده و عُده‌ای که برخی از این افراد در جامعه دارند و طرفدارانی که پیدا می‌کنند، به میزانی که وزن و نفوذ اجتماعی می‌یابند، مورد حساسیت دستگاه‌های امنیتی قرار می‌گیرد.»

وی در خصوص اتهام‌های طرح شده علیه محمدعلی طاهری افزود: « ایشان با عناوین ارتداد، سب النبی و افساد فی الارض محکوم شده‌اند. چند سال پیش هم محسن امیراصلانی با اتهام اهانت به نبی اعدام شد. برای کاستن از محبوبیت و نفوذ اجتماعی کسانی که عده ای را به دور خود جمع می‌کنند از این عناوین استفاده می‌شود و بدین وسیله دیگرانی که در عرصه اجتماع و سیاست فعالیت می‌کنند مرعوب می‌شوند. »

این پژوهشگر دینی در باره متر و معیار نسبت دادن اتهام «اشاعه عرفان‌های کاذب» به محمدعلی طاهری تصریح کرد: « کاذب و صادق و اطلاق آنها بر مقوله‌ای چون عرفان امری پیشینی نیست و از قبل نمی‌توان آن را گفت. من جزئیات آراء آقای طاهری را نخوانده‌ام اما از پیش عنوان کاذب بر آن نهادن و منع کردن نشر آنها، امری است که در ترازوی تحقیق و اخلاق وزنی ندارد و بیشتر نقش بازدارنده دارد و سبقه معرفتی اندکی در آن می‌شود سراغ گرفت.»

«مهدی خلجی»، دیگر میهمان برنامه «صفحه دو» نیز در مورد دلایل سیاسی برخورد با تعالیم معنوی چون عرفان حلقه گفت: « جمهوری اسلامی به دلیل آنکه نظامی اقتدارگرا است، از هر گونه شبکه‌سازی که خارج از کنترل و نظارتش باشد هراسناک است. به همین دلیل فرقی نمی‌کند که مردم گِرد چه موضوعی و دور چه کسی جمع بشوند، مهم این است که یک نفر توانسته عده زیادی را منسجم کند و یک گروه تشکیل بدهد.»

این فعال سیاسی درباره نحوه برخورد قضایی با محمدعلی طاهری و صدور حکمی جدید برای او در حالی که دوره محکومیت قبلی خود را طی کرده اذعان کرد: « این پرونده به هیچ وجه روند شفاف و درستی را طی نکرده و اصولا قوه قضاییه ایران شاید از معدود مواردی در دنیا باشد که به جای آنکه از مردم بخواهد به قانون عمل کنند، مردم از آن می‌خواهند به قانون عمل کند و خود قوه قضاییه نماد بی‌قانونی و زیر پا گذاشتن رویه قضایی است و حتی قوانین مصوب جمهوری اسلامی هم در آن رعایت نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «فراموش نکنیم که اتهاماتی چون سب النبی و امثالهم بسیار مبهم و قابل تفسیر هستند. شما همیشه می‌توانید هر حرفی را که یک مقداری از سخن رسمی دینی متفاوت است به عنوان توهین به اسلام، توهین به مقدسات یا توهین به شخصیت‌های مذهبی بگیرید و واکنش نشان دهید و عکسش هم هست. متاسفانه جمهوری اسلامی به دلیل اینکه هدفش ارعاب جامعه است از شدیدترین، خشن‌ترین و تندروترین تفسیرهای ممکن از قانون خودش استفاده می‌کند و طبیعتا دارای هیچ حساب و کتاب مشخصی نیست.»

این پژوهشگر ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه، در خصوص خفته بودن وجدان جامعه ایران نسبت به نقض آزادی‌های مذهبی، با بیان اینکه “جامعه و مردم عادی ایران متهم ردیف اول هستند” خاطر نشان کرد: « اگر حکومت و رهبران مذهبی را بگذاریم کنار، جامعه ایران و مردم عادی وجدان چندان حساسی نسبت به نقض آزادی‌ها، به خصوص آزادی‌های مذهبی ندارد. در ایران الان چهل سال است که اقلیت‌های مذهبی تحت انواع و اقسام تبعیض‌ها و ستم‌ها و سرکوب‌ها هستند. از یهودیان گرفته تا مسیحیان و بهائیان و اهل سنت ولی جامعه چندان به این تبعیض‌ها حساس نیست. اگر از قبیله من اگر از هم‌کیش من کسی به خطر بیافتد، فریادها طبیعتا بلند می‌شود اما مسئله، مسئله آزادی مذهب به طور کلی نیست که اگر من شیعه هستم، از حق بهائی هم دفاع بکنم یا اگر من مسلمان هستم از حق برابر و مساوی یهودی هم دفاع کنم.»


منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
https://telegram.me/joinchat/AW_UpDvd-jq4wPTn2ydWBg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر