۱۳۹۶-۰۶-۱۱

حکم اعدام محمدعلی طاهری را محکوم می‌کنم/مسوولان با احکام عجولانه بر بحران‌ها دامن نزنند

گروه خبري سايت
حکم اعدام محمدعلی طاهری را محکوم می‌کنم/مسوولان با احکام عجولانه بر بحران‌ها دامن نزنند

بیژن عبدالکریمی: 




بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و دارای درجه دکترای فلسفه از دانشگاه اسلامی علیگر هند با انتشار یک فایل صوتی در کانال تلگرامی خود صدور حکم اعدام محمدعلی طاهری را محکوم کرد.

بیژن عبدالکریمی، عضو هیئت مدیره انجمن فلسفه میان‌فرهنگی ایران، روز سه‌شنبه ۷ شهریورماه ۱۳۹۶ در رابطه با خبر صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری گفت: «خبر اسف‌باری است. واقعیتش این است که ما در روزگار مدرن زندگی می‌کنیم، در جهان مدرن جهانی است که از آن راز زدایی شده است و در چنین جهانی با مرگ معنا و مرگ امور معنوی مواجه هستیم. از زمان ظهور مدرنیته تا دوران ما واکنش‌های گوناگونی در مواجهه با عالم مدرن و مرگ معنا صورت گرفته. گاهی وقت‌ها این مواجهه‌ها اصیل و متفکرانه بوده و گاهی وقت‌ها مواجهه‌ها غیراصیل و نامتفکرانه بوده.»

وی خطاب به مسوولان قضایی و حکومتی ایران تاکید کرد:«من مصرانه از مسوولان قضایی کشور، از قدرت سیاسی کشور، در مقام یک معلم ساده، استدعا می‌کنم که بحران‌های اجتماعی ما که روز به روز بیش‌تر می‌شود را با احکام عجولانه و نامقبول و آن‌چه با وجدان بشر امروز به هیچ‌وجه سازگار نیست، بیش از این اوضاع را ویران‌تر نکنند و با این شیوه‌ها نمی‌توان از کیان این کشور، از کیان فرهنگی این کشور مراقبت و محافظت کرد. و نه تنها نمی‌توان محافظت و مراقبت کرد صدور این احکام موجبات هرچه بیش‌تر مضمحل شدن فرهنگ معنوی و دینی را در این جامعه فراهم خواهد کرد.»

این استاد فلسفه دانشگاه آزاد در رابطه با علت و ریشه پیدایش شیوه‌های معنوی نوین تصریح کرد: «در جای جای جهان حرکت‌های گوناگونی می‌بینیم. ظهور فرقه‌ها، ظهور رهبران گوناگون فرقه‌ای ـ مذهبی که هرکدام می‌کوشند به نحوی جای خالی تفکر معنوی اصیلی که در روزگاران پیشین وجود داشته را پرکنند. امروز روانشناسی تاحدودی جای دین را گرفته و به همین دلیل به روانشناسی بسیار استقبال می‌شود، کتاب‌های روانشناختی بسیار خوانده می‌شود، عرفان‌هایی بر اساس تجربیات سرخپوست‌های آمریکایی، کتاب‌هایی که در این حوزه نوشته می‌شود در کشورهای مختلف با استقبال روبه‌رو می‌شود، کلاس‌های یوگا و فعالیت‌های اینچنینی در غرب و کشورهایی مثل ما تاحدودی مورد استقبال واقع شده، نشان می‌دهد که جای چیزی خالی است و من فکر می‌کنم که آقای مهندس محمدعلی طاهری هم جزء افرادی بودند که جای خالی چیزی را احساس می‌کردند.»

بیژن عبدالکریمی با اشاره به اینکه یک بار در کلاس‌های محمدعلی طاهری شرکت کرده، اذعان کرد: «من در کلاس‌های آقای طاهری حضور نداشتم اما یک بار برای کنجکاوی رفتم من در چهره‌ ایشان شارلاتانیسم ندیدم، من در چهره‌ی ایشان نوعی نجابت و صداقت را دیدم. البته نوعی عوامیت هم دیدم.»

وی در ادامه در مورد برداشت خود از آراء محمدعلی طاهری توضیح داد: «ایشان یک مهندس بودند و تاحدودی در حوزه‌ی طب سنتی کار کرده بودند. از طرف دیگری پیوندی با سنت تاریخی ما داشتند، ایشان کرمانشاهی بودند و در کرمانشاه می‌دانیم که یکی از سرزمین‌هایی است که تفکر صوفیانه به صورت تاریخی در آن‌جا حضور داشته. آقای مهندس طاهری از علوم پازتیو شروع کردند و اگر بخواهم بی‌پیرایه صحبت کنم، کسانی که ساختار ذهن‌شان مهندسی، فنی، تکنیکی می‌شود وارد حوزه‌ی متافیزیک، تفکر فلسفی و معنوی می‌شوند و می‌کوشند به تفکر فلسفی و معنوی، مدل مهندسی ببخشند با انسدادهای تفکر مواجه می‌شوند آقای مهندس طاهری به خوبی احساس کرده بودند که علم نمی‌تواند این خلاء معنوی را پر کند.»

این فیلسوف ایرانی با بیان اینکه “به هر حال دفاع من از آقای محمدعلی طاهری، به هیچ وجه یک دفاع متافیزیکی، دفاع فلسفی یا حکمی نیست” خاطرنشان کرد: «اما به لحاظ اخلاقی می‌خواهم حکم اعدام ایشان را صراحتا در مقام یک معلم فلسفه‌ی این کشور محکوم کنم و می‌خواهم بگویم باید مساله را در افق وسیع‌تری بفهمیم و با این نوع مواجه‌های خشونت‌آمیز نمی‌توانیم با بحران معنایی که در جهان مدرن صورت گرفته و جامعه ما را نیز دربرگرفته مقابله کنیم و ما هیچ توجیه فقهی، دینی، اجتماعی و حقوقی هم برای صدور حکم اعدام برای چنین فردی را نداریم و چنین احکام خشنی در واقع کاملا به ضد خودش تبدیل می‌شود و چهره‌ی بسیار زشت و منفوری از اسلام، معنویت و تفکر دینی، از روحانیت و نظام جمهوری اسلامی ایران در اذهان مردم ما و اذهان جهانی شکل خواهد داد.»

بیژن عبدالکریمی (متولد ۱۳۴۲) دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. او دارای درجهٔ دکتری فلسفه از دانشگاه اسلامی علیگر هند است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه نقد سنت‌های فکری، فلسفه هایدگر، فلسفه فرهنگ و فلسفه سیاسی و پست‌مدرنیسم است.
منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
https://telegram.me/joinchat/AW_UpDvd-jq4wPTn2ydWBg


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر