۱۳۹۶-۰۶-۲۷

ادامه فشارها بر مجموعه عرفان حلقه در سایه سکوت قوه قضاییه

گروه خبري سايت
ادامه فشارها بر مجموعه عرفان حلقه در سایه سکوت قوه قضاییه

قوه قضاییه جمهوری اسلامی با ادامه سکوت در مورد بازداشت‌های بی‌رویه و خودسرانه ماموران امنیتی‌، راه را برای تشدید فشارها بر مجموعه عرفان حلقه هموار کرده است.

گزارش‌ از سوی فعالان حقوق بشر در هفته‌های اخیر، از ادامه فشارها بر شاگردان محمدعلی طاهری حکایت دارد.
به نقل از فعالان حقوق بشر، ماموران امنیتی با بازداشت خودسرانه ده‌ها تن از اعضا عرفان حلقه، با تحت فشار قرار دادن بازداشت‌شدگان، اقدام به گرفتن "اعترافات اجباری" از آنها کرده‌اند. این اعتراف‌گیری اجباری برای پرونده‌سازی علیه آنها و آقای طاهری بوده است.

اگرچه "اصل ۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی، هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع را ممنوع اعلام کرده است"، اما منابع آگاه گزارش داده‌اند که دست‌کم ۳۷ تن از شاگردان آقای طاهری که روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی روبروی دادگاه انقلاب تهران دستگیر شده بودند، تحت فشار نیروهای امنیتی و در جریان بازجویی دست به اعتراف اجباری علیه خود زده‌اند.

احترام هداوند، مریم جم‌نژاد، سمانه ذوالقدر، رکسانا رضایی، نسیم (نرگس) ایزدی، مریم عسگری و یک تن دیگر که هویت آنها تا کنون مشخص نشده است، از بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه هستند. این در حالی است که منابع آگاه از آزادی نسیم ایزدی و رکسانا رضایی در شامگاه یکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۶ خبر داده‌اند. یک منبع آگاه به خبرگزاری گفت: سمامه ذوالقدر، احرام هداوند، مریم جم‌نژاد و مریم عسگری کماکان در بازداشت ماموران امنیتی قرار دارند. این منبع آگاه افزود: این افراد در قرنطینه ندامتگاه "شهر ری" {که با نام زندان زنان قرچک نیز شناخته می‌شود} و به دور از دیگر زندانیان نگهداری می‌شوند. افراد بازداشت‌شده از هرگونه معاشرت و ارتباط با دیگر زندانیان منع شده‌اند. این زندان به "کهریزک زنان" نیز شهرت دارد.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت: "اعتراف اجباری" تحت فشار و شکنجه از سوی ضابطین قرارگاه ثارالله، موضوعی است که همه بازداشت‌شدگان اعضا عرفان حلقه {به ویژه محمدعلی طاهری} در مراحل مقدماتی بازجویی با آن روبرو بوده‌اند.

این در حالی است که "اصل ۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی، هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع را ممنوع اعلام کرده است. این اصل با به رسمیت شناختن “اصل منع شکنجه” می‌گوید: “اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود".

سازمان‌های بین‌المللی نیز، ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای آقای طاهری، نگرانی خود را نسبت به بازداشت خودسرانه شاگردان او در هفته‌های گذشته بیان کرده‌اند.
بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و بین‌المللی، حق آگاه شدن از اتهام، حق تفهیم اتهام، حق سکوت متهم در بازجویی یا بازپرسی، حق دسترسی به اطلاعات و ممنوعیت اجبار به اعتراف از سوی مقامات قضایی و امنیتی، از جمله حقوقی هستند که متهم باید در مراحل مقدماتی تحقیقات از آنها برخوردار باشد.

نیروهای امنیتی با هدف ایجاد فضای امنیتی و رعب و وحشت در جامعه، دست‌کم ۵۰ تن از اعضا عرفان حلقه را در یک ماه گذشته بازداشت کرده‌اند.

بازداشت خودسرانه و نگهداری افراد در سلول انفرادی و محروم کردنِ بازداشت‌شدگان از بدیهی ترین حقوق‌شان مانند حق داشتن وکیل و برخورداری از حضور در یک دادگاه بی‌طرف، از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران است. جامعه بین‌الملل با خطاب قرار دادن سران رژیم، بارها خواستار توقف شکنجه زندانیان سیاسی و عقیدتی شده‌ است.

آیات عظام تحمیل اعتراف به امور خلاف واقع به ویژه در زندان را نه تنها قبیح دانسته، بلکه آمران و متصدیان گرفتن این گونه اعترافات و مصاحبه‌های خلاف واقع را گناهکار، مجرم و مستحق تعزیر می‌دانند.

منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
https://telegram.me/joinchat/AW_UpDvd-jq4wPTn2ydWBg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر