۱۳۹۵-۰۹-۰۵

دفاع از حق آزادى اندیشه و آزادى زندانیان دگراندیش

گروه خبري سايت
دفاع از حق آزادى اندیشه و آزادى زندانیان دگراندیش
یادداشتی در باب دفاع از حقوق بشری محمد علی طاهری زندانی عقیدتی
سعید اوحدی:
قراردادهاى اجتماعى و حکومت‌هایى که بر مبناى آن از جمله احترام به موازین حقوق بشر شکل می‌گیرد، همواره با چالش بزرگى در پیوند با آزادی‌هاى بى قید و شرط مواجه می‌باشند. تفکیک آزادى و محدودیت آن از جمله قوانین رانندگى، مهار خشونت در جامعه، حد و اندازه آزادى بیان، پیشگیرى از پخش فیلم‌هاى پورنو که حتا سرپیچى از قوانین ذکر شده می‌تواند زندان و یا جریمه سنگین براى متخلفین به همراه داشته باشد.

بنابرین یک نهاد حقوق بشرى آنچه را که بیشتر در مورد آن حساس است و دست به  موضع‌گیرى می‌زند نقض هر قانونى نیست؛ بلکه حقوق پایمال شده شهروندان  به لحاط انسانى و عقیدتى را افشا و محکوم می‌کند و در راستاى بهبودى قوانین حقوق بشرى، دست به فعالیت گسترده در سراسر گیتى می‌زند. از این منظر در سلطه حاکمیت استبداد و ضد حقوق بشرى اسلامى است که به دور از تعلق حزبى، ایدوئولوژى و یا عدم همباورى با عقیده هر انسانى، هنگامی که براى بیان نظر فردى زندانى می‌شود و تا پاى چوبه دار پیش می‌رود، باید از حق آزادى اندیشه و آزادى همه زندانیان دگراندیش دفاع کرد.

آقاى محمد على طاهرى یکى از زندانیان عقیدتى است که سال‌ها در زندان می‌باشد و وظیفه همه نهادهاى حقوق بشرى به دور از اختلاف نظر با اندیشه و اعتقاد ایشان، براى آزادى بى قید و شرط وى در تلاش همه جانبه باشند؛ شایسته است سازمان‌هاى حقوق بشرى، کارزار و تلاش خود را بر این چنین مبنایى پایه‌گذارى کنند.

محمد علی طاهری فارغ از هر حاشیه‌ای، در جامعه ایران به عنوان یک اندیشمند و بنیان‌گذار عرفان حلقه، شناخته شده است. فعالیت‌های مجموعه‌ی عرفان کیهانی را به صورت قانونی ثبت کرده است و تمام اقدامات آموزشی و فرهنگی و درمانی‌اش را در چارچوب‌های قانونی انجام داده است. این شهروند ایرانی به واسطه کلاس‌های درس، نفوذ کلام و اندیشه‌هایش مورد توجه عموم قرار گرفته و از سوی نهادهای امنیتی و نیروهای مرتبط با کانون‌های حامی حاکمیت از آن جمله سپاه پاسداران و حوزه‌های علمیه، مورد سوءظن و مخالفت قرار گرفته است.

اتهاماتی به او منتسب می‌کنند و در نهایت در دادگاهی ناعادلانه و کاملا تحت تاثیر ضابطین امنیتی، به حکم اعدام، زندان و جریمه محکوم می‌شود. پس از چند سال اعدام نقض می‌شود، جریمه پرداخت می‌شود و مدت حبس به پایان می‌رسد. او را بدون دلیل دیگربار تحت فشار برای اقرار علیه خود قرار می‌دهند. او در مخالفت با کارشکنی‌های قوه قضاییه و نفوذ نهادهای امنیتی برای جلوگیری از آزادی‌اش دست به اعتصاب غذا می‌زند.

هواداران و شاگردان و مدافعان حقوق بشر در اعتراض به عدم آزادی‌اش و همچنین با مطالبه آزادی فوری و بی قید و شرط او، و پس از انتشار خبر به اغما رقتن وی در پی اعتصاب غذا، در مقابل بیمارستان بقیه‌ا… و اخیرا هم در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع مسالمت‌آمیز زدند. نیروهای امنیتی، گارد ویژه و لباس‌شخصی‌های اطلاعات و نیروهای بسیجی قرارگاه ثارا… به شهروندانحمله کرده و تجمع‌کنندگان را با خشونت بسیار مضروب و مجروح و در نهایت تعداد قابل توجهی را بازداشت کردند.

نهادها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر در اعتراض به نقض حقوق شهروندان ایرانی می‌بایست تا جایی که می‌توانند دادخواهی کرده و افکار عمومی جهانی را متوجه اتفاقاتی که در ایران در حال روی دادن است بکنند. آنها می‌توانند با اعلام موضع فوری و گسترده، اعتراض خود را به اطلاع نهادهای دیدبان و ناظر بین‌المللی، سازمان‌ها و نهادهای کمک‌رسان، رسانه‌های پرمخاطب و همچنین دولت‌ها در سراسر جهان برسانند. محمد علی طاهری و هیچ زندانی عقیدتی دیگری شایسته چنین سرنوشت غم‌انگیزی نیست. مسوولان حکومت اسلامی باید متوجه این نکته باشند، اقداماتی که انجام می‌دهند به اطلاع مردم جهان خواهد رسید و با این حجم پایمال کردن حقوق اساسی شهروندان نمی‌تواند جایگاهی در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

حاکمیت اسلامی باید به حقوق اساسی ناظر بر آزادی بیان و حقوق بشری شهروندان پایبند باشد و در پرونده محمد علی طاهری باید هر چه سریع‌تر و بدون هیچ بهانه‌ای این بنیان‌گذار عرفان حلقه را از زندان رها کند.

منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر