۱۳۹۴-۰۷-۱۳

پرونده محمد علی طاهری، نماد شکاف سه قوه در ایران

گروه خبري سايت
پرونده محمد علی طاهری، نماد شکاف سه قوه در ایران
قوه قضاییه ماشین بی اراده ایدئولوژی حاکم
در روزهایی که وزیر امور خارجه ایران، سرمست از به نتیجه رسیدن مذاکرات، در مصاحبه خود اعلام کرده بود:«در ایران هیچ کس به جرم عقیده اش در زندان نیست.»، این طرف مرزهای ایران، چرخ بازداشت ها و برخوردهای امنیتی با اندیشمندان ایرانی، روان تر از هر وقت دیگری در حال چرخش بوده و هست.
از طرفی قوه مقننه ایران به جرمی به اسم فساد فی الارض را تدوین کرده که مصادیق مبهمی دارد که راه را برای تفسیر باز گذاشته است، تا هر فعالیتی که به مذاق حکومت خوش نیاید، فساد فی الارض نام بگیرد.
و در شاه بیت این نحوه عملکرد، قوه قضاییه ایران، در عین اینکه برا اقتدار خود تاکید میکند، در دادگاه غیر علنی اش، سپاه است که حرف اول را میزند. تا جایی که در دادگاه محمد علی طاهری، یک بازجوی قرارگاه ثارالله، نظر خود را به قاضی دیکته کرده است.
تفسیر قوانین قوه قضاییه توسط نیروهای ایدئولوژیک حاکمیت
این شکاف، موضوعی است که مورد توجه فعالان حقوق بشر قرار گرفته است. فریبرز رییس دانا، عضو کانون نویسندگان ایران و اقتصاددان شناخته شده ایرانی، از امضا کنندگان نامه اعتراض به حکم اعدام به محمد علی طاهری با بیان آنچه که "تفسیر قوانین قوه قضاییه توسط نیروهای ایدئولوژیک حاکمیت" خواند، عدم استقلال قوای سه گانه را عامل برهم ریختن یکپارچگی جامعه در شرایط حساس بین الملل دانست.
این اقتصاددان در گفت و گو با یکی از شبکه های تلویزیونی فارسی زبان گفت:« خود جمهوری اسلامی هم قبول دارد که آن معیار را رعایت نمی کند برای اینکه حقوق بشر اسلامی را در مقابل مطرح می کند.»
وی در گفت و گو با دُرّ تی وی، گفت: « ما هر چه که نگاه می کنیم به مسیر پرونده و به گذشته آقای طاهری؟ ایشان مستحق دادن مجازات زندان هم نبوده است، چه برسد به اعدام؛ وظیفه خودم می دانم و این وظیفه را هم تا حد توانایی ام انجام دادم که از آقای طاهری و کلیه کسانی که در شرایط ایشان باشند دفاع کنم.»
قوه قضاییه ماشین بی اراده ایدئولوژی حاکم
دبیر اسبق کانون نویسندگان ایران در خصوص تاثیر حکم اعدام محمدعلی طاهری و نظایر این حکم بر جامعه روشنفکری گفت: « یک چارچوب ایدئولوژیک حاکم هست که پشتوانه اش هم انگیزه های مشخص مادی وجود دارد و این چارچوب خیلی چیزها را در حوزه اندیشه و بیان و فرهنگ و ابتکار عمل و حضور مستقل انسانی بر نمی تابد. »
وی توضیح داد: «شماری از بلاهایی که سر ما آمده اصلا دست قوه قضاییه نبوده است. قتل های زنجیره ای دست قوه قضاییه نبوده است. در قتل های دهه شصت به آن صورت قوه قضاییه ای وجود نداشته است. الان هم این قوه قضاییه یک قانونی دارد در مورد آنکه مثلا فکر می کند به مقدسات اهانت می شود . بعد تفسیری که پشت آن است این دیگر از سوی نیروی ایدئولوژیک دارد ساخته می شود که این اهانت محسوب می شود و این برای آقای طاهری 5 سال زندان به همراه داشت و این هم زیاد بود و یک روز هم نباید می بود. در این قضیه هم قوه قضاییه یکی از ماشین های اصلی آن مجموعه ای است که دارم از آن صحبت می کنم.»
با برخوردی که با روشنفکران می شود، جامعه را نمی شود یکپارچه نگه داشت
این عضو کانون نویسندگان تحلیل کرده است، با برخوردی که ایدئولوژی حاکم با روشنفکرانش در پیش گرفته است، حمایت و یکپارچگی جامعه را از دست خواهد داد.
رئیس دانا ادامه داد:« روشنفکرانی که من عرض می کنم به این ترتیب مدت هاست نسبت به کلیات ساخت قدرت نا امید شدند و این ناامیدی به نفع حاکمیت نیست، البته حاکمیت خودش می داند چه چیز به نفعش است و من در جایگاهی نیستم که نصیحتش کنم، اما تحلیل می کنم که به نفعش نیست برای اینکه فعلا فکر می کند می تواند ساکت کند، اما فردا روز که اتفاقی برای این جامعه بیافتد که یکی اتفاق افتاد و قدرت جاخالی داد که مسئله جنگی بود، که می توانست پس از مناقشه هسته ای شکل بگیرد.»
وی افزود:« اگر فردا روز چنین اتفاقی بیافتد واقعا جامعه را نمی شود یکپارچه نگه داشت و اینجا می شود لیبی ، وقتی که روشنفکران و نظریه پردازانش در میان توده ها نباشند و از انسجام و یکپارچگی و حیات اجتماعی دفاع نکنند و همه نا امید باشند این وضعیت به وجود می آید و این یکی از عوارضش است. اما این ها همه نصیحت است که من دارم عرض می کنم در واقع یک نوع نصیحت اصلاح طلبانه است اما حقیقت را اگر از من بپرسید آن ساخت قدرتی که به طور کلی چنین برخوردهایی را موجه و ابزار کار خودش می داند، باید دگرگون بشود.»
اعدام محمد علی طاهری به نفع چه کسی است؟
وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه های اخیر تبدیل به کلاف سردرگمی شده است که هر روز که میگذرد، شهروندان ایرانی را در ناامنی بیشتری فرو می برد. وضعیتی که به کررات در مورد آن توسط جامعه جهانی هشدار داده شده است و در راس آن ها، در مورد صدور حکم اعدام به جرم عقیده برای یک اندیشمند ایرانی به اسم«محمد علی طاهری».
منبع خبر :
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني در لاين
http://line.me/ti/p/@uqw4341j

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر