۱۳۹۳-۰۶-۲۳

وقتي چشمي در ظاهر قفل شود

بنابراين وقتي چشمي در ظاهر قفل شود تا مادامي كه قفل است يعني چي؟ يعني خودش مظهري از شرك است........ پس در واقع ممكن است از ديد يك ظاهربين يك باطن‌بين كافر باشد،........ از ديد باطن بين، ظاهربين در شرك است .......
یكي از دلايل اين جنگ و جدال‌هاي در عرفان ظاهراً دارد با اين و آن... مثل همين شرك كه شنيديد به همين علت است......... به همين دليل است اين آن را تكفير مي‌كند....... آن هم متقابلاً مي‌خواهد اين يكي را حواسش جمع كند و بگويد قفل نشويد كه اگر قفل شديد اين مسئله است.
حالا كسي كه در ظاهر‌گير كرده شايد در همان ظاهر خودش دارد با خدا راز و نياز مي‌كند،..... با خدا سر مي‌كند، و خيال مي‌كند حتي ممكن است احساس رستگاري هم داشته باشد .......ولي شما مي‌آييد مي‌بينيد كه چيزي جز ظاهربيني در او نيست، ...
ظاهربيني يعني من‌دون‌الله،...... چشم ظاهربين يعني در واقع غرق در من‌دون‌الله بودن .....چون من‌دون‌الله از نظر ما معني بسيار بسيار گسترده‌اي دارد، .......من‌دون‌الله يعني غير از خدا. ........حالا غير از خدا را اگر بسط بدهيم، بعضي‌ها از من‌دون‌الله يك برداشت بسيار آبكي دارند يعني يك كسي فرض كنيد اگر برود دنبال يك بتي آن مي‌شود من‌دون‌الله!،....... در حالي كه بحث من‌دون‌الله بحث بسيار پيچيده‌اي است و بحثي است كه خيلي مسايل را در خودش دارد و ما هنوز بايد بازش بكنيم.
ترم پنجم، جلسل سوم، تصویری
محمد علی طاهری، عرفان کیهانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر