۱۳۹۴-۰۱-۰۷

پرونده‌ای که همچنان باز است

پرونده‌ای که همچنان باز است
بنقل قول سایت خبرگزاری ایرانشهر
پرونده استاد محمدعلی طاهری دیگر پرونده یک زندانی معمولی یا اسمی غریبه برای رسانه‌های دنیا نیست. اگر تا سالی پیش از این در توضیح اخباری که از نقض حقوق او به گوش می‌رسید باید دو سه خطی اضافه می‌کردی که او بنیانگذار یک شیوه عرفانی و تفکری برخاسته از داشته‌های ادب و عرفان ایرانی است، اما این روزها نام او در کنار نام بسیاری دیگر از زندانیان عقیدتی در ایران، نشانگر سال‌هایی است که تضییع حقوق انسانی آنها، به رویه ای روزمره بدل شده است.
با این حال شاید در طول نزدیک به پنجاه ماهی که استاد طاهری در زندان است و طی آن بارها اعتصاب غذا، وضعیت ناپایدار جسمانی، زندان انفرادی، اعترافات اجباری و... را از سر گذرانده است و اخبار آن به دلیل عدم دست‌رسی به گردش آزادانه اطلاعات یک خط در میان در رسانه‌ها منتشر شد، به اندازه اسفند ماهی که از سر گذراندیم نام محمد علی طاهری در فضای خبری داغ و پر رنگ نبود.
زمینه ساز این موج جدید، ایراد اتهام واهی «افساد فی الارض است» که آقای طاهری از 6 دسامبر 2014 در اعتراض به آن  دست به اعتصاب غذای نا محدود می‌زند و خواهان بسته شدن این پرونده مفتوح می‌گردد. این اعتصاب منجر به صدور اجازه اخذ وکیل برای رسیدگی به این اتهام می‌گردد و در 27 دسامبر به این ترتیب خاتمه می‌یابد.
 سر انجام در نخستین روزهای اسفند1393 خورشیدی (فوریه ۲۰۱۵) است که انتشار اخباری درباره برگزاری دادگاه رسیدگی به همین اتهام واهی در ششم اسفند موجی تازه از اعتراض را در جمع دوستداران او بر می‌انگیزد. این اعتراضات به تجمع صلح آمیز نزدیک به دو هزار نفر از علاقمندان آقای طاهری در موعد برگزاری دادگاه در مقابل دادسرای انقلاب استان تهران منجر می‌شود که مورد توجه رسانه‌های گروهی قرار می‌گیرد. اگرچه با تعویق زمان برگزاری دادگاه و خشونت نیروهای امنیتی معترضین وادار به ترک محل می‌شوند، اما تجمع خیابانی شاگردان استاد طاهری علاوه بر آنکه در رسانه‌های مختلف فارسی زبان مثل بی‌بی‌سی فارسی و ... گزارش می‌شود، در شبکه‌های معتبر خبری جهان مانند فاکس نیوز نیز بازتاب دارد. انعکاس وضعیت استاد طاهری این‌بار در سطحی جهانی موجب می‌شود تا توجه مخاطبان گسترده‌تری به اوضاع زندانیان عقیدتی در ایران جلب گردد.
این روند در حالی است که از مدتی پیش‌تر جریان‌هایی به صورت موازی با رویدادهای پرونده آقای طاهری اقدام به انتشار اخباری دروغین در راستای انحراف افکار عمومی در رسانه‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی کرده اند. تا در آشفتگی خبری حاصل از این شرایط اخبار واقعی در خصوص او دیده نشود. این شایعات که اهتمام خود را بر درگذشت آقای طاهری و پنهان کردن موضوع توسط مقامات امنیتی گذاشته بود، با انتشار گزارش احمد شهید در 13 مارچ 2015 که به تمام شایعات بی‌پایه خاتمه می‌داد، از درجه اعتبار ساقط شد.
 احمد شهید در گزارشی که درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد، به تفضیل از استاد طاهری و شاگردانش یاد کرد. احمد شهید گزارش خود را در 81 صفحه تنظیم و معتبرترین اسناد را با تحقیق و بررسی‌های گوناگون، ضمیمه آن کرد که صراحتا از سلامتی جسمی محمد علی طاهری خبر می‌دهد، در حالی که نسبت به وضعیت پرونده وی ابراز نگرانی می کند. پرونده‌ای که آقای شهید نسبت به اجرای عدالت درباره آن به جامعه جهانی هشدار داده است.
درهمین حال در ایران و در سکوتی خبری، شعبه 26 دادگاه انقلاب استان تهران، روز بیستم اسفند1393 جلسه رسیدگی به اتهام واهی «افساد فی الارض» استاد طاهری را برگزار کرد. این خبر از سوی وکیل و خانواده محمد علی طاهری در اختیار عموم قرار گرفت. اما همان جریان‌های موازی، برگزاری دادگاه را تخیلی خواندند و سر و صدا راه انداختند که «کدام استاد؟ کدام دادگاه؟» و موجی از هیاهو سالاری ها به راه انداختند و در این میانه هیچ منصفی پیدا نشد که بپرسد چرا محمد علی طاهری را با اتهامی که چند سال پیش در دادگاه از آن تبرئه شده است، دوباره پای میز محاکمه کشانده‌اند؟ شاید از ابتدا هدف از طرح شایعه فوت استاد طاهری رسیدن به همین نقطه تاریخی بود.
 یک روز پس از انتشار گزارش احمد شهید  فیلم کوتاهی از منابع نا مشخص منتشر می‌شود که استاد طاهری را در راهروهای دادگاه انقلاب و در کنار همسر و وکیل جدیدش نشان می‌دهد. این فیلم اگرچه نگرانی‌های هواداران محمد علی طاهری را از سلامت جسمی او مرتفع می‌دارد اما زمان حساب شده انتشار آن به گونه‌ای طراحی شده‌است تا بتواند با انحراف افکار عمومی از نگرانی اصلی که - به گواه گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل- تحقق عدالت در روند دادرسی پرونده افساد فی الارض برای آقای طاهری است، سطح توقع جامعه را به حد سلامت جسمی او پایین آورد.کما اینکه این ترفند ناموفق نتوانست قشر آگاه را نسبت به نگرانی‌شان در رابطه با نتیجه رسیدگی به این اتهام واهی در دادگاه انقلاب به سکوت وا دارد و همچنان بر همان خواسته اصلی که تبرئه آقای طاهری از این اتهام است اصرار ورزیدند.
در رویدادی دیگر بان کیمون دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه خود وضعیت پرونده آقای طاهری را نگران کننده توصیف می‌کند و در ادامه می‌افزاید: «انتشار نامه آقای طاهری برای گزارشگر سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران موجی از فشارها و تهدیدات را برای این زندانی عقیدتی و خانواده او به همراه داشته و حتی به بازداشت همسر وی برای مدت دو هفته انجامیده است.»
در کنار این تحولات خارجی و ده ها تجمع کوچک و بزرگ شاگردان استاد در ایران، کشورهای اروپایی و کانادا و موضع‌گیری برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جهان در دفاع از استاد طاهری، روند دادرسی استاد در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همچنان با علامت سوال‌هایی همراه است که زنگ خطر جدی در این خصوص را به صدا در آورده.
آقای طاهری سفارش می‌کند برای او یک قبر خریداری کنند و شعری را برای حک بر سنگ آن بر می‌گزینند که نشان می‌دهد او همچنان بر حقانیت آموزه‌های خود شهادت می‌دهد. این حرکت وی نشانگر شجاعتی است که او را ایستاده تا پای جان بر مواضع به حق خود تصویر می‌کند. به احتمال قوی او با این اقدام کوشیده‌است که به تهدیدات بازجویان مبنی بر صدور رای اعدام پاسخ گفته و به جامعه این پیام را برساند که امیدی به تحقق عدالت در پرونده خویش ندارد.
 نکته مهم اینکه علی‌الرغم همه نگرانی‌های موجود که عالی رتبه ترین نهاد دنیای آزاد، سازمان ملل متحد را به واکنش نسبت به نگرانی از وضعیت دادگاه  او وا داشته است، او همچنان به  روند دادرسی خود در دادگاه انقلاب خوش بین نیست. آقای طاهری به روشنی می‌داند که اتهامات واهی که با آنها روبروست برآمده از اراده نیروهای امنیتی است که می‌خواهند با توسل به شیوه‌های گوناگون چراغ روشندلی که او بر افروخت را وادار به خاموشی کنند.
آنچه اینک بیش از هر موضوع دیگری باید در منظر توجه همگان قرار گیرد توجه به اتهام واهی «افساد فی الارض» برای بنیانگذار عرفان کیهانی است. اتهامی که آقای طاهری اعتراض خود را به آن با اعتصاب غذا آغاز کرد و با خرید قبر به اوج رسانید.
این اتهام که می‌تواند شدیدترین مجازات‌ها را در نظام قضایی ایران به همراه داشته باشد، اینک در شعبه 26 دادگاه انقلاب استان تهران باز است. اما آیا با همه نگرانی‌های ابراز شده نسبت به این پرونده چه در ابعاد جهانی، چه در میان شاگردان و دوستداران آقای طاهری در داخل ایران و چه از سوی خود او که این روزها نوروز دیگری را در زندان انفرادی سپری کرده و به روشنی پیام خود را به همگان مخابره کرده‌است، می‌توان به ختم به خیر شدن این پرونده امیدوار بود؟ سوالی که ذهن هر فعال حقوق بشر را به خود مشغول می‌دارد.
منبع خبر :  خبرگزاری ایرانشهر
http://iranshahrnewsagency.com/NewsDetails.aspx?ItemId=30442#.VREfY_yUeSq

#سايت_سايمنتولوژي_فرادرماني
#استاد_محمد_علي_طاهري
#انجمن_سايمنتولوژي_فرادرماني
#انجمن_مستر_عرفان_کيهاني_حلقه
#سايت_خبري_عرفان_حلقه
#Mediaerfanekeihani
#erfanekeihani

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر