۱۳۹۶-۰۶-۰۶

معنای حکم اعدام محمدعلی طاهری نگرانی از کاهش مخاطبان روحانیت است

گروه خبري سايت
معنای حکم اعدام محمدعلی طاهری نگرانی از کاهش مخاطبان روحانیت است
محمدجواد اکبرین: 
صدور حکم اعدام محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی در پی داشته است. محمدجواد اکبرین، پژوهشگر دینی و روزنامه نگار، در گفتگو با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، حکم صادر شده را فاقد مبنای فقهی توصیف کرده و آن را منتج از پرونده‌سازی دستگاه امنیتی با پیروی از خطی که رهبر ایران در سخنرانی تاریخی مهرماه ٨٩ دیکته کرده دانسته است.




محمدجواد اکبرین، شامگاه یکشنبه ۵ شهریورماه ١٣٩۶ در گفتگو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در خصوص علت افزایش حساسیت حکومت ایران نسبت به آموزه‌های محمدعلی طاهری گفت: « اگر نگاه کنیم به تاریخ نخستین دستگیری ایشان و زمانی که کتاب‌های ایشان منتشر شده، این آثار و آموزه‌ها سال‌ها پیش از دستگیری او منتشر شده است. اگر آنها آموزه‌هایی بود که امروز سزاوار چنین حکمی است، چرا در آن سال‌ها سراغ ایشان نرفتند؟»

وی ادامه داد: «به نظرم از یک زمانی به بعد مشکل ایجاد شد که پیروان ایشان رو به افزایش گذاشت. در تاریخ ٢٧ مهر ١٣٨٩ آیت‌الله خامنه‌ای به قم رفت و در جمع روحانیت هشدار داد نسبت به پروژه اسلام منهای روحانیت و آنجا گفت سه تا اتفاق دارد می‌افتد و شما باید جلویش را بگیرید وگرنه دین و روحانیت تضعیف می‌شود: ١- به تعبیر ایشان عرفان‌های کاذب که الان آقای طاهری و مسلک ایشان را مصداق این می‌دانند، ٢- بهائیت و ٣- کلیساهای خانگی»

این روزنامه نگار مقیم فرانسه با اشاره به اینکه "بعد از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای است که ماجرا به شدت حساسیت ایجاد می‌کند" توضیح داد: « به گمانم مشکل اصلی و معنای حکم اعدام آقای طاهری و این روند که سال‌ها است شروع شده، نگرانی از کاهش مخاطبان روحانیت است. چون به نظر می‌رسد که حکومت برداشتش این نیست که مشکل از جذب روحانیت است و فکر می‌کند مشکل از مسلک‌هایی است که ترویج شده و بازار روحانیت را به تعبیری کساد کرده است.»

وی در خصوص شیوه رایج در حوزه علمیه قم برای صدور حکم ارتداد تصریح کرد: « شما اگر کتاب‌های ایشان را خوانده باشید، بولتن نخوانده باشید!، چرا این تاکید را می‌کنم؟ به خاطر اینکه چیزی که به برخی از علما نسبت می‌دهند که مثلا راجع به نظر آقای طاهری گفتند این موجب ارتداد است و ... بنده خودم سال‌ها حوزه علمیه قم بودم، رسم بر این است که تکه‌هایی را از جمله‌های دیگران جدا می‌کنند بولتن درست می‌کنند می‌برند خانه آقایان، آقایان هم که حوصله ندارند کتاب‌ها را بخوانند، با کمال تاسف به همان‌ها اتکا می‌کنند و اعتماد می‌کنند و حکم صادر می‌کنند. »

اکبرین با بیان اینکه "موافق آراء محمدعلی طاهری نیستم" تاکید کرد: «شما اگر کتاب‌های آقای طاهری را خوانده باشید، می‌توانید کاملا با ایشان مخالف باشید، اما نمی‌توانید به هیچ توجیهی بگویید این آراء مثلا ارتدادآمیز است و یا حتی خارج از اسلام است. نهایتا یک نوع برداشت است و شما می‌توانید با این برداشت مخالف باشید. »

این پژوهشگر دینی در رابطه با مبنای فقهی اتهام افساد فی الارض محمدعلی طاهری خاطرنشان کرد: « ببینید ما در فقه چیزی به اسم افساد فی الارض را مستقل از محاربه نداریم. افساد فی الارض توضیح محاربه است. محاربه هم یک ویژگی اصلی دارد و آن هم تمسک به اسلحه است. شما اگر با اسلحه موجب سلب امنیت مردم شدید مرتکب محاربه شدید، در توضیح محاربه می‌گویند محاربه افساد فی الارض است. ایشان کجا کار مسلحانه کرده؟ کار ایشان کجا مصداق محاربه است که ایشان را متهم می‌کنند به افساد فی الارض؟»

در همین ارتباط «محمود علیزاده طباطبایی» در مورد حکم صادر شده برای محمدعلی طاهری به تلویزیون بی‌بی‌سی گفت: « اتهام موکل من افساد فی الارض بود. در رای که شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب صادر کرد، آقای طاهری را به استناد اینکه با آموزش هایی موجب انحراف یک عده شده محکوم به اعدام کردند. ما در فرجام‌خواهی استناد کردیم که ماده ٢٨۶ قانون مجازات اسلامی سال ٩٢ تصویب شده و ایشان از سال ٨٩ در زندان هستند، پس عمل ایشان نمیتواند مشمول این ماده باشد.»

طباطبایی تاکید کرد: «ما ٢٠ روز مهلت داریم برای فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور و در فرصت قانونی اعتراض خواهیم کرد.»

منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
https://telegram.me/joinchat/AW_UpDvd-jq4wPTn2ydWBg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر