همه ما در معرض آلودگی هستیم اگر ...
پس در اين مورد براي اينكه توضيح قبلمان را، مطلب قبل را تكميل كنيم، متوجه ميشويم كه در واقع رسيدن به اخلاق كه روي پله عقل متكي بر پند و نصيحت بود، روي پله عشق متكي بر ادراك است. يعني مثلاً درك اين كه نفر مقابل ما وجه الله است، هر جا نگاه كني وجهالله «اينما تولوا فثم وجه الله» (بقره 115) هر جا نگاه كني روي اوست. درك همفازي كيهاني كه در واقع همه تن واحدهاي را تشكيل ميدهيم. وقتي متوجه شديم يعني به اين درك رسيديم كه وجهالله چيه، تجلّي الهي چيه، همفازي كيهاني چيه، در آن صورت است كه خودمان راضي نميشويم كه غيبت كنيم، خودمان راضي نميشويم كه به كسي ظلم كنيم و از اينجا به بعد است كه مقام معصوميت ميتواند شكل بگيرد. يعني ميتواند، وقتي درك اناالحق پيش آمد، درك جمال يار، اينها را كه آشنا هستيد با اين ادراكات، طرف ديگر نميتواند ظلم كند، يعني خواسته ظلمي را مرتكب نميشود. علت معلوم است ديگر؟ در اين صورت است كه تمايل دروني او بر مبناي عدم ظلم است نه اينكه ما ميگوييم نميخواهيم ظلم كنيم ولي ظلم ميكنيم، يك موقعهايي خوشحال هم ميشويم. بر اين مبناست كه در واقع اين مقام ميتواند ايجاد شود، بعد از درك اناالحق، بعد از درك «اينما تولوا فثم وجهالله» و اينها
«به صحرا بنگرم صحرا تو بينم / به دريا بنگرم دريا تو بينم
به هر جا بنگرم كوه و در دشت / نشان از قامت رعنا تو بينم» (باباطاهر)
در واقع يك ديدي كه
«رسد آدمي به جايي كه بجز خدا نبيند / بنگر كه تا چه حد است مكان آدميت» (سعدي)
يعني هر جا نگاه ميكند، مفهوم «اينما تولوا فثم وجهالله» را در مييابد، كه هر جا نگاه ميكند پرتو روي اوست. در اين مورد است كه انسان ميتواند با احترام با هستي برخورد كند، با احترام پا روي زمين، قدم روي زمين بگذارد
«هان بر سر سبزه پا به خواري ننهي / كان هم رخ خوب نازنيني بوده است»
(خيام)
رخ خوب .... در آن صورت است كه ما قادر ميشويم با احترام نسبت به هستي برخورد كنيم و هتك حرمتي نداشته باشيم. بعد وقتي كه هتك حرمت نداشتيم از چه مسايلي معاف خواهيم شد؟ دوستاني كه دوره تشعشع دفاعي را گذراندند؟ ميبينيد كه از شرّ بزرگي در امان خواهند بود. فلسفه خلقت موجودات غيرارگانيك حالا بخش جن كه اصلاً همين است، براي اين آفريده شدهاند؛ هتك حرمت باعث آلودگي ما ميشود. حالا البته اين به آن معنا نيست كه دوستاني كه مشكل دارند، بگويند كه ما هتك حرمت نكرديم، ما همهمان هتك حرمت كرديم، اصلاً انساني نداريم كه ظالم نباشد، منظورم عصر حاضر دارم صحبت ميكنم. 7 ميلياردي كه هستيم اصلاً كسي نيست كه ظالم نباشد. لذا همهمان در معرض آلودگي هستيم، حالا يك عدهاي سريعتر و زودتر درگير اين آلودگيها شدند. فلسفه خلقت وجودي اين بخش از موجود غيرارگانيك عمدتاً اين است كه پاسداران هستي هستند بخشيشان و بخش ديگرشان مأموريتهاي مختلفي دارند و در قبال هتك حرمت به ما حمله ميكنند.
لذا اين مسئله همفازي كيهاني براي ما اين اهميت را دارد و يكي از ارتباطاتي است كه هميشه داريم، فرض كنيد همفازي كالبدي در اين دوره تمام شد، تمام ميشود. اسكن دوگانگي هم همچنين، البته بعضي از دوستان هنوز نيمهكاره است، ادامه بدهند. ولي همفازي كيهاني يكي از ارتباطاتي است كه به آن حالا حالاها نياز داريم يعني تا مرز اين همفازي حالا حالاها به اين ارتباط نياز داريم و جز لاينفك زندگي ما خواهد بود.
دوره 2 - استاد طاهری
پس در اين مورد براي اينكه توضيح قبلمان را، مطلب قبل را تكميل كنيم، متوجه ميشويم كه در واقع رسيدن به اخلاق كه روي پله عقل متكي بر پند و نصيحت بود، روي پله عشق متكي بر ادراك است. يعني مثلاً درك اين كه نفر مقابل ما وجه الله است، هر جا نگاه كني وجهالله «اينما تولوا فثم وجه الله» (بقره 115) هر جا نگاه كني روي اوست. درك همفازي كيهاني كه در واقع همه تن واحدهاي را تشكيل ميدهيم. وقتي متوجه شديم يعني به اين درك رسيديم كه وجهالله چيه، تجلّي الهي چيه، همفازي كيهاني چيه، در آن صورت است كه خودمان راضي نميشويم كه غيبت كنيم، خودمان راضي نميشويم كه به كسي ظلم كنيم و از اينجا به بعد است كه مقام معصوميت ميتواند شكل بگيرد. يعني ميتواند، وقتي درك اناالحق پيش آمد، درك جمال يار، اينها را كه آشنا هستيد با اين ادراكات، طرف ديگر نميتواند ظلم كند، يعني خواسته ظلمي را مرتكب نميشود. علت معلوم است ديگر؟ در اين صورت است كه تمايل دروني او بر مبناي عدم ظلم است نه اينكه ما ميگوييم نميخواهيم ظلم كنيم ولي ظلم ميكنيم، يك موقعهايي خوشحال هم ميشويم. بر اين مبناست كه در واقع اين مقام ميتواند ايجاد شود، بعد از درك اناالحق، بعد از درك «اينما تولوا فثم وجهالله» و اينها
«به صحرا بنگرم صحرا تو بينم / به دريا بنگرم دريا تو بينم
به هر جا بنگرم كوه و در دشت / نشان از قامت رعنا تو بينم» (باباطاهر)
در واقع يك ديدي كه
«رسد آدمي به جايي كه بجز خدا نبيند / بنگر كه تا چه حد است مكان آدميت» (سعدي)
يعني هر جا نگاه ميكند، مفهوم «اينما تولوا فثم وجهالله» را در مييابد، كه هر جا نگاه ميكند پرتو روي اوست. در اين مورد است كه انسان ميتواند با احترام با هستي برخورد كند، با احترام پا روي زمين، قدم روي زمين بگذارد
«هان بر سر سبزه پا به خواري ننهي / كان هم رخ خوب نازنيني بوده است»
(خيام)
رخ خوب .... در آن صورت است كه ما قادر ميشويم با احترام نسبت به هستي برخورد كنيم و هتك حرمتي نداشته باشيم. بعد وقتي كه هتك حرمت نداشتيم از چه مسايلي معاف خواهيم شد؟ دوستاني كه دوره تشعشع دفاعي را گذراندند؟ ميبينيد كه از شرّ بزرگي در امان خواهند بود. فلسفه خلقت موجودات غيرارگانيك حالا بخش جن كه اصلاً همين است، براي اين آفريده شدهاند؛ هتك حرمت باعث آلودگي ما ميشود. حالا البته اين به آن معنا نيست كه دوستاني كه مشكل دارند، بگويند كه ما هتك حرمت نكرديم، ما همهمان هتك حرمت كرديم، اصلاً انساني نداريم كه ظالم نباشد، منظورم عصر حاضر دارم صحبت ميكنم. 7 ميلياردي كه هستيم اصلاً كسي نيست كه ظالم نباشد. لذا همهمان در معرض آلودگي هستيم، حالا يك عدهاي سريعتر و زودتر درگير اين آلودگيها شدند. فلسفه خلقت وجودي اين بخش از موجود غيرارگانيك عمدتاً اين است كه پاسداران هستي هستند بخشيشان و بخش ديگرشان مأموريتهاي مختلفي دارند و در قبال هتك حرمت به ما حمله ميكنند.
لذا اين مسئله همفازي كيهاني براي ما اين اهميت را دارد و يكي از ارتباطاتي است كه هميشه داريم، فرض كنيد همفازي كالبدي در اين دوره تمام شد، تمام ميشود. اسكن دوگانگي هم همچنين، البته بعضي از دوستان هنوز نيمهكاره است، ادامه بدهند. ولي همفازي كيهاني يكي از ارتباطاتي است كه به آن حالا حالاها نياز داريم يعني تا مرز اين همفازي حالا حالاها به اين ارتباط نياز داريم و جز لاينفك زندگي ما خواهد بود.
دوره 2 - استاد طاهری
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر