۱۳۹۵-۰۹-۱۴

گفتگو با وکیل محمد علی طاهری جلسه دادرسی مجدد به زمان دیگری موکول شد

گروه خبري سايت
گفتگو با وکیل محمد علی طاهری جلسه دادرسی مجدد به زمان دیگری موکول شد
گفتگو با محمود علیزاده طباطبایی درباره دادرسی مجدد پرونده محمد علی طاهری در دادگاه انقلاب

دادگاه رسیدگی به پرونده قضایی «محمد علی طاهری» امروز شنبه ۱۳ آذرماه، برگزار نشده و به زمان دیگری موکول شده است. «محمود علیزاده طباطبایی» از تعطیلی دادگاه موکلش به دلیل “درگیری قاضی در پرونده فساد اقتصادی کلان” خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری عرفان (اِنا)، این وکیل دادگستری امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ (۳ دسامبر ۲۰۱۶)، با اعلام اینکه جلسه دادرسی تجدید شده گفته: «جلسه برگزار نشد، به علت این که قاضی پرونده در یک پرونده فساد اقتصادی کلان درگیر بود و ساعت ۱۲ قاضی آمد و جلسه را تعطیل کرد. ساعت ۱۲ قاضی آمد و گفت که امروز دیگر فرصت رسیدگی نیست، جلسه را تجدید کرد.»

«محمود علیزاده طباطبایی» با تصریح این که پرونده «محمد علی طاهری» شاکی خصوصی ندارد، گفته: «شاکی خصوصی در پرونده نیست. این اتهامات از طرف ضابطین بوده و کیفرخواست از دادستانی صادر شده است… در قانون جدید مجازات اسلامی یک ماده‌ی خیلی خطرناکی هست؛ ماده ۲۸۶ که می‌گوید هر کس به طور گسترده مرتکب نشر اکاذیب و انحراف مردم بشود، این محارب است و مفسد فی الارض است و مجازاتش اعدام است. خب اینها آمدند در کیفرخواستی که صادر شده بود گفتند آقای طاهری جوان‌ها را منحرف کرده است.»

این وکیل دادگستری درباره دفاعیاتش از «محمد علی طاهری» گفته: «ما دفاعی که مطرح کردیم گفتیم که این عمل در سال ۱۳۹۲ جرم‌انگاری شده است. قبل از سال ۹۲ ما جرمی جدا از محاربه برای افساد فی الارض نداشتیم، با قانون جدید محاربه و افساد فی الارض جدا شدند.»

وی همچنین درباره انتساب اتهام “محاربه” به موکلش ادامه داد: «گفتیم قبل از سال ۹۲، افساد فی الارض همان محاربه بود. دیوان عالی کشور استدلال ما را پذیرفت و حکم را نقض کرد، برگرداند، گفت اگر دلیلی بر محاربه و افساد فی الارض ایشان هست، آن دلایل را ارائه کنید و بر آن مبنا رای دهید… و الان پرونده برای رسیدگی به همان کیفرخواست اولیه که محاربه و افساد فی الارض بود به دادگاه آمده است. یعنی در دادگاه بایستی دلایلی ارائه کنند که ایشان فعالیت مسلحانه برای براندازی یا برای ارعاب مردم داشته است؛ که چنین دلیلی در پرونده نیست و ما خیلی امیدواریم که بتوانیم رأی برائت بگیریم.»

«محمد علی طاهری» از ۷ مهرماه ۱۳۹۵، در اعتراض به عدم اجرای قرار منع تعقیب و ممانعت از آزادی‌اش دست به اعتصاب غذای نامحدود زده و کماکان با خانواده‌اش ملاقات حضوری و تماس تلفنی نداشته است. این شانزدهمین باری است که این زندانی عقیدتی در راستای احقاق مطالبات قانونی‌اش دست به اعتصاب غذای اعتراضی در زندان می‌زند.

متن کامل به همراه فایل صوتی گفتگوی خبرگزاری عرفان با «محمود علیزاده طباطبایی» را در پی بخوانید و بشنوید.




– آیا امروز شنبه ۱۳ آذرماه، جلسه دادرسی مجدد برای رسیدگی به پرونده آقای محمد علی طاهری برگزار شده است؟ می‌خواهیم بدانیم در دادگاه چه گذشته است؟

محمود علیزاده طباطبایی: نه، جلسه برگزار نشد، به علت این که قاضی پرونده در یک پرونده فساد اقتصادی کلان درگیر بود و ساعت ۱۲ قاضی آمد و جلسه را تعطیل کرد. ساعت ۱۲ قاضی آمد و گفت که امروز دیگر فرصت رسیدگی نیست، جلسه را تجدید کرد.



– این اتهاماتی که الان به سمت آقای طاهری مطرح شده است، از طرف دادستانی یا نهاد دیگری است و یا اصولا شاکی خصوصی در پرونده‌اش هست؟

محمود علیزاده طباطبایی: نه، شاکی خصوصی در پرونده نیست. این اتهامات از طرف ضابطین بوده و کیفرخواست از دادستانی صادر شده است. کیفرخواست افساد فی الارض صادر شده، که در دادگاه رفتیم و دفاع کردیم. در دیوان عالی کشور رای اعدام نقض شد، برگشت برای تکمیل تحقیقات، چون در دیوان عالی کشور اعتراض شد. ببینید در قانون جدید مجازات اسلامی یک ماده‌ی خیلی خطرناکی هست؛ ماده ۲۸۶ که می‌گوید هر کس به طور گسترده مرتکب نشر اکاذیب و انحراف مردم بشود، این محارب است و مفسد فی الارض است و مجازاتش اعدام است. خب اینها آمدند در کیفرخواستی که صادر شده بود گفتند آقای طاهری جوان‌ها را منحرف کرده است. ما دفاعی که مطرح کردیم گفتیم که این عمل در سال ۱۳۹۲ جرم‌انگاری شده است. قبل از سال ۹۲ ما جرمی جدا از محاربه برای افساد فی الارض نداشتیم، با قانون جدید محاربه و افساد فی الارض جدا شدند. گفتیم قبل از سال ۹۲، افساد فی الارض همان محاربه بود. دیوان عالی کشور استدلال ما را پذیرفت و حکم را نقض کرد، برگرداند، گفت اگر دلیلی بر محاربه و افساد فی الارض ایشان هست، آن دلایل را ارائه کنید و بر آن مبنا رای دهید. دادستانی بررسی کرد، خب ضابطین مدعی بودند که ایشان مرتکب جرم سب النبی شده و مرتد هم هست. هر دوی این موارد در بازپرسی منع تعقیب خورد. و الان پرونده برای رسیدگی به همان کیفرخواست اولیه که محاربه و افساد فی الارض بود به دادگاه آمده است. یعنی در دادگاه بایستی دلایلی ارائه کنند که ایشان فعالیت مسلحانه برای براندازی یا برای ارعاب مردم داشته است؛ که چنین دلیلی در پرونده نیست و ما خیلی امیدواریم که بتوانیم رأی برائت بگیریم.


– هدف وکلا در این پرونده چیست؟ یعنی مجموعه دفاعیات و اعتراض شما به کل این پرونده و اقامه دعوا چیست؟

محمود علیزاده طباطبایی: ما استدلالمان این است که هیچ دلیلی برای محاربه ایشان وجود ندارد و دنبال حکم برائت هستیم. هدف ما گرفتن حکم برائت است. چون ایشان یک اتهام دیگر داشته، توهین به مقدسات، که برای آن پنج سال حبس گرفته و پنج سال حبسشان هم تمام شده است. الان اتهام ایشان محاربه است، دلیلی هم برای محاربه وجود ندارد و به همین دلیل امیدواریم که حکم برائت بگیریم.

– گویا عده‌ای از شاگردان آقای طاهری نیز اخیرا به دفتر شما مراجعه کرده‌اند. مطالبات آنها چیست؟

محمود علیزاده طباطبایی: اینها مراجعه کردند از تمام شهرستان‌ها آمده بودند. من با آنها صحبتی داشتم و به ایشان گفتم که پرونده را بیخود امنیتی نکنید. الان یکی از مشکلات آقای طاهری، این است که چون هوادارانش تعداد زیادی هستند، نهادهای امنیتی روی آن حساسیت پیدا کرده‌اند. آنها ادعایشان این است، تعدادی از آنها دلایل و مدارکی آورده بودند و می‌گفتند ما بیمارانی بودیم که توسط آقای طاهری درمان شدیم. مدارک پزشکی هم آورده بودند که ما به دادگاه ارائه دهیم. که گفتیم الان اتهام ایشان دخالت در امور پزشکی نیست که ما بخواهیم دفاع کنیم. این مساله تمام شده رفته، پزشکی قانونی هم نظر داده است. عده‌ای دیگر نگران وضعیت آقای طاهری بودند که ما برایشان توضیح دادیم و بیشتر نگرانی بود از حال آقای طاهری. و بعد هم این که می‌گفتند ما حاضریم بیاییم اگر دستگاه‌های امنیتی نگرانی دارند از اینکه با آزادی ایشان، باز این جریان ادامه پیدا کند، ما حاضریم تعهد دهیم هیچ فعالیتی نکنیم. گفتیم که نه اصلا چنین بحثی مطرح نیست.

– در مورد رأی احتمالی دادگاه، شما چه نظری دارید؟

محمود علیزاده طباطبایی: من تصور می‌کنم رأی برائت صادر خواهد شد، چون دو قاضی هم هستند و این یک قاضی نیست. با امضای دو قاضی رأی صادر می‌شود. یعنی دادگاه با حضور سه قاضی تشکیل می‌شود که دو نفر از قضات بایستی رأی را امضا کنند. و من خیلی امیدوارم رأی برائت بگیریم.

منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
https://telegram.me/joinchat/AW_UpDvd-jq4wPTn2ydWBg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر