۱۳۹۵-۱۲-۱۰

گفتگو با طباطبایی وکیل مدافع محمد علی طاهری درباره دادگاه مجدد موکلش در دوشنبه 9 اسفندماه

گروه خبري سايت
وکیل مدافع محمد علی طاهری: “دیوان عالی هر حکم احتمالی غیر از برائت را باید نقض بلاارجاع کند”
گفتگو با محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمد علی طاهری درباره آخرین وضعیت حقوقی پرونده این زندانی عقیدتی

 جلسه رسیدگی مجدد به پرونده «محمد علی طاهری»، روز دوشنبه ۹ اسفندماه ۱۳۹۵ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد. وکیل مدافع این زندانی عقیدتی درباره رأی احتمالی دادگاه گفته است: «اگر رأی غیر از برائت بدهند، اعتراض می‌کنیم.»



به گزارش خبرگزاری عرفان (اِنا)، «محمود علیزاده طباطبایی» وکیل مدافع «محمد علی طاهری»، روز سه‌شنبه ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۵ (۲۸ فوریه ۲۰۱۷)، در گفتگویی تلفنی درباره نتایج احتمالی دادگاه تاکید کرده است: «…اگر رأی غیر از برائت بدهند، ما اعتراض می‌کنیم و امیدواریم در دیوان عالی کشور، نقض بلاارجاع بشود. چون یک بار در دیوان رسیدگی شده و دیوان نظر داده است.»

«محمود علیزاده طباطبایی» درباره جلسه مجدد رسیدگی به پرونده موکلش در دوشنبه ۹ اسفندماه گفته: «در جلسه‌ی دادگاه، نماینده‌ی دادستان کیفرخواست را قرائت کرد؛ همان کیفرخواستی که در سال ۱۳۹۳ قرائت شده بود. با اتهام افساد فی الارض و دلیل افساد فی الارض هم انتشار کتاب‌ها، تشکیل کلاس‌ها و اقداماتی بود که در ارتباط با همان ترویج عرفان حلقه کیهانی انجام شده بود. ما دفاع کردیم و هم خود آقای طاهری صحبت کرد و هم من صحبت کردم. و گفتیم که اولا این افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ ماده ۲۸۶ آمده که این اقدامات آقای طاهری در قبل از این قانون بوده و دیوان عالی کشور هم معترض این مساله شده و به همین دلیل رأی سابق را نقض کرده است. و رأی هم که صادر شده به استناد فتوای بعضی از فقها بود که هم آنها از فتوایشان برگشته‌اند و هم استفتاء اصلا غلط بود.»

این وکیل دادگستری درباره استنادات ارائه شده کارشناسان پرونده در دادگاه گفته: «استناد کرده بودند به مطالبی که اصلا در کتاب‌های آقای طاهری نبود و آقای طاهری گفته که من آنها را اصلا قبول ندارم و چنین حرف‌هایی من نزده‌ام. قرار بر این شد که ما، تاکید کردیم که استناد به فتوا، قانونا اصلا صحیح نیست. دادگاه باز اصرار داشت و می‌گفت که اول بایستی برای من ثابت بشود که آیا این حرف‌ها گفته شده است یا نه؟ قرار شد کارشناسان فایل‌های صوتی و تصویری کلاس‌های آقای طاهری که مدعی بودند این حرف‌ها در آن کلاس‌ها گفته شده، برای جلسه آینده بیاورند. جلسه تجدید شد برای هفته آینده، تا این مستندات جدید را ارائه بدهند و دادگاه رسیدگی کند.»

وکیل مدافع «محمد علی طاهری» همچنین از برگزاری جلسه رسیدگی مجدد در دوشنبه هفته‌ی آینده ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۵، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی «ماشاءا… احمدزاده» خبر داده است.

این در حالی است که براساس قرار منع تعقیب «محمد علی طاهری» که در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۵ تنظیم و صادر شده، این زندانی عقیدتی از اتهام‌های انتسابی “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق عضویت در گروه چریک‌های فدایی خلق و ترور افراد و تهدید آنها” و اتهام “ارتداد” و “سب النبی” منع تعقیب خورده است.

یک منبع آگاه در این خصوص به خبرگزاری عرفان گفته: «در ماده ۲۷۸ آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۴ آمده؛ هرگاه به علت جرم نبودن عمل ارتکابی، قرار منع تعقیب صادر و به هر دلیل قطعی شود، نمی‌توان بار دیگر متهم را به همان اتهام تعقیب کرد. هرگاه به علت فقدان یا عدم کفایت دلیل، قرار منع تعقیب صادر و در دادسرا قطعی شود، نمی‌توان بار دیگر متهم را به همان اتهام تعقیب کرد، مگر پس از کشف دلیل جدید که در این صورت، با نظر دادستان برای یک‌بار قابل تعقیب است و اگر این قرار در دادگاه قطعی شود، پس از کشف دلیل جدید به درخواست دادستان می‏توان او را برای یک‌بار با اجازه دادگاه صالح برای رسیدگی به اتهام، تعقیب کرد. در صورتی که دادگاه، تعقیب مجدد را تجویز کند، بازپرس مطابق مقررات رسیدگی می‌کند.»

فایل صوتی و متن کامل گفتگوی خبرگزاری عرفان (اِنا) با «محمود علیزاده طباطبایی» وکیل مدافع «محمد علی طاهری» را در ادامه می‌خوانید.

– آقای طباطبایی نتیجه‌ی رسیدگی مجدد به پرونده محمد علی طاهری چه شد؟

محمود علیزاده طباطبایی: در جلسه‌ی دادگاه، نماینده‌ی دادستان کیفرخواست را قرائت کرد؛ همان کیفرخواستی که در سال ۱۳۹۳ قرائت شده بود. با اتهام افساد فی الارض و دلیل افساد فی الارض هم انتشار کتاب‌ها، تشکیل کلاس‌ها و اقداماتی بود که در ارتباط با همان ترویج عرفان حلقه کیهانی انجام شده بود.

ما دفاع کردیم و هم خود آقای طاهری صحبت کرد و هم من صحبت کردم. و گفتیم که اولا این افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ ماده ۲۸۶ آمده که این اقدامات آقای طاهری در قبل از این قانون بوده و دیوان عالی کشور هم معترض این مساله شده و به همین دلیل رأی سابق را نقض کرده است. و رأی هم که صادر شده به استناد فتوای بعضی از فقها بود که هم آنها از فتوایشان برگشته‌اند و هم استفتاء اصلا غلط بود.

استناد کرده بودند به مطالبی که اصلا در کتاب‌های آقای طاهری نبود و آقای طاهری گفته که من آنها را اصلا قبول ندارم و چنین حرف‌هایی من نزده‌ام. قرار بر این شد که ما، تاکید کردیم که استناد به فتوا، قانونا اصلا صحیح نیست. دادگاه باز اصرار داشت و می‌گفت که اول بایستی برای من ثابت بشود که آیا این حرف‌ها گفته شده است یا نه؟ قرار شد کارشناسان فایل‌های صوتی و تصویری کلاس‌های آقای طاهری که مدعی بودند این حرف‌ها در آن کلاس‌ها گفته شده، برای جلسه آینده بیاورند. جلسه تجدید شد برای هفته آینده، تا این مستندات جدید را ارائه بدهند و دادگاه رسیدگی کند.

 – مگر می‌شود براساس فایل صوتی یا انتشار کتاب در صورتی که ثبت قانونی و مجوز رسمی داشته کسی را محکوم به ارتکاب جرمی کرد؟

محمود علیزاده طباطبایی: بحث ما هم همین بود، می‌گفتیم که تمام کارهای آقای طاهری [قانونی و با مجوز بوده است]، باز تاکید کرد گفت که تمام کارهای که من قبل از بازداشت انجام داده‌ام با مجوزهای قانونی بوده، هم کتاب‌هایم و هم کلاس‌هایم، و وزارت ارشاد هم تایید کرده بود. حالا امروز هم اگر شما می‌گویید این افکار و این دیدگاه‌ها انحرافی است من که گفتم و بارها هم گفته‌ام برای ادامه این جریان تمایلی ندارم و می‌خواهم به یک زندگی عادی برگردم. ولی خب دادگاه گفت ما جلسه‌ی آینده فیلم‌ها و فایل‌های صوتی را استماع می‌کنیم بعد تصمیم می‌گیریم.

 – آقای طباطبایی در ماده ۲۷۸ آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۴ آمده؛ “هرگاه به علت جرم نبودن عمل ارتکابی، قرار منع تعقیب صادر و به هر دلیل قطعی شود، نمی‌توان بار دیگر متهم را به همان اتهام تعقیب کرد.” با توجه به این ماده آیا شما دفاعیاتی را دوباره در دادگاه مطرح کردید؟

محمود علیزاده طباطبایی: ما همین قضیه را استناد کردیم، مطرح کردیم، گفتیم این مواردی که شما الان رسیدگی می‌کنید، قبلا رسیدگی شده است و دیوان عالی کشور حکم را نقض کرده است. دادگاه مدعی است که دیوان نقض کرده است و گفته تحقیقات تکمیل بشود. حالا ما تحقیقات را تکمیل می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم. البته دادگاه هنوز تصمیمی نگرفته است، ولی خب دارد به همان روال گذشته رسیدگی می‌کند تا به تصمیم برسد.


– به نظر شما اگر در مقام تحلیلگر و حقوقدان باشید، چه اصراری هست که کیفرخواست سال ۱۳۹۳ دوباره دارد مطرح می‌شود؟ با توجه به توضیحاتی که دادید دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرده است؛ یعنی دلیل اصرار، انگیزه و اهداف پشت این قضیه چیست؟

محمود علیزاده طباطبایی: ما که نمی‌توانیم که انگیزه‌خوانی کنیم، ولی اگر رأی غیر از برائت بدهند، ما اعتراض می‌کنیم و امیدواریم در دیوان عالی کشور، نقض بلاارجاع بشود. چون یک بار در دیوان رسیدگی شده و دیوان نظر داده است.

– اگر دوباره این اتفاق بیافتد آیا شما این حق را برای خودتان محفوظ می‌شوید که دوباره از قاضی دادگاه در دادسرای قضات شکایت کنید؟

محمود علیزاده طباطبایی: نه، ببینید این تصمیم یک تصمیم قضایی است. آن موضوعی که ما به آن اعتراض داشتیم، ادامه بازداشت آقای طاهری است. هنوز من اعتقاد دارم که ادامه بازداشت ایشان، هیچ مجوز قانونی ندارد چون تمدید نشده است. آن قضیه را که شخص دیگری قرار بود پیگیری و دنبال کند و من دنبال نمی‌کردم.


– آقای طباطبایی الان آیا با تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه که شما درخواست کرده بودید، موافقت شد؟

محمود علیزاده طباطبایی: مجدد روی این درخواست تاکید کردیم، گفتند جلسه‌ی آینده در این رابطه تصمیم می‌گیریم.

 – تاریخ جلسه بعدی چه زمانی است؟

محمود علیزاده طباطبایی: دوشنبه هفته‌ی آینده (۱۶ اسفندماه ۱۳۹۵).

– از لحاظ سلامتی آقای محمد علی طاهری در چه وضعیتی بودند؟

محمود علیزاده طباطبایی: خوب بود، حالشان خیلی خوب بود. از نظر جسمی مشکلی نداشتند.
منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
https://telegram.me/joinchat/AW_UpDvd-jq4wPTn2ydWBg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر