گروه خبري سايت
محمد صادق کاملان محمدعلی طاهری دغدغه دینداری داردبه نقل از آمدنیوز
«آمدنیوز»- یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «از نظر اینجانب، محمدعلی طاهری فردی مسلمان و دلسوز برای دینداری جامعه و نسل جوان است که البته در بیان و استفاده از بعضی از آیات یا اصول عرفانی جای بحث با ایشان و تأمل دارد.»
براساس گزارش وبسایت شهادتنامه، جمعی از شاگردان محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه طی دستنوشته خطاب به آیتالله «محمدصادق کاملان» استاد برجسته حوزه علمیه قم، خواستار ارائه نظر وی در خصوص نظرات و مکتوبات آقای طاهری شدند و از وی خواستند نظر فقهی خود را درباره صدور حکم «افساد فیالارض» توسط دادگاه انقلاب اسلامی بیان کند.
متن پرسش و پاسخ شاگردان محمدعلی طاهری بنیان گذار عرفان حلقه با آیتالله محمدصادق کاملان به شرح زیر است:
به نام پروردگار هستی
وَلَا تَکْتُمُوا الشَّهَادَهَ وَمَن یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ
(بقره/ ۲۸۳)
حضرت آیت الله دکتر محمدصادق کاملان
با سلام
از آنجا که مسئله ارتداد و افساد فی الارض یک موضوع فقهی و تشخیص آن در صلاحیت متخصصان علوم اسلامی است و در جایی که به امور مهمهای چون عرض و دماء مربوط میشود، نمیتوان بدون اجماع عمل کرد، علیهذا به پیوست این استفساریه، یک دوره کامل از کتابها و نشریات متعلق به آقای محمدعلی طاهری مؤسس و استاد یکی از مجموعههای عرفانی موسوم به عرفان حلقه تقدیم میشود. مستدعی است آنجناب به عنوان استاد برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه در رشته فلسفه و کلام و فقه، بفرمایید که آیا دیدگاهها و مطالب مندرج در آنها میتوانند از مصادیق تفکر ضد دینی و خلاف شرع یا ارتداد و افساد فی الارض به شمار آیند؟ پیشاپیش از پاسخ عالمانه شما سپاس میگذاریم و توفیقات روزافزون جنابعالی را از درگاه حضرت احدیت مسئلت داریم.
جمعی از شاگردان استاد محمد علی طاهری
متن پاسخ این استاد برجسته حوزه علمیه قم به شرح زیر است:
بسمه تعالی شأنه
محضر مبارک دوستداران و ارادتمندان به جناب آقای طاهری
با سلام و تحیات
پیشاپیش از این که نتوانستم به دلیل تراکم کارهای درسی در حوزه و دانشگاه و کارهای پژوهشی، همهی آثار ایشان را مورد مطالعه قرار دهم عذرخواهی میکنم. اما از این میان، دفتر اول که به اصول و مبانی مطالب ارائه شده از طرف ایشان پرداخته است و تا مقدار زیادی شاکله و ساختار عرفان ارائه شده از جانب ایشان را نشان میدهد، مورد مطالعه قرار دادم.
از مقدمهی این کتاب (دفتر اول) به دست می آید که ایشان دغدغهی دینداری دارد و در مقابل عرفانهای وارداتی از بیرون مثل عرفان سرخ پوستی، تبت، چین، ژاپن، هند و… و عرفان مسیحی با رنگهای گوناگون، احساس مسئولیت نموده و میخواهد عرفان اسلامی ایرانی را در دو بعد نظری و عملی آن به طالبان و تشنگان طریقهی معنوی و باطنی ارائه کند و نسل جوان و تشنهی معنویت را در برابر تهاجم فرهنگی که از بیرون بر آنان به نوعی تحمیل شده است، مصونیت ببخشد.
این مطلب از سراسر کتاب و اصول مدون در آن دیده میشود. البته از کتاب مقالات ایشان نیز این معنا کاملاٌ قابل استفاده است یعنی ظهور کامل در حریص بودن ایشان به هدایت نسل جوان به دین و معنویت دارد. البته تفاوت اصطلاحات عارفان با فقیهان چیزی نیست که مربوط به امروز باشد بلکه از دورههای گذشته این اختلاف و تفاوت میان «عارفان و فقیهان» بوده است به گونهای که برخی از فقها مانند مرحوم میرزای قمی در رسالهای در رد صوفیه تعبیرات تند و گاه غیر منصفانه دربارهی بزرگانی چون ملاصدرا می آورد و از او به ملا تحتا تعبیر میکند، آنچنان که از محیالدین عربی به ممیتالدین تعبیر میکند، در مقابل شخصیتی مانند فیض کاشانی که صاحب ۱۱۵ عنوان کتاب فقهی، حدیثی، تفسیری، کلامی، فلسفی، عرفانی و اخلاقی… است، رسالهای به دفاع از عارفان و حتی صوفیان مینویسد و اصطلاحات آنان را برای فقها در رساله توضیح میدهد و هر دو طرف را نصیحت میکند و از عارفان و صوفیان به اهل الله تعبیر میکند «مشواق»ی. بنابراین اختلاف در اصطلاح و تعبیر نباید موجب شود تا کسی عارفی را به بی دینی یا بد دینی متهم کند. زیرا اکثر قریب به اتفاق فقهای ما با عرفان و فلسفه آشنایی ندارند. کمتر شخصیتی همانند مرحوم امام پیدا میشود که هم فقیه بزرگ و هم عارفی صاحب مکتب با داشتن کتابهای عرفانی و حواشی بر فصوص قیصری و کتاب مصباح الهدایه جامع فقه و فلسفه و عرفان باشد.
بنابراین آنچه از این مقدمه، اینجانب میخواهم نتیجهگیری کنم این است که جناب آقای محمدعلی طاهری در دفتر اول مجموعه آثار خود که به اصول و مبانی عرفانی خود پرداخته است، گاهی برخلاف اصطلاحات رایج در عرفان ابن عربی و یا جامی و… مطالبی آورده است، آنچنان که این اصطلاحات میتواند با برخی از اصطلاحات فقهی رایج نیز متفاوت باشد. اما این تفاوتها هرگز موجب اتهام بد دینی با بی دینی نمیتواند بشود. عنوان مفسد فی الارض در روایات تعریف شده است و این عنوان را نمیتوان به هر کسی که متفاوت با ذهن ما سخن میگوید، منطبق کرد. قاعدهی «درأ و احتیاط در دماء و نفوس» و… نیز همین اقتضا را دارد، بنابراین از نظر اینجانب، جناب آقای محمدعلی طاهری فردی مسلمان و دلسوز برای دینداری جامعه و نسل جوان است که البته در بیان و استفاده از بعضی از آیات یا اصول عرفانی جای بحث با ایشان و تأمل دارد.
والسلام
محمدصادق کاملان
http://amadnews.com/73W3Z
منبع خبر : گروه خبري سايت http://www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني در لاين . تلگرام . اينستاگرام
http://instagram.com/ErfaneKeihani
http://line.me/ti/p/@uqw4341j
https://telegram.me/erfanekeihani
محمد صادق کاملان محمدعلی طاهری دغدغه دینداری داردبه نقل از آمدنیوز
«آمدنیوز»- یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «از نظر اینجانب، محمدعلی طاهری فردی مسلمان و دلسوز برای دینداری جامعه و نسل جوان است که البته در بیان و استفاده از بعضی از آیات یا اصول عرفانی جای بحث با ایشان و تأمل دارد.»
براساس گزارش وبسایت شهادتنامه، جمعی از شاگردان محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه طی دستنوشته خطاب به آیتالله «محمدصادق کاملان» استاد برجسته حوزه علمیه قم، خواستار ارائه نظر وی در خصوص نظرات و مکتوبات آقای طاهری شدند و از وی خواستند نظر فقهی خود را درباره صدور حکم «افساد فیالارض» توسط دادگاه انقلاب اسلامی بیان کند.
متن پرسش و پاسخ شاگردان محمدعلی طاهری بنیان گذار عرفان حلقه با آیتالله محمدصادق کاملان به شرح زیر است:
به نام پروردگار هستی
وَلَا تَکْتُمُوا الشَّهَادَهَ وَمَن یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ
(بقره/ ۲۸۳)
حضرت آیت الله دکتر محمدصادق کاملان
با سلام
از آنجا که مسئله ارتداد و افساد فی الارض یک موضوع فقهی و تشخیص آن در صلاحیت متخصصان علوم اسلامی است و در جایی که به امور مهمهای چون عرض و دماء مربوط میشود، نمیتوان بدون اجماع عمل کرد، علیهذا به پیوست این استفساریه، یک دوره کامل از کتابها و نشریات متعلق به آقای محمدعلی طاهری مؤسس و استاد یکی از مجموعههای عرفانی موسوم به عرفان حلقه تقدیم میشود. مستدعی است آنجناب به عنوان استاد برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه در رشته فلسفه و کلام و فقه، بفرمایید که آیا دیدگاهها و مطالب مندرج در آنها میتوانند از مصادیق تفکر ضد دینی و خلاف شرع یا ارتداد و افساد فی الارض به شمار آیند؟ پیشاپیش از پاسخ عالمانه شما سپاس میگذاریم و توفیقات روزافزون جنابعالی را از درگاه حضرت احدیت مسئلت داریم.
جمعی از شاگردان استاد محمد علی طاهری
متن پاسخ این استاد برجسته حوزه علمیه قم به شرح زیر است:
بسمه تعالی شأنه
محضر مبارک دوستداران و ارادتمندان به جناب آقای طاهری
با سلام و تحیات
پیشاپیش از این که نتوانستم به دلیل تراکم کارهای درسی در حوزه و دانشگاه و کارهای پژوهشی، همهی آثار ایشان را مورد مطالعه قرار دهم عذرخواهی میکنم. اما از این میان، دفتر اول که به اصول و مبانی مطالب ارائه شده از طرف ایشان پرداخته است و تا مقدار زیادی شاکله و ساختار عرفان ارائه شده از جانب ایشان را نشان میدهد، مورد مطالعه قرار دادم.
از مقدمهی این کتاب (دفتر اول) به دست می آید که ایشان دغدغهی دینداری دارد و در مقابل عرفانهای وارداتی از بیرون مثل عرفان سرخ پوستی، تبت، چین، ژاپن، هند و… و عرفان مسیحی با رنگهای گوناگون، احساس مسئولیت نموده و میخواهد عرفان اسلامی ایرانی را در دو بعد نظری و عملی آن به طالبان و تشنگان طریقهی معنوی و باطنی ارائه کند و نسل جوان و تشنهی معنویت را در برابر تهاجم فرهنگی که از بیرون بر آنان به نوعی تحمیل شده است، مصونیت ببخشد.
این مطلب از سراسر کتاب و اصول مدون در آن دیده میشود. البته از کتاب مقالات ایشان نیز این معنا کاملاٌ قابل استفاده است یعنی ظهور کامل در حریص بودن ایشان به هدایت نسل جوان به دین و معنویت دارد. البته تفاوت اصطلاحات عارفان با فقیهان چیزی نیست که مربوط به امروز باشد بلکه از دورههای گذشته این اختلاف و تفاوت میان «عارفان و فقیهان» بوده است به گونهای که برخی از فقها مانند مرحوم میرزای قمی در رسالهای در رد صوفیه تعبیرات تند و گاه غیر منصفانه دربارهی بزرگانی چون ملاصدرا می آورد و از او به ملا تحتا تعبیر میکند، آنچنان که از محیالدین عربی به ممیتالدین تعبیر میکند، در مقابل شخصیتی مانند فیض کاشانی که صاحب ۱۱۵ عنوان کتاب فقهی، حدیثی، تفسیری، کلامی، فلسفی، عرفانی و اخلاقی… است، رسالهای به دفاع از عارفان و حتی صوفیان مینویسد و اصطلاحات آنان را برای فقها در رساله توضیح میدهد و هر دو طرف را نصیحت میکند و از عارفان و صوفیان به اهل الله تعبیر میکند «مشواق»ی. بنابراین اختلاف در اصطلاح و تعبیر نباید موجب شود تا کسی عارفی را به بی دینی یا بد دینی متهم کند. زیرا اکثر قریب به اتفاق فقهای ما با عرفان و فلسفه آشنایی ندارند. کمتر شخصیتی همانند مرحوم امام پیدا میشود که هم فقیه بزرگ و هم عارفی صاحب مکتب با داشتن کتابهای عرفانی و حواشی بر فصوص قیصری و کتاب مصباح الهدایه جامع فقه و فلسفه و عرفان باشد.
بنابراین آنچه از این مقدمه، اینجانب میخواهم نتیجهگیری کنم این است که جناب آقای محمدعلی طاهری در دفتر اول مجموعه آثار خود که به اصول و مبانی عرفانی خود پرداخته است، گاهی برخلاف اصطلاحات رایج در عرفان ابن عربی و یا جامی و… مطالبی آورده است، آنچنان که این اصطلاحات میتواند با برخی از اصطلاحات فقهی رایج نیز متفاوت باشد. اما این تفاوتها هرگز موجب اتهام بد دینی با بی دینی نمیتواند بشود. عنوان مفسد فی الارض در روایات تعریف شده است و این عنوان را نمیتوان به هر کسی که متفاوت با ذهن ما سخن میگوید، منطبق کرد. قاعدهی «درأ و احتیاط در دماء و نفوس» و… نیز همین اقتضا را دارد، بنابراین از نظر اینجانب، جناب آقای محمدعلی طاهری فردی مسلمان و دلسوز برای دینداری جامعه و نسل جوان است که البته در بیان و استفاده از بعضی از آیات یا اصول عرفانی جای بحث با ایشان و تأمل دارد.
والسلام
محمدصادق کاملان
http://amadnews.com/73W3Z
منبع خبر : گروه خبري سايت http://www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني در لاين . تلگرام . اينستاگرام
http://instagram.com/ErfaneKeihani
http://line.me/ti/p/@uqw4341j
https://telegram.me/erfanekeihani
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر