جامعه حسرتزده
اين مطلب را بارها گفتيم كه یک جامعه حسرتزده جامعه خوشبختی نخواهد بود. جامعهای که در آن حسرت وجود دارد، یک عدهای میخورند ویک عدهای دارند حسرتزده نگاه میکنند آن جامعه روی خوشبختی را نمیبیند و در معرض تشعشعات منفی قضیه هست....
وقتی که یک راهکارها و مسائلی را صحبت میکنیم دلیل بر این نیست که الان ما، تا ما به آن مراحل برسیم و رد کنیم خیلی ماجراها داریم، خیلی بیچارگیها را باید بکشیم و در معرض خیلی قضایا هستیم و الان نمیتوانیم بگويیم که خوب آنجا که حل میشود، نه نه اینطوری نیست.
و در واقع حق آنها تعریف شده است چه در خمس و زکات و انفاق، در همه بخشها برای آنها پیشبینی شده، برای پر کردن این شکاف، این تدابیر پیشبینی شده و در صورتی که این قضایا انجام نشود «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلّین، اَلَّذینَ هُمْ عَن صَلاتِهِمْ ساهُون، وَ یَمْنَعُونَ الْماعُون» (ماعون 7-4)......... «وای بر آن متصل شونده، .....آن كسی که سهل انگاری میکند....... و مانع میشود تا گرسنهای به قوت خودش برسد» ....منظور از «وَ یَمنَعونَ الماعُون» چیه؟...... راجع به کجا صحبت میکند؟....... نگفت که نمازش را دیر آمد،..... نمازش را شل خواند،....... دقیقاً میرود سراغ «وَ یَمنَعونَ الْماعُون» و مانع شده، .....مانع شده يعني چه؟ ......
یعنی این بخشهای جانبی را اجرا نکرده، .....بخشهای جانبیاش خمس است «اَنَّما غَنِمْتُمْ مِّن شَیْءٍ فَاَنَّ لِهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُربي وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبيل» (انفال 41)..... این تعریف شده که بودجه لازم برای این بخشها از کجا و چه جوری باید بیايد.........
بنابراین وظیفه مصلین این است که یک گدا نگذارند سرکوچه باشد، حالا شما یک میلیون هم به یک نفر بدهيد، مسئله حل است؟ حل نيست،..... ده ميليون هم بدهي حل نيست، صد میلیون هم بدهی حل نیست،..... پس این کاری است اجتماعی، کاری کلان است و کار فردی نیست و انفاق پر کردن شکافهاست.
ترم پنجم، جلسۀ دوم، تصویری
محمد علی طاهری، عرفان کیهانی
اين مطلب را بارها گفتيم كه یک جامعه حسرتزده جامعه خوشبختی نخواهد بود. جامعهای که در آن حسرت وجود دارد، یک عدهای میخورند ویک عدهای دارند حسرتزده نگاه میکنند آن جامعه روی خوشبختی را نمیبیند و در معرض تشعشعات منفی قضیه هست....
وقتی که یک راهکارها و مسائلی را صحبت میکنیم دلیل بر این نیست که الان ما، تا ما به آن مراحل برسیم و رد کنیم خیلی ماجراها داریم، خیلی بیچارگیها را باید بکشیم و در معرض خیلی قضایا هستیم و الان نمیتوانیم بگويیم که خوب آنجا که حل میشود، نه نه اینطوری نیست.
و در واقع حق آنها تعریف شده است چه در خمس و زکات و انفاق، در همه بخشها برای آنها پیشبینی شده، برای پر کردن این شکاف، این تدابیر پیشبینی شده و در صورتی که این قضایا انجام نشود «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلّین، اَلَّذینَ هُمْ عَن صَلاتِهِمْ ساهُون، وَ یَمْنَعُونَ الْماعُون» (ماعون 7-4)......... «وای بر آن متصل شونده، .....آن كسی که سهل انگاری میکند....... و مانع میشود تا گرسنهای به قوت خودش برسد» ....منظور از «وَ یَمنَعونَ الماعُون» چیه؟...... راجع به کجا صحبت میکند؟....... نگفت که نمازش را دیر آمد،..... نمازش را شل خواند،....... دقیقاً میرود سراغ «وَ یَمنَعونَ الْماعُون» و مانع شده، .....مانع شده يعني چه؟ ......
یعنی این بخشهای جانبی را اجرا نکرده، .....بخشهای جانبیاش خمس است «اَنَّما غَنِمْتُمْ مِّن شَیْءٍ فَاَنَّ لِهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُربي وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبيل» (انفال 41)..... این تعریف شده که بودجه لازم برای این بخشها از کجا و چه جوری باید بیايد.........
بنابراین وظیفه مصلین این است که یک گدا نگذارند سرکوچه باشد، حالا شما یک میلیون هم به یک نفر بدهيد، مسئله حل است؟ حل نيست،..... ده ميليون هم بدهي حل نيست، صد میلیون هم بدهی حل نیست،..... پس این کاری است اجتماعی، کاری کلان است و کار فردی نیست و انفاق پر کردن شکافهاست.
ترم پنجم، جلسۀ دوم، تصویری
محمد علی طاهری، عرفان کیهانی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر