۱۳۹۶-۰۲-۲۵

گفتگو با محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمد علی طاهری درباره آخرین وضعیت حقوقی این زندانی عقیدتی

گروه خبري سايت
گفتگو با محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمد علی طاهری درباره آخرین وضعیت حقوقی این زندانی عقیدتی

 «محمود علیزاده طباطبایی» وکیل مدافع «محمد علی طاهری» روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، به خبرگزاری عرفان گفته: «مسوولین عالی رتبه خودشان می‌دانند هیچ دلیلی برای ادامه بازداشت محمدعلی طاهری نیست.»

به گزارش خبرگزاری عرفان (اِنا)، این وکیل دادگستری روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ (۱۴ می ۲۰۱۷)، درباره تازه‌ترین وضعیت حقوقی موکلش گفته: «اقدامات قانونی که باید انجام بشود، ما انجام داده‌ایم. و این صدای مظلومیت آقای طاهری را به مسوولین عالیرتبه قوه قضاییه می‌رسد. خودشان می‌دانند در پرونده هیچ چیزی نیست. این موضوع در جلسه عالی هم مطرح شده است. یکی از قضات به من گفت که در جلسه مطرح شد و همه می‌دانند که در پرونده چیزی وجود ندارد. و امیدواریم که به زودی این جلسه برگزار شود و حکم برائت بگیریم.»

«محمود علیزاده طباطبایی» با اشاره به آخرین جلسه دادگاه «محمد علی طاهری» در اسفندماه سال گذشته گفته: «ما شانزدهم اسفندماه جلسه دادگاه داشتیم. و مجددا اتهاماتی که در دیوان عالی کشور نقض شده بود در دادگاه به آقای طاهری تفهیم شدند. ما اعتراض کردیم و گفتیم که این غیرقانونی است، بازداشت آقای طاهری و ادامه بازداشت ایشان غیرقانونی است. پنج سال محکومیت داشتند. پنج سال محکومیتشان به پایان رسیده است و دلیلی برای ادامه بازداشت ایشان وجود ندارد. دادگاه می‌گوید که دادسرا در این مورد باید تصمیم بگیرد. دادسرا می‌گوید پرونده به دادگاه رفته است و پرونده‌ای در اختیار دادسرا نیست که تصمیم بگیرد. الان براساس پرونده‌ای که در دادگاه هست هیچ اتهامی متوجه آقای طاهری نیست.»

این وکیل دادگستری پیش‌تر نیز درباره ورود دادگاه در رسیدگی مجدد به پرونده مختومه افساد فی الارض به خبرگزاری عرفان گفته بود: «به نظر ما موضوع امر مختومه کیفری است، قابل رسیدگی مجدد نیست؛ ولی خب دادگاه وارد رسیدگی شده و منتظریم که آقای طاهری آخرین دفاعش را آماده کند، جلسه آخرین دفاع را بگذارند و دادگاه رای صادر کند.»

این در حالی است که براساس قرار منع تعقیب «محمد علی طاهری» که در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۵ تنظیم و صادر شده، این زندانی عقیدتی از اتهام‌های انتسابی “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق عضویت در گروه چریک‌های فدایی خلق و ترور افراد و تهدید آنها” و اتهام “ارتداد” و “سب النبی” منع تعقیب خورده است.

همزمان در روزهای اخیر گروهی از هواداران و شاگردان «محمد علی طاهری» به مناسبت ششمین سالگرد آخرین بازداشت محمد علی طاهری، در روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ (۴ می ۲۰۱۷)، در مقابل پارلمان اتریش در شهر وین، و همچنین گروهی دیگر از شاگردان عرفان حلقه و فعالان حقوق بشر روز ‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ (۶ می ۲۰۱۷)، در مقابل پارلمان سوئد در شهر استکهلم، و نیز تعدادی از طرفداران حقوق بشر و هواداران این زندانی عقیدتی روز ‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ (۶ می ۲۰۱۷)، در مقابل ایستگاه قطار فرانکفورت آلمان دست به برپایی تجمع اعتراضی زدند.

در همین راستا گزارش شده در روز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ (۷ می ۲۰۱۷) نیز “نشست همبستگی با محمد علی طاهری با یاری فروم خاورمیانه برای توسعه در دفتر لندن سازمان عفو بین‌الملل با مشارکت جمعی از فعالان حقوق بشر و شاگردان و هواداران این زندانی عقیدتی برگزار شده است.”


– آقای طباطبایی با تشکر از این که دعوت ما را پذیرفتید.

محمود علیزاده طباطبایی:
خواهش می‌کنم. ما شانزدهم اسفندماه جلسه دادگاه داشتیم. و مجددا اتهاماتی که در دیوان عالی کشور نقض شده بود در دادگاه به آقای طاهری تفهیم شدند. ما اعتراض کردیم و گفتیم که این غیرقانونی است، بازداشت آقای طاهری و ادامه بازداشت ایشان غیرقانونی است. پنج سال محکومیت داشتند. پنج سال محکومیتشان به پایان رسیده است و دلیلی برای ادامه بازداشت ایشان وجود ندارد. دادگاه می‌گوید که دادسرا در این مورد باید تصمیم بگیرد. دادسرا می‌گوید پرونده به دادگاه رفته است و پرونده‌ای در اختیار دادسرا نیست که تصمیم بگیرد. الان براساس پرونده‌ای که در دادگاه هست هیچ اتهامی متوجه آقای طاهری نیست. چون در ارتباط با محاربه در دیوان عالی کشور اتهام نقض شده، دلیل جدیدی هم ارائه نشده است. در ارتباط با سب النبی، همکاری با چریک‌های فدایی و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت این موارد هم همگی منع تعقیب خورده و بررسی شده است. توهین به مقدسات هم پنج سال حبس و نهصد میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده که هم حبسش را تحمل کرده و هم جزای نقدی پرداخت شده است. و خودشان می‌دانند، قضات دادگاه می‌دانند که دیگر هیچ دلیلی برای ادامه‌ی بازداشت نیست ولی متاسفانه به طور غیرقانونی از صداو سیما فیلم‌هایی منتشر شد که دروغ بود. همه آن ادعاهایی که در آن فیلم مطرح شده بود دروغ بود. ما در جلسه دادگاه به صورت فیلم تمام موارد را پاسخ دادیم. و منتظر هستیم جلسه بعدی دادگاه تشکیل شود و ان‌شائالله حکم برائت آقای طاهری را بگیریم.


– آقای طباطبایی در آخرین جلسه دادگاه قرار شد آخرین دفاع آقای طاهری آماده شود، و دادگاه وارد رسیدگی شود. در همان جلسه شکایتی از “عمل مجرمانه صداوسیما” به قول شما، به دادگاه اعلام شد. این شکایت و نتیجه رسیدگی به کجا رسید؟

محمود علیزاده طباطبایی: ببینید علاوه بر آن که ما در جلسه دادگاه اعلام کردیم و به نماینده‌ی دادستان هم اعلام کردیم و موارد را هم احصا کردیم و به دادگاه گفتیم این موارد افترا، توهین و نشر اکاذیب است. در همان جلسه‌ی دادگاه ما دلایل و مدارک خودمان را ارائه کردیم و بر علیه صداوسیما، به اتهام نشر اکاذیب، توهین و افترا اعلام جرم کردیم. و نماینده‌ی دادستان هم حضور داشت و اعلام کردیم که این اعلام جرم بایستی رسیدگی شود، چون بخشی از جرم عمومی است، فقط با اعلام جرم دادستان موظف به پیگیری و رسیدگی است. از طرف دیگر تعدادی از شاگردان آقای طاهری در دادسرای فرهنگ و رسانه طرح شکایت کرده‌اند که به بازپرسی ارجاع شده و تحقیقات مقدماتی دارد توسط بازپرسی انجام می‌شود.




– آقای طباطبایی آیا تاریخی برای رسیدگی مجدد به پرونده و برگزاری دادگاه به شما اعلام شده است؟

محمود علیزاده طباطبایی: اوایل هفته گذشته که به دادگاه مراجعه و صحبت کردم، گفتند که بعد از انتخابات ما جلسه دادگاه را برگزار می‌کنیم.

 – آخرین باری که با آقای طاهری دیدار داشتید چه تاریخی بود؟ با خانواده هم ملاقاتی داشته است؟

محمود علیزاده طباطبایی: من بعد از جلسه دادگاه با ایشان ملاقاتی نداشته‌ام، ولی خانواده مرتب ملاقات داشته‌اند، یا حضوری یا تلفنی ارتباط برقرار بوده است.

 – آیا رسیدگی به پرونده‌ی مختومه افساد فی الارض در سیستم قضایی غیرقانونی نیست؟

محمود علیزاده طباطبایی: قطعا غیرقانونی است و به اتهامی که مختومه شده است اعتبار امر مختومه کیفری دارد و قابل طرح مجدد نیست. به همین دلیل من مطمئنم اگر دادگاه تشکیل بشود، ما از دادگاه حکم برائت خواهیم گرفت.

 – الان در این شرایط چگونه می‌شود برای آزادی محمد علی طاهری تلاش کرد؟

محمود علیزاده طباطبایی: ببینید اقدامات قانونی که باید انجام بشود، ما انجام داده‌ایم. و این صدای مظلومیت آقای طاهری را به مسوولین عالیرتبه قوه قضاییه می‌رسد. خودشان می‌دانند در پرونده هیچ چیزی نیست. این موضوع در جلسه عالی هم مطرح شده است. یکی از قضات به من گفت که در جلسه مطرح شد و همه می‌دانند که در پرونده چیزی وجود ندارد. و امیدواریم که به زودی این جلسه برگزار شود و حکم برائت بگیریم.

 – ممنون از این که همراهی کردید.

محمود علیزاده طباطبایی: خواهش می‌کنم

منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
https://telegram.me/joinchat/AW_UpDvd-jq4wPTn2ydWBg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر