۱۳۹۵-۱۱-۰۶

۵۰ نامه از زندانیان از دهه ۵۰ تا ۹۰

گروه خبري سايت
۵۰ نامه از زندانیان از دهه ۵۰ تا ۹۰
نامه #محمدعلی_طاهری در کتاب "زندان در ایران"
۵۰ نامه از زندانیان از دهه ۵۰ تا ۹۰ ، از جمله نامه های #محمدعلی_طاهری





تالیف #توانا
قسمتی از مقدمه کتاب "زندان در ایران" که توسط توانا تالیف و منتشر شده است.
فلسفه وجودی زندان در جوامع بسته و مبتلا به استبداد مانند ایران با جوامع آزاد متفاوت است. در دنیای آزاد زندان برای تنبیه مجرمین وبهسازی آن ها و یا ایجاد امنیت برای شهروندان تعبیه شده است و علی الاغلب این بزهکاران و مجرمان و ناقضان حقوق فردی و اجتماعی افراد هستند که در زندان قرار می گیرند، اما در نظامهای غیر آزاد، بخش زیادی از زندانیان کسانی هستند که معترض به فساد، جرم و جنایت حاکمان هستند. منتقدان بی باکی که منتقد عدم پاسخگویی حکومت در قبال عملکرد خود و نابسامانی های سیاسی - اجتماعی هستند.
در حکومت های ایدیولوژیک نظیر جمهوری اسلامی ایران، جدا از مسایل سیاسی و اجتماعی، این نظامها حتی در قبال باورها و اعتقادات شهروندان نیز احساس قیمومیت دارند و دگرستیزی نهادینه در حکمرانی اینان، باورمندان به دیگر ادیان و باورهای عقیدتی را نیز از گزند داغ و درفش و دخالت نابجا در امان نمی گذارد. چنین نظامهای تمامیت خواهی همانگونه که به دنبال سیطره خود بر جان و مال مردم هستند یه دنبال اعمال سلطه ای تام و تمام برباورهای شهروندان نیز هستند.
این حکومت های غیر دموکراتیک برای حفظ حصار عقیدتی و امنیت سلطه خود، شهروندان معترض و منتقد را در زندان قرار می دهند. افرادی که در چنین نظام هایی به دلایل عقیدتی و سیاسی، زندانی می شوند، عموما شهروندانی فداکار هستند که برخوردار از شهامت مدنی هستند. شهامت قابل ستایشی که در مقابل بی عدالتی ها سکوت نمی کند و بعضا در این راه جان گرانبهای خود را نیز از دست می دهند. دردآور آنکه این فداکاری تنها شامل خود آنها نمی شود و در بسیاری از موارد خانواده های آنان نیز درگیر مصائب اعتراض به استبداد می شوند. خانواده های این زندانیان نه تنها بعضا عزیزان و حامی خود را از دست می دهند بلکه در بسیاری از حق و حقوق فردی و اجتماعی خود نیز محروم می شوند.
آموزشکده توانا که خود را آموزشکده جامعه مدنی تعریف می کند، در راستای ادای دین به چنین افرادی ست که تصمیم گرفته است مجموعه ای منتخب از نامه های برخی از این آنان را به انتشار برساند. نامه هایی که این ستاره های تابناک جامعه مدنی ایران، در دوره زندان نوشته اند و به بیرون درز داده اند. نام این مجموعه از نامه زنده یاد هدی صابر برگرفته شده است که از دوران زندان خود و زندانبانان خود چنین یاد می کند:« در رفتار اين قدرتمداران و قاضيان و زندانبانان متشبث به ولايت و دين، نه خدا هست نه قانون. نه اخلاق دينی نه اخلاق مدنی.»
در انتخاب این نامه ها تا آنجاکه ممکن بوده است تلاش شده است همه گرایشهای جامعه ایران اعم از سیاسی، مذهبی و قومی در کنار هم در یک مجموعه منتشر شود تا نسل های پیش رو، فریادها، شکایت ها و داستان های این قهرمانان را از زبان و قلم خودشان بخوانند .


لینک دانلود کتاب:



منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
https://telegram.me/joinchat/AW_UpDvd-jq4wPTn2ydWBg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر