۱۳۹۳-۰۸-۱۱

سلامتی، ثروت، قدرت، شهرت ....

سلامتی، ثروت، قدرت، شهرت ....
هر یک از علم، سلامتی، ثروت، قدرت، شهرت، دین، فرزند، همسر، آرامش، خوشبختی، خدمت به خلق، آزادی، عبد بودن، ازدواج، عشق، عرفان و ..... را که در نظر بگیریم، وسیله ای در راه نیل به یک هدف است و آن هدف نمی تواند چیزی جز «کمال » باشد...
یکی از بزر گترین مشکلات بینشی که موجب بیماری می شود، عدم شناخت هدف و وسیله است. ما می توانیم هدف یا وسیله را به عنوان ستون زندگی خود انتخاب کنیم. اگر ستون زندگی و تمام سرمایه گذاری عمر بر وسایلی از قبیل ثروت، قدرت، فرزند، همسر و ... باشد، نتیجه ای جز ضرر در پی ندارد. زیرا هر لحظه ممکن است این وسایل از دست برود. در واقع، وسایل ثبات ندارند.
برای مثال، ممکن است فرزند ناخلف شود یا همسر زندگی مشترک را ترک کند و یا ثروت به باد رود و ... حتی اگر بخواهیم ستون زندگی را بر علم پایه گذاریم، باید بدانیم این امکان هست که در سانحه ای حافظه خود را از دست بدهیم و حتی اسم خود را فراموش کنیم و ... .
اما اگر هدف و پایه زندگی کمال باشد، از بین رفتنی نیست و هر آن چه در زندگی تغییر کند و وسایل باشند و یا نباشند، هدف (کمال) ثابت است؛ از این رو باید زندگی را بر پایه ای ثابت بنا گذاریم نه پایه ای متغیر....!
بینش انسان - استاد طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر