۱۳۹۳-۰۹-۰۷

طبقه بندی جوامع مختلف بر اساس

طبقه بندی جوامع مختلف بر اساس به کارگیری سطوح مختلف شعوری آنها
وقتی وارد جامعه‌ای می شویم روح جمعی جامعه حاکم هست.
- مثلا در یک جامعه روح جمعی در سطح تنازع بقاست اما ممکن است در همین جامعه یک نفر هم روی پله عشق باشد ولي روح جمعي جامعه چيز ديگري را به ما مي گويد.
- جامعه ای که عقل بر آن حکم فرماست مثل ماشین کار می کنند و در روح جمعي جامعه ذوق و شوق و حیرتی نیست مانند ربات
- در جامعه ای ذوق و شوق و ... در آن موج می زند (مدینه فاضله ) مدینه ای که عشق و ذوق و شوق روی کار است. انسان عشق را بالقوه داراست اما هنوز بالفعل در نیامده و انسان می تواند اشرف مخلوقات باشد.
در اصلی که داشتیم در موضوع شرح وظیفه، ‌مهر مادر چند امتیاز داشت؟ صفر امتیاز، مهر یک سگ چند امتیاز دارد؟ چون طراحی آن این است و نرم‌افزارش این است یا همان نیش عقرب که نه از ره کین است و اقتضای طبیعتش این است.
ممکن است آن سگ تحت تاثیر فرکانس‌هایی قرار بگیرد اما طبیعت اصلی و اولیه‌اش از بین نمی رود. پس تکلیف ما با همه موجودات معلوم است فقط با انسان تکلیف ما معلوم نمی‌شود. تنها موجودی که معلوم نیست چه ‌می خواهد بکند انسان است !
در مورد انسان، ‌شناخت کامل او به این علت که دسترسي به اين پله آخر همیشه مجهول بوده. مثلا انسانی نیست که عاشق نشود و محال ممکن است مگر مشكل عقلاني داشته باشد يعني از نظر عقلاني عقب باشد. این همه آدم تجربه عشق را دارند اما چند‌تا لیلی و مجنون داریم؟ پله‌های قبلی برای همه قطعا هست و حتی کسی که عقب‌مانده هم هست آن پله‌ها را به نوعی دارد.
از اینجا به بعد، یعنی از پله‌آخر به بعد و پله‌ بالایی است که قرار است ما را به تبعات عشق برساند:
قابلیت حیرت، وجد و سرور و فداکاری و ...
دوره 2 - جلسه 5 - زنگ 2
استاد محمد علی طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر