۱۳۹۵-۰۵-۲۳

گزارش وزارت خارجه امریکا از آزادی های مذهبی در سال 2015

گروه خبري سايت
گزارش وزارت خارجه امریکا از آزادی های مذهبی در سال 2015
اشاره به نقطه های مبهم پرونده محمدعلی طاهری



وزارت امور خارجه امریکا در روز چهارشنبه 20 مرداد 95 ، گزارش سالانه خود در زمینه وضعیت آزادی مذهبی در جهان را ارائه کرد. در گزارش سال 2015 امریکا نیز همچون سال های گذشته، به روند اعمال محدودیت روی آزادی ادیان در کشورهای مختلف از جمله ایران و وضع قوانینی در خصوص "توهین به مقدسات" و "ارتداد" که باعث تحریک احساسات مذهبی شده و صدور حکم اعدام برای متهمان را در پی دارد، انتقاد شده است.
در بخشی از این گزارش با ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان عقیدتی، در خصوص پرونده محمدعلی طاهری آمده است: « در تاریخ یکم آگوست (10 مرداد 94) دادگاه انقلاب اسلامی، محمدعلی طاهری را با اتهام جدید «افساد فی الارض» به اعدام محکوم کرد. طاهری، بنیانگذار مکتب معنوی اینتریونیورسالیزم (عرفان حلقه)، در آن زمان، چهارمین سال دوره حبس خود با اتهام «توهین به مقدسات» را می گذرانده که بر اساس گزارش ها، این حبس از سال 2011 میلادی (90 خورشیدی)، در سلول انفرادی بند 2 الف زندان اوین ( بندی که تحت نظر نیروهای سپاه پاسداران اداره می شود) بوده است. او پس از اعلام حکم اعدام، دست به اعتصاب غذا زد. بر اساس آنچه در رسانه ها آمده است، دیوان عالی در ماه دسامبر (آذر ماه 94) حکم اعدام وی را نقض کرد و پرونده او را به دادگاه صادر کننده رای ارجاع داد. او تا پایان سال (2015) در زندان باقی ماند.»
این گزارش با انتقاد از صدور حکم اعدام و حبس برای جرایم عقیدتی توضیح می دهد که در سال 2015، دست کم 20 تن به جرم "محاربه"، که معنای "جنگ با خدا" است، توسط دولت ایران اعدام شده اند و تعدادی زندانی دیگر از جمله مبلغان سنّی مذهب و کردهای اهل سنّت، منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند.
این گزارش همچنین می گوید: « بر اساس آنچه در مرکز اسناد حقوق بشر ایران آمده، دست کم 380 تن از اقلیت های مذهبی شامل حدود 250 سنّی، 82 بهایی، 26 مسیحی، 16 صوفی، 10 یارسانی (اهل حق)، 3 گرویده به مذهب سنّی و 2 زرتشتی، تا پایان سال 2015 زندانی بوده اند.
گزارش سالانه دولت امریکا ادامه می دهد: « بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، در ماه ژوئن (خرداد 94) دولت ایران یک کرد سنّی به نام منصور اروند را در آذربایجان غربی، به اتهام "محاربه"، اعدام نموده است. همچنین بر اساس گزارش منابع مختلف، در چهارم ماه مارس ( 13 اسفند 93)، شش زندانی کرد سنّی به نام های حامد احمدی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، کمال مولایی، صدیق محمدی و سید هادی حسینی، در زندان رجایی شهر کرج به اتهام محاربه اعدام شدند. »
گزارش وزارت امور خارجه امریکا، همچنین با اشاره به پرونده سهیل عربی(وبلاگ نویس)، فریبا کمال آبادی، آزیتا رفیع زاده (و سایر زندانیان بهایی)، عبدالفتاح سلطانی، الیاس میم(پیمان فتاحی)، ابراهیم فیروزی(زندانی مسیحی)، مریم نقاش زرگران(زندانی مسیحی)، کاظم دهقان( درویش گنابادی)، حمیدرضا آرایش(درویش گنابادی)، محمدعلی شمشیرزن(درویش گنابادی)، آیت الله حسین کاظمینی بروجردی، شهرام احمدی و چندین تن دیگر از قربانیان نقض حقوق بشر، به تشریح وضعیت آنها پرداخت.
گزارش دولت امریکا با تکیه به موارد مستندی از نقض حق آزادی مذهب در کشورهای گوناگون از جمله ایران با انتقاد از تداوم تعصب دینی در برخی کشورها، اعمال محدودیت های تحمیلی به اقلیت های مذهبی، که خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد، را عملی نکوهیده دانسته و تصریح می کند تمامی کشورها متعهدند که آزادی دینی و باورهای مذهبی مردم را محترم بشمارند.
منبع 
منبع خبر : گروه خبري سايت   www.erfanekeihani.com
صفحه رسمي سايت سايمنتولوژي فرادرماني
www.instagram.com/ErfaneKeihani
www.erfanekeihani.picsart.com
www.line.me/ti/p/@uqw4341j
www.telegram.me/erfanekeihani
www.telegram.me/parto_aftab
www.telegram.me/amozesh_erfanehalgheh

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر