۱۳۸۹-۰۸-۰۸

به نقل از خبرگزاری ایلنا




ایلنا: در آخرین روزهای مهر ماه سال جاری، اصفهان شاهد برگزاری دومین همایش کشوری مراقبت و درمان بیماران با طب مکمل و جایگزین بود. همایشی که حضور چند طب مکمل و جایگزین کاملا ایرانی، آن را از سایر همایش های مشابه که تا کنون برگزار شده متمایز ساخته است.

به گزارش ایلنا، برگزارکنندگان این همایش، هدف از برپایی آن را معرفی روش های طب سنتی، مکمل و جایگزین با مستندات علمی و ارائه پژوهشهای علمی مربوط به موفقیت آنها در پیشگیری، درمان، مراقبت های پرستاری، بازتوانی بیماران و بحث و تبادل نظر متخصصین و دست اندرکاران درباره جایگاه و نحوه ارتقاء آنها معرفی کردند.

از جمله محورهای این همایش نیز که از سوی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، می توان به بررسی استفاده همزمان طب مکمل و جایگزین با طب رایج در مراقبت و درمان بیماران و نیز مبانی فلسفی روش های مکمل و جایگزین اشاره کرد.

در این همایش همچنین به ارائه شواهد علمی درباره کاربردهای درمان معنوی و دعا، ماساژ درمانی، هومیوپاتی، طب سوزنی، گیاهان داروئی، یوگا، تن آرامی، حجامت، آیورودا، موسیقی درمانی، هنر درمانی، هیپنوتراپی، انرژی درمانی، آب درمانی، فرادرمانی و سایمنتولوژی و... پرداخته شد.

در این میان کارشناسان حاضر در همایش، یکی از شاخص ترین بخش های آن را، حضور متخصصین و دست اندرکاران طب های مکمل ایرانی "فرادرمانی" و "سایمنتولوژی" دانستند که با استقبال زیادی از سوی شرکت کنندگان و حاضران این نشست علمی همراه بود. گفتنی است این دو رشته طب مکمل، با وجود قدمتی تنها در حدود سه دهه، تا کنون دستاوردهای چشمگیری را به دنبال داشته اند و چندین طرح تحقیقاتی نیز در این رابطه آماده و یا در حال اجرا است.

دکتر سید احمد محمودیان، دبیر علمی همایش کشوری طب مکمل و جایگزین، در خصوص دستاورد های این همایش گفت: شرکت کنندگان در بدو ورود انتظار داشتند تنها با رشته های مورد مطالعه خودشان روبرو شوند در حالیکه رشته های طب مکمل ارائه شده در این همایش، آنها را متعجب ساخت و چشم انداز جدیدی را پیش روی آنها گشود. متأسفانه با وجود سابقه طولانی به کارگیری این رشته ها در کشور، تا کنون بهای زیادی به آنها داده نشده است.

وی این روش ها را کم هزینه و کم عارضه خواند و گفت: تمام تلاش ما در شناساندن و گسترش این شیوه های درمانی خواهد بود.

احمد محمودیان ویژگی بارز این همایش را حضور رشته های جانبی پزشکی، پیراپزشکی و کشاورزی دانست و از حضور فراگیر شاخه های مختلف طب مکمل و جایگزین و نیز استقبال چشمگیر شرکت کنندگان ابراز خرسندی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه حمایت هایی برای بهره برداری بیشتر از این رشته ها در کشور صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: در کشور ما تلاش حرف نخست را می زند. لذا فعالان این رشته ها در صورتیکه در ارائه طرح های تحقیقاتی کوشا باشند، از اعتبارات لازم برخوردار می شوند.

دکتر محمودیان بر ضرورت اخذ مجوز برای فعالیت و پژوهش درباره این رشته ها و نیز به کارگیری آنها برای درمان بیماری ها تأکید کرد و استفاده از تسهیلات موجود را منوط به داشتن مجوز دانست، اما این اظهارات این سؤال را ایجاد می کند که این مجوز چگونه صادر می شود و زمانیکه تحقیق کافی به عمل نیامده چگونه در خصوص صدور یا عدم صدور مجوز تصمیم گیری می شود.

مقالات شرکت کننده در این همایش در دو بخش اصلی پوستر و سخنرانی ارائه شد که در بخش پوستر، مقالات با محوریت فرادرمانی با اقبال بیشتری مواجه بود.

گروه تحقیقات پزشکی فرادرمانی و سایمنتولوژی (ذهن – روانشناسی کل نگر)، در بخش پوستر این همایش، 13 مقاله پذیرفته شده پیرامون طرح های تحقیقاتی انجام شده درباره اثرات فرادرمانی بر روی بیماری های صعب العلاج، سلامت روان و حتی تأثیر فرادرمانی بر روی گیاهان داشت که با توجه به بدیع بودن مباحث و نتایج بی نظیر و قابل توجه این تحقیقات، نظر حضار اعم از اساتید و دانشجویان را به شدت جلب کرد.

در این همایش همچنین یک سخنرانی با محوریت فرادرمانی صورت گرفت؛ ارزیابی دکتر محمودیان درباره استقبال بی نظیر حاضران از آخرین سخنرانی این همایش با عنوان «حکمت شرق، روان درمانی غرب، فرادرمانی ایرانی» که توسط یکی از فرادرمانگران با درجه دکترای روانشناسی بالینی صورت گرفت و تنها سخنرانی مربوط به «فرادرمانی» در این همایش بود، گفت: با توجه به استقبال صورت گرفته از این طب مکمل، باید کار بیشتری در این خصوص انجام گیرد و در صورت رضایت بخش بودن طرح های تحقیقاتی مربوطه، شاهد حضور پر رنگ تر آن در همایش های آینده خواهیم بود.

وی تأکید کرد: به زودی طرح های تحقیقاتی درباره اثرات فرادرمانی بر روی بیماری های مختلف، با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرایی خواهد شد.

قابل ذکر است که سه سخنرانی دیگر نیز با عناوین صرفاً علمی در خصوص معرفی فرادرمانی و سایمنتولوژی و ارائه تحقیقات انجام گرفته و مؤثر بر روی بیماران، تا روز قبل از برگزاری همایش در جدول برنامه ها قطعی شده بود، اما به دلایل نامعلوم حذف شد.

انتظار پزشکان و کارشناسان این طب های مکمل، برخوردی کاملاً علمی و به دور از تعصبات با این روش های درمانی و نیز ایجاد بستری مناسب برای انجام تحقیقات است. مسئول گروه تحقیقات پزشکی فرادرمانی، در این رابطه اظهار داشت: ما پزشکان فرادرمانگر که سالهاست با این روش کار می کنیم، نیازی به اثبات آن نداریم چراکه بارها و بارها آن را تجربه کرده و نتیجه گرفته ایم. اما برای علمی و آکادمیک شدن این روشها و ارائه در مجامع علمی، نیاز به انجام طرح های تحقیقاتی مصوب داریم. بستر لازم برای این امر را نیز باید مسئولین برای ما فراهم کنند.

در پایان لازم به ذکر است، فرآیند فرادرمانی بر اساس نظریه‌ "پیوند شعوری" یا "اشتراک شعوری اجزا" تشریح می شود. بر طبق این نظریه، هرگاه بین شعور اجزا و شعور کل (شعور کیهانی) ارتباط برقرار شود، شعور کل از طریق شعور ذهن قادر به اصلاح، ترمیم و درمان روان و جسم گردیده، شفا و بهبود تحقق پیدا می کند.

شعور اجزا شامل شعور بی نهایت بخش های وجودی انسان بوده و شعور کل، شعور و هوشمندی حاکم بر جهان هستی است.







برگرفته از خبرگزاری ایلنا : http://www.ilna.ir/newsText.aspx?ID=157819







...



نوشته ی سروش عازمی خواه در ساعت ٥:٤٤ ‎ب.ظ در ۱۳۸٩/۸/٧

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر