۱۳۹۲-۰۹-۱۶

رفتن به امام رضا اثری دارد؟

سؤال:
رفتن به امام رضا اثری دارد؟

پاسخ:
بستگی دارد شما به این قضیه چه طور نگاه کنید . اصولا مسئله ولی و ولایت را چه طور نگاه می کنید؟ برای ما این است که ما ولی داریم،‌ « اولو الامر منکم» داریم، راهنما داریم، الگو داریم و مربی داریم. اصولا شیعه :یعنی مشایعت کننده. یعنی پا جای پای ان مربی و الگو میگذاریم؛ بنابر این در واقع او تکمیل کننده قضیه ماهست. چون خیلی از مسائل هست که هر کس نمی تواند به خودی خود و به تنهایی بداند. پس به یک مربی و الگو نیاز دارد. بنابر این به یک مربی و الگو نیاز است.

حالا می توانیم به بحث توسل: یک نگاهی بندازیم. من مثال می زنم: یک شاگردی یک مسئله ریاضی دارد و جواب آن را نمی داند ، چه می کند؟ متوسل می شود به کسی که احتمال می دهد او جواب مساله را می داند یا شب مهمان می اید و شما در منزل نان ندارید می روید متوسل می شوید به هماسیه و نان می گیرید. هدف چیست؟ اگر نان نمی خواستید می رفتید نان بگیرید؟ نه هدف سیر کردن شکم میهمان بوده لذا ما یک سری چیزها را نمی دانیم و متوسل می شویم.

آیا آنجا هدف همسایه بود؟ نه، آخر قضیه هدف آبروی خودمان بوده. هدف کمال خود ما است. این کمال ایجاب کرده ما برویم متوسل بشویم. ایجاب می کند در این رابطه ما به عنوان شیعه مشایعت می کنیم. من تمرین می کنم پایم را بگذارم جای پای کسی که می داند و راه را می شناسد. او چه می خواهد به من یاد بدهد؟: ایاک نعبد و ایاک نستعین. او به من یاد می دهد که پیمان ببند که فقط او را می پرستی و فقط از او یاری می جویی.

آیا ممکن است چیزی خلاف این بگوید؟ بگوید از او استعانت نطلب؟! امکان دارد؟ امکان دارد درسی بدهد که با قانون اساسی یا قرآن در تضاد باشد؟ حالا در این رابطه ممکن است من اصل را فراموش کنم و به فرع بیفتم و این می شود شرک و معمولا در این مسئله 90 درجه انحراف وجود دارد. مربی خدا را نشان می دهد غیر از بحث لا اله الا الله مقدسین چیزی نگفتند. تمام مقدسین در سرتاسر دنیا همین را گفتند.

همه ملل قدیسینی دارند: « و انا جعلنا من کل امه رسلا. »
همه به رسل خود نگاه می کنند و آن رسل هم به زبان خودشان می گویند: « قولوا لا اله الا الله تفلحوا »

حالا هر کسی به یک زبانی گفته « ایاک نعبد و ایاک نستعین » این درس اساسی و عمده است. حالا هر کسی ممکن است به خاطر حب بیش از حد 90 درجه بچرخد، پس این که ما چه شکلی نگاه کنیم مهم است چون بین شرک و وحدت یک تار مو فاصله است.

دوره 2 - استاد طاهری 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر