۱۳۹۳-۰۸-۱۷

ظلم به خدا

ظلم به خدا
ضرری را که صحبت مي‌کنیم ضرری است که به خودمان برمي‌گردد وگرنه عالم بالا از ضرر ما متضرر نمي‌شود....... فقط یک موضوع هست که اینجا نقشه عظیمی به دنبال یک هوشمندی عظیم ایجاد شده..، "عدم درک ما مي‌شود ظلم به طراح".
این که گفته مي‌شود ظلم به خدا، نه این که ما واقعاً قادر باشیم به خدا ظلم کنیم و او از ظلم ما متضرر شود چون لازمه ظلم این است که ضرری ایجاد شود. اما او از ضرر ما مبراست،.... ما نمي‌توانیم به خدا ضرری بزنیم، ....ما نمي‌توانیم در کار خدا اختلالی ایجاد کنیم...... یکی از اصول ما این است که مخلوق نمي‌تواند در کار خالق مداخله كند، اخلال کند.
اين كه در تفکر قرون وسطایی گفته مي‌شود «مداخله در کار خدا» آيا همچين چيزي مي‌شود؟ ....."..به اصطلاح مي‌گويیم آن خدایی که مخلوق بتواند در کارش رخنه كند و اختلال ايجاد كند و مداخله کند، آن خدا، خدا نیست. "
خدا تعريف دارد و تعریف خدا این است که مخلوق نتواند در کارش مداخله و خسارت وارد کند......
بنابراین عدم درک ما از این نقشه عظیم و هوشمندي عظيم، ظلمی است که ما به طراح مي‌کنیم، ظلمي است كه به خداوند روا مي‌داريم و آن همه عظمت و نقشه عجیب و غریب و هوشمندی كه وجود دارد، ما از آن هیچ نمي‌دانیم و هیچ دنبال نمي‌کنیم. شايد تنها ظلمي كه وجود دارد اين مسئله است.
ترم پنجم، جلسۀ چهارم، تصویری
محمد علی طاهری، عرفان کیهانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر