صفحات

۱۳۹۳-۰۷-۱۴

اعتصاب غذای محمد علی طاهری؛ بنیانگذار «عرفان حلقه»

اعتصاب غذای محمد علی طاهری؛ بنیانگذار «عرفان حلقه»

۱۴/مهر/۱۳۹۳ مینو مرعشی

محمد‌علی طاهری، بنیان‌گذار نظریه «عرفان حلقه» در اعتراض به شرایط خود دربند دو الف زندان اوین از هفته گذشته دست به اعتصاب غذا زده است. رکسانا حقیقت‌طلب، از گروه نویسندگان حقیقت و کمال، نزدیک به محمدعلی طاهری در گفتگو با خودنویس، اعلام کرد که آقای طاهری در آخرین دیدار با خانواده اعلام کرده که دست به اعتصاب غذا زده است.

محمد‌علی‌ طاهری، چندی پیش از طریق نامه‌ای که به احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در خصوص ایران نوشته‌بود، در مورد شرایط خود و دیگر زندانیان در بند دو الف زندان اوین توضیح داد. این زندانی عقیدتی، بعد از چهار جلسه دادگاه غیرعلنی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران توسط یحیی پیرعباسی قاضی این دادگاه به اتهام توهین به مقدسات، مداخله غیر قانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و لمس نامحرم، تهیه و توزیع آثار سمعی و بصری و فعالیت‌های غیرمجاز، تحصیل مال نامشروع، استفاده غیر مجاز از عناوین علمی و انتشار کتب و مقالاتی از موارد ضاله و مضله به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، حدود ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و جلوگیری از چاپ مجدد آثار مکتوب و جلوگیری از چاپ مجدد آثار مکتوب و همچنین تکثیر سی‌دی‌ها و به امحاء کتب و آثارش محکوم شد.

به گفته رکسانا حقیقت‌طلب، بنیان‌گذار نظریه «فرادرمانی» تحت فشار است تا با اقرار به موارد مورد نظر بازجوهایش، با اتهامات سنگین‌تری مواجه شود، حتی این نگرانی وجود دارد که براساس همین اتهامات «بی پایه و اساس» او را با خطر اعدام مواجه کنند.

این در شرایطی است که اعدام، محسن امیراصلانی به دلیل تفسیر متفاوتی از قرآن و اتهام توهین به یونس نبی، نگرانی‌های بسیاری را در بین شاگردان آقای طاهری برانگیخته است. بند دو الف زندان اوین بندی امنیتی و در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران است که گزارش‌های بسیاری درباره بدرفتاری و شکنجه زندانیان آن منتشر شده‌است. آقای طاهری پیشتر در نامه خود به احمد شهید توضیح داده بود که بازجوها با اعمال فشار و شکنجه روانی و جسمی باعث شده‌اند تا او بیش از دو بار اعتصاب غذا کرده و حتی برای نجات خانواده و نزدیکانش از خطرات احتمالی از سوی بازجوها و مقامات امنیتی چهار بار دست به خودکشی بزند.

او در دوره رسیدگی به پرونده‌اش با وجود داشتن دو وکیل، از دفاع و دیدار آنها محروم بوده است. این زندانی همچنین بنا به گفته خودش در نتیجه فشار بازجوها مجبور به اعتراف تلویزیونی در برنامه ۲۰:۳۰ شبکه دوم صدا و سیما شده است. این درحالیست که او پیش از بازداشت، اعلام کرده بود هرگونه اعترافات تلویزیونی احتمالی در نتیجه فشار بازجوها خواهد‌بود.

به گفته «مهدی» یکی از شاگردان آقای طاهری که اکنون خودش به عنوان مربی این شیوه درمانی فعالیت می‌کند، عرفان حلقه هرگز در علم پزشکی مدرن دخالتی نمی‌کند، او برای ساده‌تر توضیح دادن این موضوع می‌گوید: «ما تنها دعا می‌کنیم، نه تجویز دارو می‌کنیم و نه دخالتی فیزیکی در امور پزشکی داریم.»

گفته می‌شود که محمدعلی طاهری پیروان زیادی را در دوره فعالیتش جذب کرده ، بنابر توضیح کارشناسان حقوق بشر این یکی از دلایل فشار بیشتر حکومت به او و پیروانش است، اما مهدی می‌گوید: «او تنها چگونگی بهتر زندگی کردن را به ما آموخته، به همین دلیل است که شاگردانش تا این اندازه به او علاقه‌مند هستند.» او برای توضیح بیشتر می‌گوید: «بخش مجازات‌های مالی ایشان به آسانی از طریق همین علاقه‌مندان تامین می‌شود.» به گفته مهدی آنها همچنین تصمیم دارند به زودی اعتراضات خود علیه شیوه رفتار حکومت و همچنین فشارهای وارد شده بر استادشان را علنی کنند.

این شاگرد آقای طاهری می‌گوید که حکومت قصد دارد برای رسیدن به اهدافی چون اعدام، او را به اقدامات امنیتی چون اتهام «ارتداد»، «توهین به مقدسات» و« محاربه با خدا و یا رسول او» و همچنین «فساد فی الارض»، «سب النبی» و حتی ارتباط با نامحرم متهم کند و برای رسیدن به هدفش دست به هرکاری از جمله تهیه مدارک و شاکیان جعلی دست می‌زند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی بعد از اعدام پرابهام محسن امیر اصلانی در رسانه‌های نزدیک به حکومت، اتهامات مشابهی را مطرح کرد که توسط خانواده و طرفداران او رد شد. این در شرایطی است که با شدت گرفتن برخوردهای امنیتی با زندانیان عقیدتی این نگرانی‌ها جدی‌تر شده‌است. اعدام محسن امیر‌اصلانی به دلیل باورهای مذهبی و افزایش فشار بر آیت الله‌کاظمی بروجردی روحانی شیعه که معتقد به جدایی دین از سیاست است، فعالان حقوق بشر، خانواده و همچنین طرفداران آقای طاهری را نگران کرده تا جایی که با تهیه نامه‌ای که به امضای ده هزار نفر رسیده و ارسال همزمان با نشست سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک آن به «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل، خواستار آزادی طاهری شده‌اند.

آنها در این نامه اعلام کردند، «استقبال گسترده» از شیوه آقای طاهری باعث «ظن» حکومت ایران شده‌است. آنها همچنین ضمن اشاره به آخرین گزارش احمد شهید گزارش‌گر ویژه سازمان ملل درباره تحت فشار بودن گروه اندکی با تفکر «فراکل نگر»، یادآور شده‌انده، تعداد پیروان این شیوه رو به افزایش است.

طبق توضیحات منتشر شده در این نامه طرفداران این شیوه همواره «مورد بازداشت، تهدید، هتک حرمت رسانه‌ای هستند و کمترین حقوق شهروندی آنها نادیده گرفته می‌شود» علاوه بر آن، آنها «شاهد بی‌عدالتی بزرگی که در حق بینان‌گذار این طب مکمل صورت گرفته» هستند. در این نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل از طاهری به عنوان «بنیان‌گذار طب مکمل فرادرمانی» و «دگراندیشی» یاد می‌شود که هیچ‌گونه نگرش سیاسی ندارد و پیرو «اصلاح اخلاقی و رشد بینشی مردم و گسترش صلح جهانی» است. طبق این نامه آقای طاهری «پس از مزاحمت‌های پیاپی سازمان اطلاعات سپاه» از چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۰ در بازداشت است و بدون رعایت اصول حقوقی و اجازه دفاع از خود در دادگاهی «ناصالح» به تخلفاتی محکوم شده که خود او در نامه‌ای سی وسه بندی به موارد نقض حقوق بشری که بر او اعمال می‌شود اشاره کرده‌است.

علاوه بر نامه احمد شهید گزارش‌گر حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل نیز با هشدار نسبت به افزایش فشارها بر آقای طاهری نسبت به خطر افتادن جان او هشدار داده است. از سوی دیگر مخالفان آقای طاهری و حکومت ایران، او را به اعتقادات خرافی و اشاعه آن متهم می‌کنند.

در عین حال «سام دستیاری»، سناتور «نیو سات ولز» استرالیا، در جلسه دوم اکتبر پارلمان این کشور، با ابراز نگرانی از شرایط زندانیان عقیدتی به ویژه آقای طاهری، به چرخش دولت حسن روحانی در زمینه حقوق بشر در طول یک سال گذشته اشاره و اعلام کرد: «دولت ایران باید به صورت فوری زندانیان عقیدتی مانند آقای طاهری و زندانیان سیاسی را آزاد کند.» او با ابراز نگرانی از وضعیت این زندانی عقیدتی از سفیر ایران در استرالیا خواست تا متعهد شود که زندانی بودن آقای طاهری اعدام او را به همراه نخواهد داشت.

پیشتر و در جریان مذاکرات اتمی در ژنو، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام کرده‌بود، مذاکرات اتمی با ایران تنها درصورتی ممکن است که با مذاکرات در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران همراه گردد، این سخنان با مخالفت عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران مواجه شده‌بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره در پاسخ به اتهامات حقوق بشری، غرب را به دخالت در امور ایران متهم می کنند و می‌گویند که غرب از این طریق قصد دارد به جمهوری اسلامی فشار سیاسی وارد کند. در عین حال فعالان حقوق بشر با ابراز نگرانی از تعداد بالای اعدام ها و افزایش چشم‌گیر آن در ایران هشدار می‌دهند وضعیت حقوق بشر با وجود وعده‌های دولت جدید نه تنها بهتر نشده بلکه فشار بر فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و زندانیان عقیدتی و سیاسی و همچنین اقلیت‌های قومی و مذهبی افزایش یافته‌است. با این وجود حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در حاشیه سفر خود به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نشستی خبری «وخیم‌تر» شدن اوضاع حقوق بشر ایران را رد کرد و گزارش‌های احمد شهید گزارش‌گر ویژه این سازمان در مورد وضعیت حقوق بشر ایران را خلاف واقع خواند.


https://khodnevis.org/article/60870

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر