۱۳۹۳-۰۵-۱۰

ما فرقه نیستیم!

ما فرقه نیستیم!


ببینید به ما می گویند فرقه، خب! فرقه تعریف دارد!
زمانیکه در اصول دین و فروع دین، البته می دانید که ما دین را تقسیم می کنیم به مذهب و عرفان. مذهب، اصول رهروی است، عرفان کیفیت رهروی است. اینها لازم و ملزوم همدیگر هستند. پس در مذهب اصول رهروی مطرح می شود، manifest (ظاهر) حرکت مطرح می شود، که شامل اصول و فروع است!

بنابراین اصول دین از نظر ما درست نیست بگویم اصول دین، اصول مذهب و فروع مذهب. اما الان این را کاری نداریم. می گویم آقا اصول دین، توحید، نبوت و معاد و غیره...فروع دین شامل اعمال و مناسک و نماز و حج و غیره و اینها...درست است؟!

فرقه زمانی می شود فرقه که بیاید در اصول و فروع دین تغییر ایجاد بکند. حالا این جریان را همه ی شما با آن آشنا شدید، در حدی که خیلی ها تجربه ی مربیگری را داشتند. کدام تغییر در اصول دین و فروع دین وارد شده است؟
حضار: هیچ چیز!

کجا انصافآ همه ی شما شهادت بدهید، خب! انصافآ خودتان قضاوت کنید کجا گفتیم نماز نباشد؟! یک ترمی شما، ترم هشت تان راجع به نماز است و علت داشته است که در واقع با فلسفه، مراسم و مناسک و اینکه جان کلام چه بوده است! چرا ادیان آمدند با خودشان مراسم و مناسک آورده اند؟ قرار بوده در حین یک اعمالی یک چیزهایی دریافت بشود. مثل مانوری است که می آیند مانور می دهند تو این مانوری که می دهند یک چیزهایی، نقاط ضعف و قوتی پدیدار می شود!

کدام یک از واجبات دین، نمی دانم مستحبات دین، کدام یک از این مسائل نقض شده یا انکار شده یا زیر پا گذاشته، کدام یک از آنها؟!
حضار : هیچ کدام!


(دیدار با استاد طاهری - نوروز 90 )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر