صفحات

۱۳۹۳-۰۴-۱۰

رحمت عام الهی

رحمت عام الهی

رحمت عام الهی شامل همه انسانها می شود و انسان در این مورد حق انتخاب دارد و میتواند از آن استفاده نموده و یا اجتناب کند....(محمدعلی طاهری -انسان از منظری دیگر صفحه 5)

آیات قرآن :
رحمت الهی واسع است و شامل هر چیزی میشود
»وَرَحمَتِی وَسِعَت کُلَّ شَیء« (اعراف/156)
خداوند رحمت را بر خویش واجب فرموده است
»کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ« (انعام/12 و 52)

بسیاری از انسانها اگر بعد از سختی و شدت، رحمتی بر آنان نازل شود، ظرفیت پذیرش آن را ندارند و مشرک میشوند و آن رحمت را از دیگری میدانند
»وَإِذَا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِیبِینَ إِلَیهِ ثُمَّ إِذَا أَذَاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذَا فَرِیقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ یشْرِکُونَ« (روم/33)

رحمت کردن به بندگان از فلسفه های خلقت
»إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُمْ« (هود/119)
نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاء وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ : ما رحمت خود را به هر كس بخواهیم مى رسانیم و هرگز پاداش نیكوكاران را ضایع نمىكنیم .»(یوسف 56)

رحمت عام الهی که صَرف نظر از چیستی آنها و تنها به صِرف مخلوق خدا بودنشان همگان را فرا گرفته نیز در قرآن موارد متعددی دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

1 ـ تمام نعمتهایی که در سوره الرحمن ذکر می شود و همگان از آن بهره می برند بی آنکه ایمان در آن شرط باشد؛ مانند خلقت انسان (خَلَقَ الْانسَان)، تعلیم بیان به او (عَلَّمَهُ الْبَیَان)، برافراشتن آسمان (وَ السَّمَاءَ رَفَعَهَا) و دیگر نعمتها که همگی مصداق رحمت عام الهی اند.

2 ـ باران هاى مفید و نافع، جلوه اى از رحمت عام و گسترده خداوند در عرصه هستى:
«وَهُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَیَنشُرُ رَحْمَتَهُ :
و اوست كه باران نافع را پس از آنكه (مردم) مأیوس شدند فرو می فرستد و رحمت خود را می گسترد» (شوری/28)

اندیشه های عرفان حلقه در قرآن کریم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر