۱۳۹۳-۰۴-۱۴

مصاحبه شهناز نیرومنش در رابطه با سندی که رونمایی خواهد شد

مصاحبه شهناز نیرومنش در رابطه با سندی که رونمایی خواهد شد


 در راستای خبر رونمایی سندی از استاد محمد علی طاهری، خانم شهناز نیرومنش مدیر موسسه اینتریونیورسالیزم آمریکا و سخنگوی کمپین بین المللی آزادی استاد محمد علی طاهری در مصاحبه ای که با "کمپین بین المللی آزادی محمد علی طاهری" صورت گرفته است توضیحات تکمیلی این سند را ارائه می کند.


همچنین فایل مصاحبه را می توانید از اینجا دانلود کنید:


دانلود  :
http://www.mediafire.com/download/z1z2r36pd0t142d/Interview+3.7.13.mp3

سوال : سلام می کنم خدمت شما سرکار خانم نیرومنش. ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید تا بتوانیم چندین سوالی که در این چند هفته که شما فراخوانی را روی وب سایت خود گذاشته بودید وبرای ما رسیده را مطرح کنیم. شما درآن فراخوان اعلام کرده بودید که از نظر استاد محمد علی طاهری یک سری اسنادی در اختیار دارید. آیا می توانید بفرمایید این اسناد، چه اسنادی هستند؟

خانم نیرومنش : سلام عرض می کنم خدمت شما و همه دوستان عزیز. این سندی هست که از استاد پیش بنده به امانت بوده، در خصوص وضعیت ایشان، در این مدتی که از حبس ایشان می گذرد و این امانت را قرار بود تا در یک موعد مقرری با شرایطی رونمایی شود که درحال حاضر شرایط آن فراهم شده است.

سوال : آیا می توانید مشخصآ بفرمایید این اسناد به چه صورت هستند؟ صوت ؟ دست نویس؟ و بطور خلاصه به چه مواردی اشاره می کنند؟

خانم نیرومنش : سند، سند دست نویس است و توسط خود استاد محمد علی طاهری تهیه شده است. البته سندهای صوتی هم در حاشیه قضیه موجود است که در خصوص صحبتهایی که با ایشان داشته ایم آنها را در اختیار می گذاریم. امّا اصل سند، سند مکتوبی است که در دو بخش تنظیم شده است. یک بخش سند، بنده مخاطب هستم و بخش دیگر، آقای احمد شهید هستند.

آن سند و آن نامه ای که خطاب به آقای احمد شهید، دیده بان حقوق بشر در ایران هست خودش دوباره در دو بخش تنظیم شده است.

درخواست رسیدگی به وضعیت همه زندانیان وهمچنین درخواست رسیدگی به وضعیت شخص خودشان که در آنجا عنوان کرده اند که حاضر هستند در خصوص موارد نقض حقوق بشر از طرف اطلاعات سپاه پاسداران، قاضی پرونده، بازپرس و بازجوها، حاضر هستند مواردی را که مکتوب کرده اند شهادت دهند.

سوال : آیا امکان دارد بیشتر توضیح بدهید که آقای استاد محمد علی طاهری دقیقآ دراین نامه به چه موضوعاتی اشاره کرده اند؟

خانم نیرومنش: موضوعات دراین نامه زیاد هستند و در چندین بند تهیه شده است. در دو بخش مجزا و در چندین بند که حالا زمانی که آن مکتوب را در اختیار رسانه ها قراردادیم، شما میتوانید درجزئیاتش قرار بگیرید. اگربخواهیم بصورت مختصربه آن اشاره کنیم، ایشان اولاً اشاره داشته اند به اتهامی که به ایشان وارد شده یک پاپوش بوده، صرفآ پاپوش بوده و اینکه در مدت 9 ماه اول که ایشان در حالت بازجویی بوده اند وهیچ تماسی با خانواده ووکیل نداشته اند، بارها حکم جعلی اعدام را به ایشان تسلیم کردند و ایشان را در شرایط اعدام قرار دادند و در یک بخش دیگری اشاره می کنند به فشارهایی که به خانواده ایشان وارد شده تا ازآن طریق بتوانند ایشان را مجبوربه اقرار به مواردی که مّد نظرشان بوده و تهدیدهای جانی که در واقع برای خانواده شان داشته اند کنند که این خود منجر به یک سری برخوردهایی از طرف آقای طاهری شده که حالا بعدآ در جریانش قرارمی گیرید. از موارد دیگر، مستقل نبودن قاضی و تحت تآثیر بازجوها و بازپرس پرونده، و انواع و اقسام شکنجه های روانی بوده است. در این سند بعد اشاره می کنند برای اینکه دادگاهی تشکیل بشود تا به وضعیت ایشان رسیدگی شود، 2 بار اعتصاب غذا داشته اند، ولی خود دادگاه به هر حال دادگاه فرمایشی بوده و از قبل، حکم تعیین شده بوده است وایشان اجازه دفاع نداشته اند و البته بعد از آن هم بارها و بارها اعتصاب غذا برای اینکه پاسخی برای خواسته هایشان داشته باشند ادامه پیدا کرده است. البته این را من در حاشیه بگویم، درد آور قضیه این بود که استاد در زندان اعتصاب غذا می کردند تا صدای احقاق حق خواهی شان به بیرون بیاید و بتوانند حقوقشان را مطالبه کنند ولی کسانی که با ایشان در تماس بودند نمی گذاشتند تا صدای این اعتصاب غذا به بیرون برود، و حتی و حتی بعضی از شاگردهای ایشان! حالا ما هم همینطور، از طرقی در جریان این اعتصاب غذاها قرارمی گرفتیم و آنها سرکوب میکردند و می گفتند که صحبت نکنید ، صدانکنید و اینها خود همه جای بحث دارد .

سوال : آیا می توانید به صورت مشخص بگویید قرارهست که متن کامل این نامه ها بعدآ منتشر بشود و اگر قرار هست چه زمانی منتشر خواهد شد؟

خانم نیرومنش : بله، طبق خواسته خود استاد متن این نامه در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت. ظرف چند روز آینده . الان مشغول اتمام یک سری کارهای حقوق بشر هستیم و انشاءالله ظرف چند روز آینده متن آن منتشرخواهد شد.

سوال : شما اشاره داشتید که این اسناد، یکی نامه ای است برای آقای احمد شهید، دیده بان حقوق بشر در ایران. آیا این نامه به دست ایشان رسیده است؟

خانم نیرومنش : بله، نامه از طرق مختلف، تصویر نامه به همراه توضیحات بنده و گزارش، و در ادامه آن گزارشاتی که از طرف مرکز اینتریونیورسالیزم ما در سال قبل به ایشان داده بودیم، مکاتباتی شده بود در آمریکا و در کانادا با ایشان ملاقات داشتیم. اینها هم تهیه شده، در اختیار شان قرار داده شد و ما منتظر هستیم تا زمانی ایشان به ما بدهند تا بتوانیم ملاقات حضوری داشته باشیم تا خود اصل نامه رو هم رویت کنند.

سوال : این نامه ها چگونه بدست شما رسیده است؟

خانم نیرومنش : با توجه به شرایطی که برایشان ایجاد کرده بودند، درصحبتهایی که داشتیم، این را امانت جایی گذاشته بودند و در موقع مشخصش از یک کانالهایی بالاخره به دست ما رسید در آمریکا.

سوال : یک سوالی که مطرح هست این است که چرا استاد طاهری نامه شان را به اعضای خانواده و فامیل های نزدیکشان ندادند و برای شما فرستادند؟

خانم نیرومنش : این را باید از خودشان انشاءالله وقتی آزاد شدند سوال بشود که دلیلشان چه بوده، حتمآ دلایلی داشته اند با توجه به اینکه خانواده و نزدیکان ایشان در این مدت تحت فشار بودند، تدابیر شدید امنیتی بودند، و حتی ایشان در نامه شان هم اشاره کرده اند که یک بخش مهم از دغدغه ایشان در زندان همان فشاری بوده که به اطرافیانشان وارد می کردند و حتی در این رابطه مجبوربه برخود شده اند. قطعآ ایشان، نزدیکان، آزادی عمل نداشته اند که بتوانند یک چنین کاری را بکنند و اگر می توانستند و یا مایل بودند که چنین کاری انجام شود در این 3 سال و خرده ای فرصت کافی بود برای اینکه یک همچین چیزی بشود .

استاد انگاردیگر یک جوری اتمام حجت ها را با همه کردند و بعد آخرسر این نامه را از طریق ما دادند بیرون.
سوال : همان طور که میدانید بعضی از اعضای خانواده استاد در خارج از کشور هستند، چرا این نامه به آنها داده نشده است؟ آیا آنها هم تحت فشار هستند؟

خانم نیرومنش : آن را من نمی دانم و شما اینها را باید از خود خانواده سوال بکنید. به هر حال ما ضامن رفتار دیگران نیستیم، ضامن رفتار خودمان هستیم. خصوصآ که در این جریان معرفتی، بنده شخصآ نظرم براین هست که ارتباطات و روابط خونی و نسَبی ویا سببی، نقشها و مسؤلیتها را تعیین نمی کند. هر کس می تواند در واقع بسته به آن شرح وظیفه ای که دارد و آن باری که حاضرهست به دوش بکشد کاری به گردنش بیفتد. حالا به هر حال یکی از مسایلی را که خودمان هم در این چند سال داشته ایم همین بوده است .

ما سال گذشته هم که با آقای احمد شهید صحبت می کردیم، مدارک ایشان را میدادیم و حالا رسانه ها در آن تظاهراتی که انجام شد (از آمریکا شروع شد و به کشورهای دیگر رفت برای حمایت از استاد) یکی از سؤالات هم رسانه ها و همچنین مجامع حقوق بشر از ما این بوده است که ، وکیل ایشان کجاست ؟ خانواده ایشان کجاست؟

چرا که زمانی که شخصی تحت فشار، شکنجه و اذیت قرارمی گیرد اولین کسانی که شروع به دفاع از او می کنند یا وکیل اوست و یا خانواده اش. متآسفانه در این مدت 3-4 سال، استاد طاهری از حمایت این هر دو بهره ای نبرده اند و به هرحال باید یک نفر آن باررا بلند میکرد دیگر!

سوال : آیا می توانید بگویید چرا الان بعد از 3 سال، چنین نامه ای ارسال شده و استاد تصمیم گرفتند تا این نامه را بنویسند و آن را رسانه ای کنند؟

خانم نیرومنش : شاید ایشان فکرمی کردند که از طرق دیگری کار انجام شود و به هر حال ایشان قبل از اینکه دستگیری آخرشان انجام شود، ( بنده در جریان هستم که به وکیلشان که حالا به هر حال ما ندیدیم که دفاعی خیلی از ایشان بکنند) به وکیلشان گفته بودند آن موقعی که حکم ارتداد داده شد، در جلسه ای به وکیل وآن کسانی که ما میدانیم چه کسانی بودند، و درآن جلسه حضور داشتند، گفته بودند که این موارد را گزارش کنند به مجامع حقوق بشرو هرانا، ولی به هر حال نه تنها گزارشی نشد، بلکه وقتی بعد از دستگیری دوم، حدود 3 سال و 2 ماه قبل، ما شروع کردیم به گزارش دادن این قضیه و کمپین زدیم و فراخوان و به هر حال امضاء جمع کردیم و نامه نوشتیم به مجامع بین المللی، تازه مورد انتقاد و تمسخر وکیل و کسانی که در واقع داشتند برنامه های وکیل رو ترتیب میدادند قرار گرفتیم که شما درحال سیاسی کردن استاد هستید و شما دنبال مطامع خودتان هستید. من می خواهم این را به این صورت بگویم چراکه باید یک اتمام حجتی باشد برای همه. در این مدت ایشان صبر کردند. یک مدتی گفتند که کار حقوق بشر نکنید، ایشان دارد آزاد میشود .

یک مدت گفتند سکوت کنید وضعشان بهتر می شود .

تمام این مدت آنها با مجموعه بازی کردند و مجموعه هم بازی خوردند. شاید برای پختگی مجموعه این زمان لازم بود تا مجموعه درسش را بگیرد، هر چند که بهایش خیلی سنگین بود، و بهای آن اذیت هایی بود که به استاد شد.

سوال : آیا این نامه ای که الان منتشر شده، اولین کار حقوق بشریست در این زمینه برای آزادی استاد طاهری یا قبلآ هم از این کارها انجام شده است ؟

خانم نیرومنش : منظورتان از این «کارها»، منظورتان یعنی سند ؟

سوال : کارهای حقوق بشری، فعالیت های حقوق بشری؟

خانم نیرومنش : همانطوری که خدمتتان قبلا عرض کردم، اولین فعالیت های حقوق بشری، نامه هایی بودند که به هرانا داده شد در خصوص دستگیری ایشان، و بعد در این دستگیری 3 سال و 2 ماهه قبل ایشان کمپین تشکیل شد که آن را به هر حال اطلاعات (با حمله سایبری) زد و از بین برد. امضاهای زیادی جمع شده بود و یک سری ارتباطاتی با مجامع بین المللی برقرار شد. برای (آمنستی ) مدارکی، عفو بین المللی، مدارکی فرستاده شد و در این مقاطع هروقت که ما با خبر می شدیم که ایشان در اعتصاب غذا هستند و یا تهدیدات جانی شدید برایشان هست و یا دوباره تهدید به اعدام شدند، حرکتهایی در این خصوص انجام شده است. هم راهپیمایی، و هم رایزنی با مجامع وهم اینکه مجموعآ هم کمپین بوده و همه اینها بوده است. نتیجه اش این شد که در( پروتوکال) آخر آقای احمد شهید که تاریخش را در نامه ضمیمه ای که حالا در اختیار رسانه ها گذاشتیم، دوستان در جریان قرارمی گیرند.(البته من قبلآ در صفحه ام و صفحه های دیگر اطلاع رسانی کرده ام.)

درآنجا نتیجه آن فعالیت ها این شد که اسم از استاد طاهری و ایدیولوژی ایشان به عنوان (اینتریونیورسالیزم )آورده شد و ایشان را در واقع به عنوان رهبر یک گروه عقیدتی که پیروانشان در ایران تحت فشار هستند ازایشان اسم برده شد و اعتراض ما این بود که چرا از خود استاد به عنوان کسی که یک حکم ناعادلانه برایشان داده شده بود اسمی برده نشد و در واقع حالا در زندان هستند که به هر حال این قضیه دارد حالا از این طریق پیگیری می شود.

سوال: در پایان، شما چه توصیه ای برای همراهان عرفان حلقه دارید ؟

خانم نیرومنش : به نظرمن این نامه یک اتمام حجت است، و یک سندی که برای همیشه در تاریخ خواهد ماند. به این ترتیب که کسانی که همدل هستند، کسانی که علاقه مند هستند، کسانی که راه استاد را قبول دارند، و ایشان را به عنوان یک معلم معنوی قبول دارند و ادعا شده تا الان که حالا ما چه کار کنیم و می خواهیم بیاییم کمک کنیم و یک کاری بکنیم، این سند دیگریک اتمام حجت است. ایشان دارند تکلیف را مشخص می کنند. سند های صوتی را هم حالا دراختیار می گذاریم. آنجا استاد می گویند دیگرازحالا به بعد قضیه عرفان درالویت دوم هست.

اولویت اول ما دیگر می افتد درمسیرمبارزه برای احقاق حقوق زندانیان و تکلیف با این قضیه مشخص شده است. دیگر کسی نمی تواند بیاید و ادعا کند که استاد سیاسی می شوند… مرام نامه عرفان حلقه… این خواسته استاد نیست…

شما ها دشمن هستید…! ما در این مدت چند سال همه اینها را می دانستیم منتهی صبر کردیم تا همه برایشان این اتمام حجت انجام بگیرد.

امروز استاد در خطرند. الان هم در این فاصله، دراین چند ماه اخیر، دوباره مطلع شده ایم که دشمنان ایشان درحال انجام 2 کار جدید هستند، یکی اینکه دارند یک سری شاکی های خصوصی جدید می تراشند تا 5 سال محکومیت استاد را دوباره با ایجاد پاپوشهایی از طریق شاکیان خصوصی، مدام تمدید کنند تا ایشان مدت بیشتری را در زندان بمانند و بعد اینکه از این فرصت استفاده می کنند تا پرونده اتهامی ایشان را در خصوص قضیه ارتداد و افساد فی الارض پرو پیمان کنند تا قضیه اعدام ومسایل و سختگیریهای دیگر را درپی آن داشته باشند .

دوستان باید حواسشان باشد، با خودشان صادق باشند. اگر واقعآ نمیخواهند و دوست دارند تا آب در دلشان تکان نخورد، ادعای دوستی نکنند، ولی اگر که واقعآ می خواهند حمایت کنند دیگر این سند، سند آخرهست!

هیچ در طول تاریخ هم، هیچ کجا یک نمونه نداریم که مظلوم با سکوت توانسته باشد حقش را بگیرد. خیلی مشخص بود و ازهمان اول هم معلوم بود که اینها بازی بود که سر بچه ها در آورند. حالا دیگرراه بازاست. الویت اول بنده شخصآ از این تاریخ، رساندن صدای ایشان به مجامع حقوق بشر بیشترو بیشتروهمچنین معرفی ایشان و مبارزه برای آزاد شدن ایشان واحقاق حق ایشان و سایر زندانیان عقیدتیست .

دیگر قضیه عرفان، تدریس و اینها می رود در الویت دوم قضیه قرارمی گیرد. آغوشمان هم بازهست و برنامه هایی را در این خصوص داریم و دوستانی که بخواهند همراهی کنند، همراه با هم، جمعی کارهایی را انجام می دهیم.

دوستان دیگرهم اگرحالا روشهای دیگری را مّد نظر دارند، آتش به اختیاراست ولی توصیه ما به وحدت است، وحدت درهدف.

سوال : خیلی ممنون و متشکر. امیدوارم که موفق باشید. بازهم تشکرمی کنم از اینکه وقتتان را در اختیار قرار دادید.

خانم نیرومنش : ممنون و متشکر از شما و از همه دوستان.

این روزها آهسته رازی باز میشد

در جان هستی گویشی آغاز میشد

پر می شد از ادراک نابی ذات بودن

قلب زمین با نغمه ای دمساز میشد

کون ومکان مبهوت ادراک بشر بود

نقصی اگر میدید هم اغماض میشد

میزد به تندی نبض هستی منتظر بود

درالتهاب از گویش آن راز میشد

انگار ضرب آهنگ هستی درک میکرد

چیزی برای خاکیان احراز میشد

این پای در زنجیر این زندانی خاک

با بال او آماده پرواز میشد

هرکس که قدری عشق را ادراک میکرد

با اوبه شکلی عاقبت دمساز میشد
راه کمال

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر