صفحات

۱۳۹۳-۰۲-۱۷

تزكيه ي اخلاقي!

تزكيه ي اخلاقي!


انسان به قدر اشتياق خود از دانش کمال بهره مي برد و به قدري که به مبدأ توجه دارد، حرکت به سوي غايت کمال را سرعت مي بخشد. همين
عطف توجه به غايت کمال، عامل بهترين نحوه ي حرکت در مسير بازگشت به سوي خداوند است مهمترين عاملي که اين حرکت را به تعويق مي اندازد و
انسان را دچار عقب ماندگي و سرگرداني ميکند، وابستگي است.
گاهي اين وابستگي نسبت به اشخاص، موقعي تها، اموال، اماکن و ...
است و گاهي نسبت به برخي خصوصيات اخلاقي که حتي وقتي فرد تصميم  به ترک برخي از آ نها دارد، کشش و جاذبه ي آ نها مانع رسيدن به اين هدف
مي شود و يا آن را دشوار ميکند.

به طور خلاصه، هم وابستگي هاي عاطفي-ذهني (اشكالات عاطفي و ذهني) و هم وابستگي هاي اخلاقي (اشكالات اخلاقي و شخصيتي) عوامل بازدارنده ي
کمال هستند و حرکت عرفاني را دچار توقف و کندي مي کنند و به همين دليل، پاك شدن از آ نها اهميت دارد.

-عوامل بازدارنده :
الف. اشكالات شخصيتي و اخلاقي (كبر و غرور، حسادت، غيبت، و ...)
ب. اشكالات عاطفي و ذهني (انواع وابستگ يهاي ديگر)

براي رها شدن از اين اشکالات، دو روش وجود دارد:
1 - مراقبت هاي فردي
2 - كمك گرفتن از اتصال و ارتباط با خدا

در روش اول، شخص با تكيه بر اراده و توان فردي خود، نسبت به اين عوامل مقاومت ميکند و به سختي در جهت اصلاح خود مي كوشد. تجربه ي
بشر نشان مي دهد كه موفقيت در اين راه بسيار دشوار است.

در روش دوم، فرد متكي به خود نيست. بلکه از اتصال و ارتباط با خدا کمک مي گيرد و با لطف و رحمت او، اين اشکالات را از وجود خود برطرف
ميکند. تجربه ي بهره مندي از ارتبا ط فردي و حلقه هاي رحماني نشان مي دهد كه در اين مورد، ابتدا اشکالات مورد نظر براي خود شخص واضح
مي شوند و به دنبال اين كه با همه ي زشتي خود براي او جلوه ميکنند، به اختيار خود فرد، اما با کمک خداوند قرباني مي شوند. يعني ارتباط با خدا،
امكان ذبح وابستگي هاي عاطفي، ذهني و شخصيتي را فراهم مي كند تا با کنترل اين اشكالات، حرکت به سوي کمال سهولت پذيرد.

مراسم ديني قرباني کردن نيز که با ذبح حيواناتي كه مصرف خوراكي دارند،انجام مي شود، از يک طرف به دليل اطعام نيازمندان اهميت دارد و از طرف
ديگر، انسان را به ذبح وابستگي هاي خود دعوت ميکند.

زندگي پيامبران و اولياي الهي نيز براي ما در اين زمينه درس هايي به جا گذاشته است. تصميم حضرت ابراهيم(ع) براي قرباني كردن فرزندش
اسماعيل(ع)، درس بزرگي درباره ي قرباني كردن وابستگي است. زيرا او از علاقه و وابستگي خود به فرزند محبوبش گذشت و پيام حق را که در
ظاهر ذبح فرزند و در اصل، قرباني كردن وابستگي به او بود، اطاعت کرد.
به همين دليل، در لحظه اي كه اين وابستگي را در درگاه خدا از دست داد،آنچه بايد ذبح مي شد، ذبح شد و ابراهيم نداي الهي را شنيد که روياي او
تحقق يافت.


کتاب انسان و معرفت
استاد محمد علي طاهري

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر