صفحات

۱۳۹۳-۰۱-۲۸

نکته ای که در مورد الله اکبر است

نکته ای که در مورد الله اکبر است
پرسش:
نکته ای که در مورد الله اکبر است، ترجمه آن نمی شود خدا بزرگ است، معنی آن اینست که خداوند بزرگتر است، اکبر خودش صفت تفصیلی را دارد نشان می دهد، آیه مستند در ارتباط با فرمایش شما در قرآن در سوره بقره می فرماید که: خداوند شرم ندارد یا حیا ندارد اینکه به پشه ای حتی مثال بزند و دقیقا ادامه همین آیه می فرماید: این آیات بعضی ها را گمراهتر می کند و بعضی ها را هدایت می کند.

همچنین وقتی شما بحث حمد را مطرح نمودید، ما در حمد و سوره، هفت جا اسم شیطان را داریم، ولی وقتیکه اسم شیطان را ندانیم که در کجاها قرار دارد، اصلاٌ آن حمد و سوره به آن درجه خودش نمی رسد، که یکی از آنها، شما که در مورد الحمد گفتید، وقتی گفتید الحمد لله، که اگر الحمد با لله سر هم خوانده شود، دلل اسم یکی از شیطان ها است، در حمد و سوره ما هفت تا اسم شیطان را داریم، الحمد لله رب العالمین، اگر دوباره ه به رب وصل شود هرب هم باز یکی از اسمهای شیطان است، در ایّاک نعبد و ایّاک نستعین، کنع و کنس باز اسم شیطان است، و خلاصه هفت جا اینطور است، ما این را سالهای پیش درسش را گرفته بودیم ولی نمی دانستیم که چرا استاد ما به ما گفت حتماٌ در نماز هایتان روی این کلمات سکت را انجام بدهید. در کتابها نیست، در قرآن ها هم نیست، ولی به ما گفتند و علامت زدند. شما آنروز که به ما درسش را دادید ما تازه فلسفه حرف استادمان را فهمیدیم. از شما خیلی ممنونیم.

استاد: خیلی اطلاعات جالبی بود. ما راجع به قدرت کلام که می خواهیم صحبت کنیم، این اطلاعات، اطلاعات بسیار اساسی و جالبی است، و متوجه شدیم از یک عبارت می تواند اسم شیطان در بیاید و یا می تواند غیر از این باشد. اگر گفتند شیطان، نه خود شیطان، فهمیدند که اگر این کلمات به هم بچسبد میرود در یک تشعشع منفی.

باید این مطلب باز شود، اگر ما بحثی را باز کنیم به عنوان معرفت شناسی ادیان، چون ما در بین خودمان اقلّیت های مذهبی داریم، به طور کلّی اصول کلّی ادیان الهی یکسان است، یعنی اگر ما در مورد قرآن نتیجه ای می گیریم، در مورد عهد عتیق هم همین ماجراهاست. همین قصّه هاست و هدف یکی است. مسائل پشت پرده هم یکیست.
هدف و اصول کلّی ادیان یکسان است.

جائی که «‌ یومنون بالغیب » (آگاهی های پشت پرده) است، آگاهی های پشت پرده در واقع ماجرا این نبوده که هلو برو تو گلو، همانطور که می دانیم خیلی از ماجراها و مسائل را می بایستی ما در می آوردیم بیرون. و متوجه می شدیم و بکار می بردیم. بنابراین به یک بحث و موضوعی می رسیم که اگر قرار باشد در موضوع معرفت شناسی حرکت کنیم، که در واقع باید و لازم است که این کار را بکنیم، اینها مقدّمات بحثهائی است که در شعور و ضد شعور دنبال می کنیم. بعدها به مسائلی مثل موسیقی و ... می رسیم.

دوره 8 - جلسه 2 - زنگ 1 - استاد طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر