۱۳۹۳-۰۱-۲۸

جائی مطالعه کردم و نوشته بود

جائی مطالعه کردم و نوشته بود

پرسش:
جائی مطالعه کردم و نوشته بود خدا بزرگتر از آن است که وصف شود. می فهمم که منظور شما این است که توجه ما را می خواهید جلب کنید به آن قسمت قضیه که حمد فقط مخصوص خداست، و تشعشعاتی که پشت منظور ما یا نیّت ما است را عنوان می کنید، اما آنجا که می گوئیم خدا بزرگتر از آن است که وصف شود، پشتش هم می گوئیم که حمد و ستایش مخصوص خداست، آیا به نظر شما این یک زیر مجموعه هائی پیدا نمی کند؟ به خاطر اینکه کسی می گفت دستهائی که خدمت می کنند، بهتر از زبانهائی هستند که دعا می کنند، وقتیکه دستی را که خدمت می کند، کسی را که دارد خدمت می کند من می بایستی شکرگذار او باشم، اگر این شکر گذاری من ما را به سمت شرک ببرد اشکال است، منظور شما همین است؟ منظور شما این است که توجه اصلی ما این باشد که حمد و سپاس مخصوص خدا است، حالا این حمد یک سری زیر مجموعه هائی دارد، منظور شما این است؟

پاسخ:
آن یک زیر مجموعه از بحث ما هست، قدرت کلام،
درست است شما به عبادت عملی اشاره فرمودید، اما انسان از کلام جدا نیست و از بحث قدرت کلام، در همه ادیان، بحث فلسفه وجودی ادیان صحبت می خواهیم بکنیم.

از این طریق که اصلاٌ چرا ادیان به انسان پیشنهاد شده، چرا بوجود آمده، منظور این است که چرا ادیان به انسان پیشنهاد شده یا انسان به ادیان رسیده است. و می بینیم که اینها از هم جدا نیستند و ادیان در بحث قدرت کلام، بدنبال یک سری از مسائل بوده که بحث کلامی و تشعشعات سوار بر کلام را اصلاح کنند.

یکی از اهداف ادیان، اصلاح تشعشعات کلام است.

وقتی اینها سوار بر هم می شوند، ماجرا رزونانس پیدا می کند، تشدید پیدا می کند، در هفته گذشته چند نفر از دوستان این رزونانس را تجربه کردند؟

بحث قدرت کلام، همه اینها بر میگردد به شناخت موضوع شعور و ضدّ شعور، که حالا در موسیقی، اینکه چرا موسیقی غنائی حرام است، با بحث شعور و ضد شعور می توانیم برای آن پاسخ داشته باشیم و در واقع تازه بفهمیم که همه ادیان از ابتدا چه خدمتی به بشر کردند، در عهد عتیق وقتی مباحثی مطرح شده، هدف چه بوده است.

حرام بودن موسیقی غنائی از طریق شناخت شعور و ضد شعور قابل بررسی است.

متوجه می شویم که بکار بردن مباحثی که پیش آمده در واقع مصونیتهای ما افزایش پیدا کرده است. مصونیت ما رفته بالا. و در واقع ادیان هم هیچ چیزی جز این مصون سازی و باز کردن راه کمال و... نداشتند.

دوره 8 - جلسه 2 - زنگ 1 - استاد طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر