۱۳۹۳-۰۱-۱۳

آسيب شناسي داخلي مجموعه عرفان حلقه – عرفان کيهاني 2

آسيب شناسي داخلي مجموعه عرفان حلقه – عرفان کيهاني 2


3- توجه بيش از حد به امور هيجان انگيز به جاي کسب معرفت
يکي از مسائلي که گاه توجه بيش از حدي را به سمت خود جلب کرده، موضوع تشعشع دفاعي و ويروس هاي غير ارگانيک است. در هنگامه اي که بشر دچار علم زدگي شده و در دوراني که به هر امر متافيزيکي انگ خرافه و شيادي چسبانده مي شود، يکي از جسارت هاي استاد محمد علي طاهري اين بوده که به تبيين و تحليل موضوعي چنين آميخته با خرافات پرداخته و آنرا در دوره هاي آموزشي گنجانده است. اما بعضا ديده مي شود که بجاي بهره گيري از اين مسئله براي شناخت هستي و کمک به خود و ديگران براي حرکت به سوي مراحل بالاتر، برخي از ما جذب هيجانات اين موضوع شده و در همين مرحله متوقف مي شويم. بارها ديده شده که افرادي در ترم هفت و هشت يا مرحله مربي گري، بيش از اشتياق به کسب ادارکات مثبت، شناخت شهر وجودي انسان، ادارک گنجينه هاي اطلاعات هستي، ارتقاي ديد خود و ديگران و… دائما از تشعشع دفاعي و ماجراهاي جديد با موجودات غير ارگانيک سخن به ميان مي آورند. البته که تشعشع دفاعي مسئله اي مهم و پايه اي براي شروع حرکت است اما مطمئنا اين تنها مسئله مهم نيست. يکي از نيازهاي ما در مسير حرکت معرفت جويانه، حفظ تعادل و پرهيز از ماجراجويي هاي غير ضروري است. هنچنين در حالي که شايد اکثريت ما هنوز استفاده و ادراک شايسته اي نسبت به بسياري از حلقه هاي مهم و آگاهي بخش نظير گستردگي، آشتي با مرگ، بي نام، پيوند، حلقه هاي نماز و… نداشته ايم، اين همه علاقه ما براي افزودن حلقه هاي جديدي نظير 3+ و 7- و… قدري جاي انديشيدن دارد.
4- عدم بازتاب رحمانيت
بارها ديده شده که بحث و نظر درباره مخالفان عرفان حلقه با توهين و تمسخر همراه مي شود. اين گونه بحث ها گاهي به تهمت هم مي رسد و به عنوان مثال همانطور که برخي معاندان به سادگي و با دلايل واهي ما را شيطان پرست، کاباليست يا مادي گرا به حساب مي آورند، ما هم به همان سادگي همان نسبت ها را به آنها مي دهيم! درست است که در مقابل رفتارهاي مخالفان بي انصاف و معاندان بدگو، جديت هم لازم است اما فراموش نکنيم که هرگاه در فاز منفي و با روش هاي منفي از عرفان حلقه دفاع کنيم، درواقع در حال خدمت به شبکه منفي هستيم نه شبکه مثبت. از سوي ديگر به نظر مي رسد تعصب و عدم شنيدن حرف مخالف، در ميان ما بازتوليد شده و اکنون برخي از ما همان حالت تعصب خشک را نسبت به عرفان حلقه پيدا کرده ايم و گويي کسي حق ندارد نقد و نظر مخالف يا حتي سوالي را نسبت به آموزه هاي عرفان حلقه مطرح کند.
اين برخوردها تنها مختص مخالفان و معاندان نبوده  و گاه يکديگر را نيز از قضاوت هاي و اتهامات بي نصيب نمي گذاريم. مشکلات و درگيري هاي داخلي بين برخي همراهان گاه تا مراحلي پيش رفته که به هيچ وجه شايسه عده اي از رهروان عرفان حلقه نبوده است. انداختن همه اينگونه مشکلات به گردن نيروهاي نفوذي هم دردي از ما دوا نخواهد کرد. ما تا جا افتادن رحمانيت در وجود خود و بازتاب پيوسته آن به ديگران راه درازي در پيش داريم اما بايد يک بهبود تدريجي در شخصيت و رفتارمان قابل مشاهده باشد.
5- ضعف در کار گروهي و سازماني
يکي از مشکلات ما ايرانيان ضعف در کارهاي تيمي و دسته جمعي است. ما همراهان نيز، همه افراد عادي جامعه ايران هستيم. کارهاي گروهي ما ايرانيان بسياري مواقع بجاي همکاري براي رسيدن به اهداف مشترک، توام با رقابت و برتري جويي و به کرسي نشاندن سليقه خود است. طبيعتا در مجموعه عرفان حلقه هم اين خلق و خو مشکلاتي را ايجاد کرده و مي کند. هريک از ما که در مجموعه  عرفان حلقه فعال بوده ايم، احتمالا اختلافات و تفرقه هاي پيش آمده در بين خرد و کلان اين مجموعه را ديده ايم. خصوصا در مواقعي که استاد طاهري از ميان ما غايب شدند، ضعف در روحيه کار گروهي بيشتر نمايان مي شود. معمولا در اين موارد هيچ يک از ما خود را مقصر به حساب نمي آوريم و تنها ديگران را به حفظ وحدت توصيه مي کنيم.
شنيدم که مردان راه خدا         دل دشمنان را نکردند تنگ
مرا کي‌ ميسّر شود اين مقام                 که با دوستانم خلاف است و جنگ
در حال حاضر با قلع و قمع هاي انجام شده، مجوعه عرفان حلقه فاقد مرکزيت يا سازمان مشخصي است. در چنين شرايط حساسي، وحدت نبايد تنها در حرف باشد. ما بايد بياموزيم که چگونه بر گرد زيربناي فکري مشترکمان دور هم جمع شويم و علارقم اختلاف سليقه ها و روش ها، همچون مولکول هاي آب درس وحدت را عملي کنيم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر