صفحات

۱۳۹۲-۱۰-۲۳

ادیان (و نه دین واحد) عامل گریز و فرار آدمیان در یوم النشر !

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هَادُوا وَ الصَّابِئِينَ وَ النَّصَارَىٰ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ. ﴿الحج22 /17)

یکی از دلایل پراکندگی و فرار انسانها از یکدیگر در روز نشر(یوم النشر) دین آنهاست. همین دین آنهاست که باعث فرار و انزجار آنها از همدیگر خواهد شد. اما کدام دین؟ دین الهی که فرار و انزجار در پی نداره! بله! دینی که باعث انزجار آنها از یکدیگر خواهد شد دین خودشان است نه دین خدا !!! چون دین خدا یکی بیش نیست و آن هم تسلیم کردن خود به اراده و مشیت اوست. ولی این دین خودساختۀ مردمه که پر از کثرت و خرافات و اختلافه. لذا باعث تفرقه و کثرت هم در این دنیا و هم در اون دنیا میشه. مسلمان از مسیحی فرار میکنه و مسیحی از مجوس و یهودی از مسیحی و مجوس از مسلمان و الی آخر.

آری اینان دین ندارند و برای همین از یکدیگر میگریزند دینی که آنها دارند دین خودشان است نه دین خدا که تسلیم شدن و اتصاله یعنی همان اسلام که دین همۀ دینهاست: انّ الدین عندالله الاسلام./ و من یبتَغِ غیرَ الاسلام دینا فلن یُقبَلَ منه. ما قرار بوده با دین واحد به وحدت و تن واحده برسیم اما همین دینهای خودساختۀ خودمان باعث تفرقه و کثرت و جدایی شده و خواهد شد.

برای همین هر پیامبری آمد گفت من دین جدیدی نیاورده ام من فقط آمده ام تا دین و کتابهای آسمانی پیامبران پیش از خود را تصدیق کنم. ولی ما چسبیدیم به باورها و انحرافات خودمان و پدران خودمان و دین واحد خدا را فراموش کردیم و چه انسانها که سر همین دینهای ساختۀ خودمان کشته نشده اند چه مؤمنان و تسلیم شدگان(یعنی مسلمانانی) که با اتهام ارتداد(از دینهای خودساختۀ خودمان) به قتل نرسیده اند!

جالب اینه که در قرآن کریم و کتب آسمانی دیگر به وحدت ادیان و وحدت پیامبران و وحدت انسانها تأکید فراوان شده اما کدام مسلمان قرآن را برای هدایت و تدبر میخواند او فقط روی قرآن را میخواند تا ثوابی نصیبش شود که این هم به خاطر خودخواهی اوست نه برای ارتقا:

قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ مَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَ مَا أُنزِلَ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْبَاطِ وَ مَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَ عِيسَىٰ وَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ﴿آل‌عمران3/ 84) (بین هیچ یک پیامبران الهی تفرقه ایجاد نمیکنیم)

إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ. ﴿الأنبياء21/ 92)

قرار نبوده خدا همۀ انسانها و کلّاً آدمیزاده ها را واحد خلق بکنه! خب اون موقع دیگه امتحان ما بیمعنی میشد ما را مختلف قرار داد تا ببینه کدام یک از ماها به ادراک تن واحده میرسیم و کدام نمیرسیم: وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ ﴿هود11/ 118)

ولی ما هی گفتیم: نه! ما خودمون دیدیم پدران ما در طول تاریخ یک امّت و گروه مستقل و خاصی بودند و ما هم به دنبال اونها راه افتادیم و هدایت یافتیم غافل از اینکه پدران ما خودشون گمراه بودند. بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ ﴿الزخرف43/ 22)

پس در یوم النشر علت اصلی فرار و انزجار ما از هم(یوم یفرّ المرء من أخیه و ...) و تخریب چهرۀ تن واحده پس از حشر همین اختلافات ما خواهد بود: انَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿السجدة32/ 25﴾

یکی از اختلافات اختلاف نژادی خواهد بود یکی اختلاف طبقاتی یکی اختلاف زبانی یکی اختلاف در وابستگیها و رسم و رسوم و البته یکی هم که خیلی مهمه و قرآن به آن اشاره کرده اختلاف ادیانه:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هَادُوا وَ الصَّابِئِينَ وَ النَّصَارَىٰ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ. ﴿الحج22 /17)

به قلم همراه بزرگوار جناب شیخ صنعان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر