۱۳۹۲-۰۹-۱۶

خدا چیست؟

سؤال:
خدا چیست؟

پاسخ:
در دوره های بالا به بی نامی او میرسیم این دوره را هم با به نام بی نام او شروع کردیم. همیشه می بینید که ما یک شعر می خوانیم، بعد می گوئیم به نام خدا قبلش، نام او شروع شده، منتها نامش نام ندارد، شما ظاهرا می بینید که با یک شعر شروع شد، ولی نامش را ما گفتیم، منتها چون نداشت شنیده نشد و بعد می آئیم سطح پائین تر می آئیم سطح خودمان که با نام نامدارش در واقع شروع میکنیم و می گوئیم خدا. این یک قرارداد است بین من و شما. اگر در آمریکا بودیم می گفتیم God یا در جای دیگر (یا هو) اینها قرارداد است و اصل خودش مسئله دیگری است و « سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ » در واقع ما نمیتوانیم او را وصف کنیم او از هر وصفی مبرا است، با این حساب چند تا خدا داریم؟

1- در یک جا بی نام است، خدا در اصل نام ندارد « سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ » خداوند از هر وصفی مبرا است ( بی نامی یا عدم )

این عدم خود چه مبارک جائی است
که مددهای وجود از عدم است

منظور از عدم این است که چیزی قابل وجود نیست، چون هر چیزی وجود داشته باشد، می شود فیزیکال به آن خاطر عرفا گفتند عدم یا وجود است یا ناوجود است لذا اگر موجود باشد می شود عالم فیزیک، پس او باید چیزی باشد غیر عالم فیزیک.

آنچه اندیشی پذیرای فناست
آنچه در اندیشه ناید آن خداست

هر چیزی را فکر کنی و اسم بگذاری پذیرای فنا است. میگوئی نور فیزیک است قابل فناست، میگوئیم بزرگ در قالب عالم فیزیک است و فناپذیر است و او خدا نیست !

بعضی ها که منظور از عدم را نفهمیدند می گویند: ای داد اینها می گویند از نیستی هستی به وجود آمده است، می گویند چطور می تواند وجود از عدم به وجود بیاید؟ در اصل همینطور است، راه دیگری نداریم اگر از وجود، وجودی به وجود آمده باشد، خودش هم می شود وجود. بعد می شود جزو خودمان، میشود جزو عالم هستی، میشود جزو فیزیک، که این محال ممکن است.

پس باید او چیزی غیر از وجود باشد، پس عدم به معنای چیزی غیر از وجود است که وجود از عدم به وجود آمده باشد، پس باید آن بالا جائی باشد غیر از وجود که اسمش را قرار داد کردند گفتند عدم. خدا بی نام و غیر قابل توصیف است.
از خیال جمله بگذر تا جهان آید پدید

دوره 2 - استاد طاهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر